Bahasa Arab sebagai bahasa pengantar dalam Kurikulum Bersepadu Dini (KBD) / Nur Aini Ariffin and Mashitah Nordin

Kurikulum Bersepadu Dini (KBD) merupakan kurikulum baharu yang dibina secara bersama oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), Lembaga Penasihat Penyelarasan Pelajaran dan Pendidikan Agama Islam (LEPAI) dan Jabatan/ Yayasan Agama berdasarkan Kurikulum Azhari yang dilaksanakan di sekolah-sekolah ag...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ariffin, Nur Aini, Nordin, Mashitah
Format: Monograph
Language:English
Published: UiTM Cawangan Negeri Sembilan 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/71733/1/71733.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/71733/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
id my.uitm.ir.71733
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.717332022-12-15T02:18:08Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/71733/ Bahasa Arab sebagai bahasa pengantar dalam Kurikulum Bersepadu Dini (KBD) / Nur Aini Ariffin and Mashitah Nordin Ariffin, Nur Aini Nordin, Mashitah AP Periodicals PI Oriental languages and literatures PN Literature (General) Kurikulum Bersepadu Dini (KBD) merupakan kurikulum baharu yang dibina secara bersama oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), Lembaga Penasihat Penyelarasan Pelajaran dan Pendidikan Agama Islam (LEPAI) dan Jabatan/ Yayasan Agama berdasarkan Kurikulum Azhari yang dilaksanakan di sekolah-sekolah agama di Malaysia termasuk Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK), Sekolah Agama Negeri (SAN) dan Sekolah Agama Rakyat (SAR). KBD telah diiktiraf sebagai Kurikulum Kebangsaan pada tahun 2012 dan dilaksanakan di SABK secara berperingkat bermula daripada Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5 mulai tahun 2015. KBD adalah penggabungan Kurikulum Azhari yang telah diselaraskan dengan Kurikulum Kebangsaan sedia ada dalam arus perdana, digubal bermatlamat untuk menyediakan murid-murid yang seimbang dan cemerlang berasaskan naqli dan ‘aqli bagi menyediakan bakal ulama dan agamawan muthaqqaf (Bahagian Pendidikan Islam KPM, 2015). Pelaksanaan KBD mengekalkan mata pelajaran sedia ada dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) dengan sedikit perubahan dari segi peruntukan waktu minimum seminggu dan penambahan mata pelajaran Dini dalam Kurikulum Kebangsaan. UiTM Cawangan Negeri Sembilan 2022 Monograph NonPeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/71733/1/71733.pdf Bahasa Arab sebagai bahasa pengantar dalam Kurikulum Bersepadu Dini (KBD) / Nur Aini Ariffin and Mashitah Nordin. (2022) Bulletin. UiTM Cawangan Negeri Sembilan.
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic AP Periodicals
PI Oriental languages and literatures
PN Literature (General)
spellingShingle AP Periodicals
PI Oriental languages and literatures
PN Literature (General)
Ariffin, Nur Aini
Nordin, Mashitah
Bahasa Arab sebagai bahasa pengantar dalam Kurikulum Bersepadu Dini (KBD) / Nur Aini Ariffin and Mashitah Nordin
description Kurikulum Bersepadu Dini (KBD) merupakan kurikulum baharu yang dibina secara bersama oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), Lembaga Penasihat Penyelarasan Pelajaran dan Pendidikan Agama Islam (LEPAI) dan Jabatan/ Yayasan Agama berdasarkan Kurikulum Azhari yang dilaksanakan di sekolah-sekolah agama di Malaysia termasuk Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK), Sekolah Agama Negeri (SAN) dan Sekolah Agama Rakyat (SAR). KBD telah diiktiraf sebagai Kurikulum Kebangsaan pada tahun 2012 dan dilaksanakan di SABK secara berperingkat bermula daripada Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5 mulai tahun 2015. KBD adalah penggabungan Kurikulum Azhari yang telah diselaraskan dengan Kurikulum Kebangsaan sedia ada dalam arus perdana, digubal bermatlamat untuk menyediakan murid-murid yang seimbang dan cemerlang berasaskan naqli dan ‘aqli bagi menyediakan bakal ulama dan agamawan muthaqqaf (Bahagian Pendidikan Islam KPM, 2015). Pelaksanaan KBD mengekalkan mata pelajaran sedia ada dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) dengan sedikit perubahan dari segi peruntukan waktu minimum seminggu dan penambahan mata pelajaran Dini dalam Kurikulum Kebangsaan.
format Monograph
author Ariffin, Nur Aini
Nordin, Mashitah
author_facet Ariffin, Nur Aini
Nordin, Mashitah
author_sort Ariffin, Nur Aini
title Bahasa Arab sebagai bahasa pengantar dalam Kurikulum Bersepadu Dini (KBD) / Nur Aini Ariffin and Mashitah Nordin
title_short Bahasa Arab sebagai bahasa pengantar dalam Kurikulum Bersepadu Dini (KBD) / Nur Aini Ariffin and Mashitah Nordin
title_full Bahasa Arab sebagai bahasa pengantar dalam Kurikulum Bersepadu Dini (KBD) / Nur Aini Ariffin and Mashitah Nordin
title_fullStr Bahasa Arab sebagai bahasa pengantar dalam Kurikulum Bersepadu Dini (KBD) / Nur Aini Ariffin and Mashitah Nordin
title_full_unstemmed Bahasa Arab sebagai bahasa pengantar dalam Kurikulum Bersepadu Dini (KBD) / Nur Aini Ariffin and Mashitah Nordin
title_sort bahasa arab sebagai bahasa pengantar dalam kurikulum bersepadu dini (kbd) / nur aini ariffin and mashitah nordin
publisher UiTM Cawangan Negeri Sembilan
publishDate 2022
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/71733/1/71733.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/71733/
_version_ 1753791904692043776