Webinar Pengurusan Stress dan Pemantapan Kendiri (PESPEK) 2020 - “It’s OKAY not to be OKAY” / Roziah Keria
Pandemik COVID-19 telah mengubah hampir keseluruhan teknik pembelajaran pelajar seluruh dunia termasuklah pelajar Fakulti Kejuruteraan Awam UiTM Pulau Pinang. Perubahan pembelajaran secara online di rumah telah memberikan impak kepada kesihatan mental dan motivasi pelajar jika tidak ditangani dengan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Monograph |
Language: | English |
Published: |
Unit Penerbitan FKAPP
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68829/1/68829.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68829/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
Summary: | Pandemik COVID-19 telah mengubah hampir keseluruhan teknik pembelajaran pelajar seluruh dunia termasuklah pelajar Fakulti Kejuruteraan Awam UiTM Pulau Pinang. Perubahan pembelajaran secara online di rumah telah memberikan impak kepada kesihatan mental dan motivasi pelajar jika tidak ditangani dengan baik. Antara isu yang popular dihadapi oleh pelajar ialah tiada kemudahan computer dan capaian internet yang kurang baik di rumah terutama bagi pelajar di kawasan pendalaman. Masalah lain ialah pendedahan screen computer terlalu lama menyebabkan pelajar sukar untuk tidur dan akhirnya mampu mengganggu emosi mereka. Selain masalah pembelajaran masalah persekitaran pembelajaran yang tidak kondusif seperti tiada ruang selesa belajar, keadaan rumah yang tidak sesuai untuk pembelajaran dan keadaan kewangan keluarga juga menambahkan tekanan bagi sesetengah pelajar. Disebabkan COVID-19 terdapat ibubapa yang kehilangan kerja dan akhirnya memberi kesan kepada pelajar. Oleh itu sepanjang berlaku keadaan norma baru ini, beberapa pelajar bertindak untuk berhenti belajar disebabkan oleh kesempitan hidup, tidak dapat fokus dan hilang minat dengan pembelajaran. |
---|