Analisa kesalahan pelajar dalam subjek statistik: kajian kes bagi semester pengajian secara atas talian / Maisurah Shamsuddin and Siti Balqis Mahlan

Statistik merupakan subjek teras bagi kebanyakan kursus di peringkat universiti. Kebanyakan pelajar mengaplikasi bidang statistik dalam menghasilkan projek tahun akhir. Sepanjang tempoh pembelajaran yang dijalankan secara atas talian, didapati prestasi pelajar dalam subjek ini telah merosot. Justeru...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Shamsuddin, Maisurah, Mahlan, Siti Balqis
Format: Article
Language:English
Published: Unit Penerbitan JSKM 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/69818/1/69818.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/69818/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
id my.uitm.ir.69818
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.698182022-11-09T04:54:08Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/69818/ Analisa kesalahan pelajar dalam subjek statistik: kajian kes bagi semester pengajian secara atas talian / Maisurah Shamsuddin and Siti Balqis Mahlan Shamsuddin, Maisurah Mahlan, Siti Balqis H Social Sciences (General) Research Quantitative research QA Mathematics Study and teaching Malaysia Statistik merupakan subjek teras bagi kebanyakan kursus di peringkat universiti. Kebanyakan pelajar mengaplikasi bidang statistik dalam menghasilkan projek tahun akhir. Sepanjang tempoh pembelajaran yang dijalankan secara atas talian, didapati prestasi pelajar dalam subjek ini telah merosot. Justeru itu, kajian ini dilakukan bagi mengkaji secara deskriptif kesalahan yang dilakukan oleh pelajar dalam subjek statistik. Seramai 54 orang pelajar semester Oktober - Februari 2021 yang mengambil subjek statistik terlibat dalam kajian ini. Data yang diperolehi adalah daripada ujian akhir secara atas talian. Kajian tertumpu kepada topik hipothesis berdasarkan min markah yang paling rendah diperolehi. Setiap kertas jawapan pelajar disemak dan diteliti kesalahan yang dilakukan dengan menggunakan kaedah Newman. Hasil kajian mendapati bahawa majoriti pelajar tidak dapat memahami kehendah soalan berkaitan ujian hipotesis. Seterusnya telah menyebabkan mereka melakukan beberapa kesalahan lain termasuk transformasi dan kemahiran proses. Pensyarah perlu memberi fokus kepada kesalahan ini dan menggunakan kaedah pengajaran dan pembelajaran dengan lebih efektif. Secara tidak langsung penguasaan di dalam bidang statistik dapat ditingkatkan ke tahap yang lebih cemerlang. Unit Penerbitan JSKM 2021-08 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/69818/1/69818.pdf Analisa kesalahan pelajar dalam subjek statistik: kajian kes bagi semester pengajian secara atas talian / Maisurah Shamsuddin and Siti Balqis Mahlan. (2021) Implication Of Students’ Performance And Obstacles Through Open Distance Learning (Odl) Teaching Methods During Movement Control Orders (Mco), Covid-19, 2. pp. 86-99. ISSN 978-967-25608-0-7
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic H Social Sciences (General)
Research
Quantitative research
QA Mathematics
Study and teaching
Malaysia
spellingShingle H Social Sciences (General)
Research
Quantitative research
QA Mathematics
Study and teaching
Malaysia
Shamsuddin, Maisurah
Mahlan, Siti Balqis
Analisa kesalahan pelajar dalam subjek statistik: kajian kes bagi semester pengajian secara atas talian / Maisurah Shamsuddin and Siti Balqis Mahlan
description Statistik merupakan subjek teras bagi kebanyakan kursus di peringkat universiti. Kebanyakan pelajar mengaplikasi bidang statistik dalam menghasilkan projek tahun akhir. Sepanjang tempoh pembelajaran yang dijalankan secara atas talian, didapati prestasi pelajar dalam subjek ini telah merosot. Justeru itu, kajian ini dilakukan bagi mengkaji secara deskriptif kesalahan yang dilakukan oleh pelajar dalam subjek statistik. Seramai 54 orang pelajar semester Oktober - Februari 2021 yang mengambil subjek statistik terlibat dalam kajian ini. Data yang diperolehi adalah daripada ujian akhir secara atas talian. Kajian tertumpu kepada topik hipothesis berdasarkan min markah yang paling rendah diperolehi. Setiap kertas jawapan pelajar disemak dan diteliti kesalahan yang dilakukan dengan menggunakan kaedah Newman. Hasil kajian mendapati bahawa majoriti pelajar tidak dapat memahami kehendah soalan berkaitan ujian hipotesis. Seterusnya telah menyebabkan mereka melakukan beberapa kesalahan lain termasuk transformasi dan kemahiran proses. Pensyarah perlu memberi fokus kepada kesalahan ini dan menggunakan kaedah pengajaran dan pembelajaran dengan lebih efektif. Secara tidak langsung penguasaan di dalam bidang statistik dapat ditingkatkan ke tahap yang lebih cemerlang.
format Article
author Shamsuddin, Maisurah
Mahlan, Siti Balqis
author_facet Shamsuddin, Maisurah
Mahlan, Siti Balqis
author_sort Shamsuddin, Maisurah
title Analisa kesalahan pelajar dalam subjek statistik: kajian kes bagi semester pengajian secara atas talian / Maisurah Shamsuddin and Siti Balqis Mahlan
title_short Analisa kesalahan pelajar dalam subjek statistik: kajian kes bagi semester pengajian secara atas talian / Maisurah Shamsuddin and Siti Balqis Mahlan
title_full Analisa kesalahan pelajar dalam subjek statistik: kajian kes bagi semester pengajian secara atas talian / Maisurah Shamsuddin and Siti Balqis Mahlan
title_fullStr Analisa kesalahan pelajar dalam subjek statistik: kajian kes bagi semester pengajian secara atas talian / Maisurah Shamsuddin and Siti Balqis Mahlan
title_full_unstemmed Analisa kesalahan pelajar dalam subjek statistik: kajian kes bagi semester pengajian secara atas talian / Maisurah Shamsuddin and Siti Balqis Mahlan
title_sort analisa kesalahan pelajar dalam subjek statistik: kajian kes bagi semester pengajian secara atas talian / maisurah shamsuddin and siti balqis mahlan
publisher Unit Penerbitan JSKM
publishDate 2021
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/69818/1/69818.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/69818/
_version_ 1751539968871759872