Hubungan antara gred matematik SPM dengan tahap pencapaian dalam pembelajaran statistik / Siti Balqis Mahlan, Fadzilawani Astifar Alias and Maisurah Shamsuddin

Sejak akhir-akhir ini, pencapaian pelajar dalam subjek Matematik dan Statistik di peringkat pengajian tinggi didapati semakin menurun. Terdapat kajian yang dilakukan oleh penyelidik menyatakan ianya berpunca dari kelemahan asas Matematik semasa di peringkat sekolah menengah. Dengan ini, kajian kuant...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mahlan, Siti Balqis, Alias, Fadzilawani Astifar, Shamsuddin, Maisurah
Other Authors: Othman, Jamal
Format: Book Section
Language:English
Published: Unit Penulisan Dan Penerbitan JSKM 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/60417/1/60417.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/60417/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
id my.uitm.ir.60417
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.604172022-06-17T02:00:47Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/60417/ Hubungan antara gred matematik SPM dengan tahap pencapaian dalam pembelajaran statistik / Siti Balqis Mahlan, Fadzilawani Astifar Alias and Maisurah Shamsuddin Mahlan, Siti Balqis Alias, Fadzilawani Astifar Shamsuddin, Maisurah LG Individual institutions Malaysia Pulau Pinang Universiti Teknologi MARA Asia Sejak akhir-akhir ini, pencapaian pelajar dalam subjek Matematik dan Statistik di peringkat pengajian tinggi didapati semakin menurun. Terdapat kajian yang dilakukan oleh penyelidik menyatakan ianya berpunca dari kelemahan asas Matematik semasa di peringkat sekolah menengah. Dengan ini, kajian kuantitatif ini bertujuan untuk mengenalpasti hubungkait di antara gred Matematik Moden dan Matematik Tambahan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan tahap pencapaian dalam subjek Statistik di peringkat lebih tinggi iaitu di institusi pengajian tinggi. Kajian kes dijalankan kepada 31 pelajar yang mengambil subjek Statistik. Gred markah bagi Matematik Moden dan Matematik Tambahan SPM diambil melalui borang soalselidik. Keputusan markah peperiksaan akhir semester bagi subjek Statistik diambilkira untuk dijadikan ukuran sebagai pembolehubah bersandar. Analisis deskriptif dan ujian korelasi digunakan dalam kajian ini. Dapatan kajian berdasarkan deskriptif mendapati bahawa pelajar yang mendapat gred Matematik Moden SPM yang baik juga mempunyai markah yang agak baik dalam subjek Statistik. Walaubagaimanapun, ujian korelasi menunjukkan bahawa ianya tidak signifikan. Dengan ini, tidak terdapat bukti yang kukuh menyatakan wujudnya perkaitan di antara gred Matematik Moden SPM dengan pencapaian subjek Statistik. Seterusnya, perbandingan deskriptif data di antara gred Matematik Tambahan SPM dengan subjek Statistik pula mendapati terdapat hubungkait yang positif Berdasarkan nilai Ujian Korelasi menunjukkan bahawa nilai p adalah signifikan dengan nilai korelasi r = 0.378 yang agak rendah iaitu hubungan linear positif yang lemah di antara gred Matematik Tambahan SPM dengan pencapaian markah subjek Statistik. Secara keseluruhannya dalam kajian ini, pencapaian subjek Statistik di peringkat ijazah kurang dipengaruhi oleh pencapaian Matematik Moden dan Matematik Tambahan SPM Unit Penulisan Dan Penerbitan JSKM Othman, Jamal Kadar, Rozita Wan Mohammad, Wan Anisha Mohd Mydin, Azlina Abdul Wahab, Naemah 2022-04-15 Book Section PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/60417/1/60417.pdf Hubungan antara gred matematik SPM dengan tahap pencapaian dalam pembelajaran statistik / Siti Balqis Mahlan, Fadzilawani Astifar Alias and Maisurah Shamsuddin. (2022) In: Exploring New Innovation In e-Learning. Unit Penulisan Dan Penerbitan JSKM. ISBN 978-967-25608-3-8
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic LG Individual institutions
Malaysia
Pulau Pinang
Universiti Teknologi MARA
Asia
spellingShingle LG Individual institutions
Malaysia
Pulau Pinang
Universiti Teknologi MARA
Asia
Mahlan, Siti Balqis
Alias, Fadzilawani Astifar
Shamsuddin, Maisurah
Hubungan antara gred matematik SPM dengan tahap pencapaian dalam pembelajaran statistik / Siti Balqis Mahlan, Fadzilawani Astifar Alias and Maisurah Shamsuddin
description Sejak akhir-akhir ini, pencapaian pelajar dalam subjek Matematik dan Statistik di peringkat pengajian tinggi didapati semakin menurun. Terdapat kajian yang dilakukan oleh penyelidik menyatakan ianya berpunca dari kelemahan asas Matematik semasa di peringkat sekolah menengah. Dengan ini, kajian kuantitatif ini bertujuan untuk mengenalpasti hubungkait di antara gred Matematik Moden dan Matematik Tambahan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan tahap pencapaian dalam subjek Statistik di peringkat lebih tinggi iaitu di institusi pengajian tinggi. Kajian kes dijalankan kepada 31 pelajar yang mengambil subjek Statistik. Gred markah bagi Matematik Moden dan Matematik Tambahan SPM diambil melalui borang soalselidik. Keputusan markah peperiksaan akhir semester bagi subjek Statistik diambilkira untuk dijadikan ukuran sebagai pembolehubah bersandar. Analisis deskriptif dan ujian korelasi digunakan dalam kajian ini. Dapatan kajian berdasarkan deskriptif mendapati bahawa pelajar yang mendapat gred Matematik Moden SPM yang baik juga mempunyai markah yang agak baik dalam subjek Statistik. Walaubagaimanapun, ujian korelasi menunjukkan bahawa ianya tidak signifikan. Dengan ini, tidak terdapat bukti yang kukuh menyatakan wujudnya perkaitan di antara gred Matematik Moden SPM dengan pencapaian subjek Statistik. Seterusnya, perbandingan deskriptif data di antara gred Matematik Tambahan SPM dengan subjek Statistik pula mendapati terdapat hubungkait yang positif Berdasarkan nilai Ujian Korelasi menunjukkan bahawa nilai p adalah signifikan dengan nilai korelasi r = 0.378 yang agak rendah iaitu hubungan linear positif yang lemah di antara gred Matematik Tambahan SPM dengan pencapaian markah subjek Statistik. Secara keseluruhannya dalam kajian ini, pencapaian subjek Statistik di peringkat ijazah kurang dipengaruhi oleh pencapaian Matematik Moden dan Matematik Tambahan SPM
author2 Othman, Jamal
author_facet Othman, Jamal
Mahlan, Siti Balqis
Alias, Fadzilawani Astifar
Shamsuddin, Maisurah
format Book Section
author Mahlan, Siti Balqis
Alias, Fadzilawani Astifar
Shamsuddin, Maisurah
author_sort Mahlan, Siti Balqis
title Hubungan antara gred matematik SPM dengan tahap pencapaian dalam pembelajaran statistik / Siti Balqis Mahlan, Fadzilawani Astifar Alias and Maisurah Shamsuddin
title_short Hubungan antara gred matematik SPM dengan tahap pencapaian dalam pembelajaran statistik / Siti Balqis Mahlan, Fadzilawani Astifar Alias and Maisurah Shamsuddin
title_full Hubungan antara gred matematik SPM dengan tahap pencapaian dalam pembelajaran statistik / Siti Balqis Mahlan, Fadzilawani Astifar Alias and Maisurah Shamsuddin
title_fullStr Hubungan antara gred matematik SPM dengan tahap pencapaian dalam pembelajaran statistik / Siti Balqis Mahlan, Fadzilawani Astifar Alias and Maisurah Shamsuddin
title_full_unstemmed Hubungan antara gred matematik SPM dengan tahap pencapaian dalam pembelajaran statistik / Siti Balqis Mahlan, Fadzilawani Astifar Alias and Maisurah Shamsuddin
title_sort hubungan antara gred matematik spm dengan tahap pencapaian dalam pembelajaran statistik / siti balqis mahlan, fadzilawani astifar alias and maisurah shamsuddin
publisher Unit Penulisan Dan Penerbitan JSKM
publishDate 2022
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/60417/1/60417.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/60417/
_version_ 1736837303561617408