Konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di institusi pengajian tinggi / Ruzainim Mohd Zelani … [et al.]

Penularan wabak Covid-19 memberikan impak terhadap sektor pendidikan negara. Ini menyebabkan aktiviti pengajaran dan pembelajaran (PdP) secara bersemuka di semua Institusi Pendidikan Tinggi ditangguhkan. Inisiatif Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) mengarahkan semua aktiviti (PdP) hendaklah dilaksan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Zelani, Ruzainim, Mohd Borhan, Norhapizah, Masriman, Ainun Izzati, Abdul Rahim, Tijan
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Pahang 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/67887/1/67887.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/67887/
https://gadingss.learningdistance.org
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
id my.uitm.ir.67887
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.678872023-02-15T07:45:04Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/67887/ Konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di institusi pengajian tinggi / Ruzainim Mohd Zelani … [et al.] gading Mohd Zelani, Ruzainim Mohd Borhan, Norhapizah Masriman, Ainun Izzati Abdul Rahim, Tijan Educational technology Malaysia Institutions of higher education Penularan wabak Covid-19 memberikan impak terhadap sektor pendidikan negara. Ini menyebabkan aktiviti pengajaran dan pembelajaran (PdP) secara bersemuka di semua Institusi Pendidikan Tinggi ditangguhkan. Inisiatif Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) mengarahkan semua aktiviti (PdP) hendaklah dilaksanakan secara dalam talian. Arahan ini menekankan strategi heutagogi iaitu pembelajaran penentuan kendiri menggunakan mediamorphosis (peranti teknologi digital). Melihat kepada situasi semasa, keperluan (PdP) menggunakan pendekatan heutagogi dan mediamorphosis ini amat mengutamakan elemen adab seseorang pelajar. Persoalannya, bagaimanakah pelajar mempraktikkan adab semasa pembelajaran secara penentuan kendiri mereka? Seterusnya, apakah aspek yang menjadi fokus dalam pengajaran berasaskan strategi heutagogi-mediamorphosis? Akhirnya, kajian ini akan merumuskan elemen-elemen adab untuk dipraktikkan oleh pelajar. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk melakukan kajian sistematik literatur mengenai konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di Institusi Pengajian Tinggi. Proses tinjauan merangkumi metodologi utama yang dipandu oleh ROSES, strategi pencarian sistematik berdasarkan pengenalan, penyaringan artikel diikuti dengan penilaian kualiti serta pengekstrakan dan analisis data. Artikel ini menggunakan tiga pangkalan data iaitu, MyCite, DOAJ dan ERIC. Kesimpulannya, 37 artikel yang terpilih ini diharapkan dapat menyumbang kepada pemahaman dan pengetahuan tentang konsep adab yang dipraktikkan oleh pelajar melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di Institusi Pengajian Tinggi. Universiti Teknologi MARA, Pahang 2022-07 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/67887/1/67887.pdf Konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di institusi pengajian tinggi / Ruzainim Mohd Zelani … [et al.]. (2022) Gading Journal for Social Sciences, 25 (2): 3. pp. 19-35. ISSN 2600-7568 https://gadingss.learningdistance.org
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Educational technology
Malaysia
Institutions of higher education
spellingShingle Educational technology
Malaysia
Institutions of higher education
Mohd Zelani, Ruzainim
Mohd Borhan, Norhapizah
Masriman, Ainun Izzati
Abdul Rahim, Tijan
Konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di institusi pengajian tinggi / Ruzainim Mohd Zelani … [et al.]
description Penularan wabak Covid-19 memberikan impak terhadap sektor pendidikan negara. Ini menyebabkan aktiviti pengajaran dan pembelajaran (PdP) secara bersemuka di semua Institusi Pendidikan Tinggi ditangguhkan. Inisiatif Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) mengarahkan semua aktiviti (PdP) hendaklah dilaksanakan secara dalam talian. Arahan ini menekankan strategi heutagogi iaitu pembelajaran penentuan kendiri menggunakan mediamorphosis (peranti teknologi digital). Melihat kepada situasi semasa, keperluan (PdP) menggunakan pendekatan heutagogi dan mediamorphosis ini amat mengutamakan elemen adab seseorang pelajar. Persoalannya, bagaimanakah pelajar mempraktikkan adab semasa pembelajaran secara penentuan kendiri mereka? Seterusnya, apakah aspek yang menjadi fokus dalam pengajaran berasaskan strategi heutagogi-mediamorphosis? Akhirnya, kajian ini akan merumuskan elemen-elemen adab untuk dipraktikkan oleh pelajar. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk melakukan kajian sistematik literatur mengenai konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di Institusi Pengajian Tinggi. Proses tinjauan merangkumi metodologi utama yang dipandu oleh ROSES, strategi pencarian sistematik berdasarkan pengenalan, penyaringan artikel diikuti dengan penilaian kualiti serta pengekstrakan dan analisis data. Artikel ini menggunakan tiga pangkalan data iaitu, MyCite, DOAJ dan ERIC. Kesimpulannya, 37 artikel yang terpilih ini diharapkan dapat menyumbang kepada pemahaman dan pengetahuan tentang konsep adab yang dipraktikkan oleh pelajar melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di Institusi Pengajian Tinggi.
format Article
author Mohd Zelani, Ruzainim
Mohd Borhan, Norhapizah
Masriman, Ainun Izzati
Abdul Rahim, Tijan
author_facet Mohd Zelani, Ruzainim
Mohd Borhan, Norhapizah
Masriman, Ainun Izzati
Abdul Rahim, Tijan
author_sort Mohd Zelani, Ruzainim
title Konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di institusi pengajian tinggi / Ruzainim Mohd Zelani … [et al.]
title_short Konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di institusi pengajian tinggi / Ruzainim Mohd Zelani … [et al.]
title_full Konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di institusi pengajian tinggi / Ruzainim Mohd Zelani … [et al.]
title_fullStr Konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di institusi pengajian tinggi / Ruzainim Mohd Zelani … [et al.]
title_full_unstemmed Konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di institusi pengajian tinggi / Ruzainim Mohd Zelani … [et al.]
title_sort konsep adab melalui strategi pembelajaran heutagogi dan mediamorphosis di institusi pengajian tinggi / ruzainim mohd zelani … [et al.]
publisher Universiti Teknologi MARA, Pahang
publishDate 2022
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/67887/1/67887.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/67887/
https://gadingss.learningdistance.org
_version_ 1758581659928625152