Perbandingan pencapaian pelajar di antara pembelajaran bersemuka dan dalam talian / Siti Balqis Mahlan and Maisurah Shamsuddin

Pengajaran dan pembelajaran (PdP) dalam talian diteruskan lagi berikutan Perintah Kawalan Pergerakan Kedua (PKP 2.0). Sememangnya Covid-19 memberi kesan kepadapelajar dari pelbagai aspek sepertipengurusan masa, kewangan dan pencapaian akademik. Kajian ini dijalankan untuk mengetahui pencapaian semas...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mahlan, Siti Balqis, Shamsuddin, Maisurah
Format: Article
Language:English
Published: Unit Penerbitan JSKM 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/69838/1/69838.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/69838/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
id my.uitm.ir.69838
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.698382022-11-16T01:52:54Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/69838/ Perbandingan pencapaian pelajar di antara pembelajaran bersemuka dan dalam talian / Siti Balqis Mahlan and Maisurah Shamsuddin Mahlan, Siti Balqis Shamsuddin, Maisurah H Social Sciences (General) Research Statistical methods Pengajaran dan pembelajaran (PdP) dalam talian diteruskan lagi berikutan Perintah Kawalan Pergerakan Kedua (PKP 2.0). Sememangnya Covid-19 memberi kesan kepadapelajar dari pelbagai aspek sepertipengurusan masa, kewangan dan pencapaian akademik. Kajian ini dijalankan untuk mengetahui pencapaian semasa pembelajaran dalam talian dan secara bersemuka. Dengan ini, markah penilaian bagi 120 orang pelajar yang terdiri dari 4 semester terkini diambil bagi suatu kursus statistik. 4 semester ini merangkumi sesi pembelajaran secara bersemuka dan sesi pembelajaran dalam talian semasa pandemik covid-19. Berdasarkan data deskriptif, didapati bahawa pencapaian markah bagi sesi pembelajaran secara bersemuka pada sesi September - Januari 2020 adalah lebih tinggi berbanding semester pengajian yang lain dan pencapaian pelajar perempuan adalah lebih tinggi berbanding pelajar lelaki. Dapatan kajian ANOVA pula mendapati terdapat perbezaan yang signifikan bagi pencapaian mengikut semester pengajian, jantina dan juga terdapat interaksi di antara jantina dan semester pengajian terhadap tahap pencapaian markah. Namun, berdasarkan ujian Post-Hoc didapati tiada bukti menunjukkan terdapat tren yang sama dari segi markah bagi semester yang berbeza mengikut kaedah pembelajaran yang digunakan. Secara keseluruhannya, kajian ini mendapati bahawa kaedah pembelajaran secara bersemuka atau dalam talian tidak mempengaruhi pencapaian pelajar Unit Penerbitan JSKM 2021-08 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/69838/1/69838.pdf Perbandingan pencapaian pelajar di antara pembelajaran bersemuka dan dalam talian / Siti Balqis Mahlan and Maisurah Shamsuddin. (2021) Implication Of Students’ Performance And Obstacles Through Open Distance Learning (Odl) Teaching Methods During Movement Control Orders (Mco), Covid-19, 2. pp. 100-110. ISSN 978-967-25608-0-7
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic H Social Sciences (General)
Research
Statistical methods
spellingShingle H Social Sciences (General)
Research
Statistical methods
Mahlan, Siti Balqis
Shamsuddin, Maisurah
Perbandingan pencapaian pelajar di antara pembelajaran bersemuka dan dalam talian / Siti Balqis Mahlan and Maisurah Shamsuddin
description Pengajaran dan pembelajaran (PdP) dalam talian diteruskan lagi berikutan Perintah Kawalan Pergerakan Kedua (PKP 2.0). Sememangnya Covid-19 memberi kesan kepadapelajar dari pelbagai aspek sepertipengurusan masa, kewangan dan pencapaian akademik. Kajian ini dijalankan untuk mengetahui pencapaian semasa pembelajaran dalam talian dan secara bersemuka. Dengan ini, markah penilaian bagi 120 orang pelajar yang terdiri dari 4 semester terkini diambil bagi suatu kursus statistik. 4 semester ini merangkumi sesi pembelajaran secara bersemuka dan sesi pembelajaran dalam talian semasa pandemik covid-19. Berdasarkan data deskriptif, didapati bahawa pencapaian markah bagi sesi pembelajaran secara bersemuka pada sesi September - Januari 2020 adalah lebih tinggi berbanding semester pengajian yang lain dan pencapaian pelajar perempuan adalah lebih tinggi berbanding pelajar lelaki. Dapatan kajian ANOVA pula mendapati terdapat perbezaan yang signifikan bagi pencapaian mengikut semester pengajian, jantina dan juga terdapat interaksi di antara jantina dan semester pengajian terhadap tahap pencapaian markah. Namun, berdasarkan ujian Post-Hoc didapati tiada bukti menunjukkan terdapat tren yang sama dari segi markah bagi semester yang berbeza mengikut kaedah pembelajaran yang digunakan. Secara keseluruhannya, kajian ini mendapati bahawa kaedah pembelajaran secara bersemuka atau dalam talian tidak mempengaruhi pencapaian pelajar
format Article
author Mahlan, Siti Balqis
Shamsuddin, Maisurah
author_facet Mahlan, Siti Balqis
Shamsuddin, Maisurah
author_sort Mahlan, Siti Balqis
title Perbandingan pencapaian pelajar di antara pembelajaran bersemuka dan dalam talian / Siti Balqis Mahlan and Maisurah Shamsuddin
title_short Perbandingan pencapaian pelajar di antara pembelajaran bersemuka dan dalam talian / Siti Balqis Mahlan and Maisurah Shamsuddin
title_full Perbandingan pencapaian pelajar di antara pembelajaran bersemuka dan dalam talian / Siti Balqis Mahlan and Maisurah Shamsuddin
title_fullStr Perbandingan pencapaian pelajar di antara pembelajaran bersemuka dan dalam talian / Siti Balqis Mahlan and Maisurah Shamsuddin
title_full_unstemmed Perbandingan pencapaian pelajar di antara pembelajaran bersemuka dan dalam talian / Siti Balqis Mahlan and Maisurah Shamsuddin
title_sort perbandingan pencapaian pelajar di antara pembelajaran bersemuka dan dalam talian / siti balqis mahlan and maisurah shamsuddin
publisher Unit Penerbitan JSKM
publishDate 2021
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/69838/1/69838.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/69838/
_version_ 1751539970853568512