Webinar Pengurusan Stress dan Pemantapan Kendiri (PESPEK) 2020 - “It’s OKAY not to be OKAY” / Roziah Keria

Pandemik COVID-19 telah mengubah hampir keseluruhan teknik pembelajaran pelajar seluruh dunia termasuklah pelajar Fakulti Kejuruteraan Awam UiTM Pulau Pinang. Perubahan pembelajaran secara online di rumah telah memberikan impak kepada kesihatan mental dan motivasi pelajar jika tidak ditangani dengan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Keria, Roziah
Format: Monograph
Language:English
Published: Unit Penerbitan FKAPP 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68829/1/68829.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68829/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
Description
Summary:Pandemik COVID-19 telah mengubah hampir keseluruhan teknik pembelajaran pelajar seluruh dunia termasuklah pelajar Fakulti Kejuruteraan Awam UiTM Pulau Pinang. Perubahan pembelajaran secara online di rumah telah memberikan impak kepada kesihatan mental dan motivasi pelajar jika tidak ditangani dengan baik. Antara isu yang popular dihadapi oleh pelajar ialah tiada kemudahan computer dan capaian internet yang kurang baik di rumah terutama bagi pelajar di kawasan pendalaman. Masalah lain ialah pendedahan screen computer terlalu lama menyebabkan pelajar sukar untuk tidur dan akhirnya mampu mengganggu emosi mereka. Selain masalah pembelajaran masalah persekitaran pembelajaran yang tidak kondusif seperti tiada ruang selesa belajar, keadaan rumah yang tidak sesuai untuk pembelajaran dan keadaan kewangan keluarga juga menambahkan tekanan bagi sesetengah pelajar. Disebabkan COVID-19 terdapat ibubapa yang kehilangan kerja dan akhirnya memberi kesan kepada pelajar. Oleh itu sepanjang berlaku keadaan norma baru ini, beberapa pelajar bertindak untuk berhenti belajar disebabkan oleh kesempitan hidup, tidak dapat fokus dan hilang minat dengan pembelajaran.