Konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di institusi pengajian tinggi / Ruzainim Mohd Zelani … [et al.]
Penularan wabak Covid-19 memberikan impak terhadap sektor pendidikan negara. Ini menyebabkan aktiviti pengajaran dan pembelajaran (PdP) secara bersemuka di semua Institusi Pendidikan Tinggi ditangguhkan. Inisiatif Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) mengarahkan semua aktiviti (PdP) hendaklah dilaksan...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Teknologi MARA, Pahang
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/67887/1/67887.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/67887/ https://gadingss.learningdistance.org |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
id |
my.uitm.ir.67887 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.678872023-02-15T07:45:04Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/67887/ Konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di institusi pengajian tinggi / Ruzainim Mohd Zelani … [et al.] gading Mohd Zelani, Ruzainim Mohd Borhan, Norhapizah Masriman, Ainun Izzati Abdul Rahim, Tijan Educational technology Malaysia Institutions of higher education Penularan wabak Covid-19 memberikan impak terhadap sektor pendidikan negara. Ini menyebabkan aktiviti pengajaran dan pembelajaran (PdP) secara bersemuka di semua Institusi Pendidikan Tinggi ditangguhkan. Inisiatif Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) mengarahkan semua aktiviti (PdP) hendaklah dilaksanakan secara dalam talian. Arahan ini menekankan strategi heutagogi iaitu pembelajaran penentuan kendiri menggunakan mediamorphosis (peranti teknologi digital). Melihat kepada situasi semasa, keperluan (PdP) menggunakan pendekatan heutagogi dan mediamorphosis ini amat mengutamakan elemen adab seseorang pelajar. Persoalannya, bagaimanakah pelajar mempraktikkan adab semasa pembelajaran secara penentuan kendiri mereka? Seterusnya, apakah aspek yang menjadi fokus dalam pengajaran berasaskan strategi heutagogi-mediamorphosis? Akhirnya, kajian ini akan merumuskan elemen-elemen adab untuk dipraktikkan oleh pelajar. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk melakukan kajian sistematik literatur mengenai konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di Institusi Pengajian Tinggi. Proses tinjauan merangkumi metodologi utama yang dipandu oleh ROSES, strategi pencarian sistematik berdasarkan pengenalan, penyaringan artikel diikuti dengan penilaian kualiti serta pengekstrakan dan analisis data. Artikel ini menggunakan tiga pangkalan data iaitu, MyCite, DOAJ dan ERIC. Kesimpulannya, 37 artikel yang terpilih ini diharapkan dapat menyumbang kepada pemahaman dan pengetahuan tentang konsep adab yang dipraktikkan oleh pelajar melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di Institusi Pengajian Tinggi. Universiti Teknologi MARA, Pahang 2022-07 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/67887/1/67887.pdf Konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di institusi pengajian tinggi / Ruzainim Mohd Zelani … [et al.]. (2022) Gading Journal for Social Sciences, 25 (2): 3. pp. 19-35. ISSN 2600-7568 https://gadingss.learningdistance.org |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Educational technology Malaysia Institutions of higher education |
spellingShingle |
Educational technology Malaysia Institutions of higher education Mohd Zelani, Ruzainim Mohd Borhan, Norhapizah Masriman, Ainun Izzati Abdul Rahim, Tijan Konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di institusi pengajian tinggi / Ruzainim Mohd Zelani … [et al.] |
description |
Penularan wabak Covid-19 memberikan impak terhadap sektor pendidikan negara. Ini menyebabkan aktiviti pengajaran dan pembelajaran (PdP) secara bersemuka di semua Institusi Pendidikan Tinggi ditangguhkan. Inisiatif Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) mengarahkan semua aktiviti (PdP) hendaklah dilaksanakan secara dalam talian. Arahan ini menekankan strategi heutagogi iaitu pembelajaran penentuan kendiri menggunakan mediamorphosis (peranti teknologi digital). Melihat kepada situasi semasa, keperluan (PdP) menggunakan pendekatan heutagogi dan mediamorphosis ini amat mengutamakan elemen adab seseorang pelajar. Persoalannya, bagaimanakah pelajar mempraktikkan adab semasa pembelajaran secara penentuan kendiri mereka? Seterusnya, apakah aspek yang menjadi fokus dalam pengajaran berasaskan strategi heutagogi-mediamorphosis? Akhirnya, kajian ini akan merumuskan elemen-elemen adab untuk dipraktikkan oleh pelajar. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk melakukan kajian sistematik literatur mengenai konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di Institusi Pengajian Tinggi. Proses tinjauan merangkumi metodologi utama yang dipandu oleh ROSES, strategi pencarian sistematik berdasarkan pengenalan, penyaringan artikel diikuti dengan penilaian kualiti serta pengekstrakan dan analisis data. Artikel ini menggunakan tiga pangkalan data iaitu, MyCite, DOAJ dan ERIC. Kesimpulannya, 37 artikel yang terpilih ini diharapkan dapat menyumbang kepada pemahaman dan pengetahuan tentang konsep adab yang dipraktikkan oleh pelajar melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di Institusi Pengajian Tinggi. |
format |
Article |
author |
Mohd Zelani, Ruzainim Mohd Borhan, Norhapizah Masriman, Ainun Izzati Abdul Rahim, Tijan |
author_facet |
Mohd Zelani, Ruzainim Mohd Borhan, Norhapizah Masriman, Ainun Izzati Abdul Rahim, Tijan |
author_sort |
Mohd Zelani, Ruzainim |
title |
Konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di institusi pengajian tinggi / Ruzainim Mohd Zelani … [et al.] |
title_short |
Konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di institusi pengajian tinggi / Ruzainim Mohd Zelani … [et al.] |
title_full |
Konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di institusi pengajian tinggi / Ruzainim Mohd Zelani … [et al.] |
title_fullStr |
Konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di institusi pengajian tinggi / Ruzainim Mohd Zelani … [et al.] |
title_full_unstemmed |
Konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di institusi pengajian tinggi / Ruzainim Mohd Zelani … [et al.] |
title_sort |
konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di institusi pengajian tinggi / ruzainim mohd zelani … [et al.] |
publisher |
Universiti Teknologi MARA, Pahang |
publishDate |
2022 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/67887/1/67887.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/67887/ https://gadingss.learningdistance.org |
_version_ |
1758581659928625152 |