Perbandingan pencapaian pelajar di antara pembelajaran bersemuka dan dalam talian / Siti Balqis Mahlan and Maisurah Shamsuddin
Pengajaran dan pembelajaran (PdP) dalam talian diteruskan lagi berikutan Perintah Kawalan Pergerakan Kedua (PKP 2.0). Sememangnya Covid-19 memberi kesan kepadapelajar dari pelbagai aspek sepertipengurusan masa, kewangan dan pencapaian akademik. Kajian ini dijalankan untuk mengetahui pencapaian semas...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Unit Penerbitan JSKM
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/69838/1/69838.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/69838/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
id |
my.uitm.ir.69838 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.698382022-11-16T01:52:54Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/69838/ Perbandingan pencapaian pelajar di antara pembelajaran bersemuka dan dalam talian / Siti Balqis Mahlan and Maisurah Shamsuddin Mahlan, Siti Balqis Shamsuddin, Maisurah H Social Sciences (General) Research Statistical methods Pengajaran dan pembelajaran (PdP) dalam talian diteruskan lagi berikutan Perintah Kawalan Pergerakan Kedua (PKP 2.0). Sememangnya Covid-19 memberi kesan kepadapelajar dari pelbagai aspek sepertipengurusan masa, kewangan dan pencapaian akademik. Kajian ini dijalankan untuk mengetahui pencapaian semasa pembelajaran dalam talian dan secara bersemuka. Dengan ini, markah penilaian bagi 120 orang pelajar yang terdiri dari 4 semester terkini diambil bagi suatu kursus statistik. 4 semester ini merangkumi sesi pembelajaran secara bersemuka dan sesi pembelajaran dalam talian semasa pandemik covid-19. Berdasarkan data deskriptif, didapati bahawa pencapaian markah bagi sesi pembelajaran secara bersemuka pada sesi September - Januari 2020 adalah lebih tinggi berbanding semester pengajian yang lain dan pencapaian pelajar perempuan adalah lebih tinggi berbanding pelajar lelaki. Dapatan kajian ANOVA pula mendapati terdapat perbezaan yang signifikan bagi pencapaian mengikut semester pengajian, jantina dan juga terdapat interaksi di antara jantina dan semester pengajian terhadap tahap pencapaian markah. Namun, berdasarkan ujian Post-Hoc didapati tiada bukti menunjukkan terdapat tren yang sama dari segi markah bagi semester yang berbeza mengikut kaedah pembelajaran yang digunakan. Secara keseluruhannya, kajian ini mendapati bahawa kaedah pembelajaran secara bersemuka atau dalam talian tidak mempengaruhi pencapaian pelajar Unit Penerbitan JSKM 2021-08 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/69838/1/69838.pdf Perbandingan pencapaian pelajar di antara pembelajaran bersemuka dan dalam talian / Siti Balqis Mahlan and Maisurah Shamsuddin. (2021) Implication Of Students’ Performance And Obstacles Through Open Distance Learning (Odl) Teaching Methods During Movement Control Orders (Mco), Covid-19, 2. pp. 100-110. ISSN 978-967-25608-0-7 |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
H Social Sciences (General) Research Statistical methods |
spellingShingle |
H Social Sciences (General) Research Statistical methods Mahlan, Siti Balqis Shamsuddin, Maisurah Perbandingan pencapaian pelajar di antara pembelajaran bersemuka dan dalam talian / Siti Balqis Mahlan and Maisurah Shamsuddin |
description |
Pengajaran dan pembelajaran (PdP) dalam talian diteruskan lagi berikutan Perintah Kawalan Pergerakan Kedua (PKP 2.0). Sememangnya Covid-19 memberi kesan kepadapelajar dari pelbagai aspek sepertipengurusan masa, kewangan dan pencapaian akademik. Kajian ini dijalankan untuk mengetahui pencapaian semasa pembelajaran dalam talian dan secara bersemuka. Dengan ini, markah penilaian bagi 120 orang pelajar yang terdiri dari 4 semester terkini diambil bagi suatu kursus statistik. 4 semester ini merangkumi sesi pembelajaran secara bersemuka dan sesi pembelajaran dalam talian semasa pandemik covid-19. Berdasarkan data deskriptif, didapati bahawa pencapaian markah bagi sesi pembelajaran secara bersemuka pada sesi September - Januari 2020 adalah lebih tinggi berbanding semester pengajian yang lain dan pencapaian pelajar perempuan adalah lebih tinggi berbanding pelajar lelaki. Dapatan kajian ANOVA pula mendapati terdapat perbezaan yang signifikan bagi pencapaian mengikut semester pengajian, jantina dan juga terdapat interaksi di antara jantina dan semester pengajian terhadap tahap pencapaian markah. Namun, berdasarkan ujian Post-Hoc didapati tiada bukti menunjukkan terdapat tren yang sama dari segi markah bagi semester yang berbeza mengikut kaedah pembelajaran yang digunakan. Secara keseluruhannya, kajian ini mendapati bahawa kaedah pembelajaran secara bersemuka atau dalam talian tidak mempengaruhi pencapaian pelajar |
format |
Article |
author |
Mahlan, Siti Balqis Shamsuddin, Maisurah |
author_facet |
Mahlan, Siti Balqis Shamsuddin, Maisurah |
author_sort |
Mahlan, Siti Balqis |
title |
Perbandingan pencapaian pelajar di antara pembelajaran bersemuka dan dalam talian / Siti Balqis Mahlan and Maisurah Shamsuddin |
title_short |
Perbandingan pencapaian pelajar di antara pembelajaran bersemuka dan dalam talian / Siti Balqis Mahlan and Maisurah Shamsuddin |
title_full |
Perbandingan pencapaian pelajar di antara pembelajaran bersemuka dan dalam talian / Siti Balqis Mahlan and Maisurah Shamsuddin |
title_fullStr |
Perbandingan pencapaian pelajar di antara pembelajaran bersemuka dan dalam talian / Siti Balqis Mahlan and Maisurah Shamsuddin |
title_full_unstemmed |
Perbandingan pencapaian pelajar di antara pembelajaran bersemuka dan dalam talian / Siti Balqis Mahlan and Maisurah Shamsuddin |
title_sort |
perbandingan pencapaian pelajar di antara pembelajaran bersemuka dan dalam talian / siti balqis mahlan and maisurah shamsuddin |
publisher |
Unit Penerbitan JSKM |
publishDate |
2021 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/69838/1/69838.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/69838/ |
_version_ |
1751539970853568512 |