Motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) matematik Universiti Pendidikan Sultan Idris / Noor Shah Saad and Rohaidah Masri
Kajian ini dijalankan dengan tujuan untuk meninjau persepsi pelajar-pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) Ambilan Mei 1999 yang sedang mengikuti program Ijazah Sarjana Muda Dengan Pendidikan (Matematik) Universiti Pendidikan Sultan Idris terhadap motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2002
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/73402/1/73402.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/73402/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
id |
my.uitm.ir.73402 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.734022023-03-23T02:22:14Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/73402/ Motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) matematik Universiti Pendidikan Sultan Idris / Noor Shah Saad and Rohaidah Masri Saad, Noor Shah Masri, Rohaidah Performance. Competence. Academic achievement Institutions of higher education Malaysia Kajian ini dijalankan dengan tujuan untuk meninjau persepsi pelajar-pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) Ambilan Mei 1999 yang sedang mengikuti program Ijazah Sarjana Muda Dengan Pendidikan (Matematik) Universiti Pendidikan Sultan Idris terhadap motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian mereka semasa di universiti. Data kajian diperolehi melalui soal selidik yang diedarkan kepada pelajar-pelajar PKPG yang sedang berada di semester lima di UPSI. Seramai 126 orang pelajar telah memberi respond kepada soal selidik. Data yang dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan statistik kekerapan, peratusan dan min.Kajian ini mendapati bahawa pelajar-pelajar PKPG Ambilan Mei 1999 ini secara keseluruhannya mempunyai motivasi dalaman, motivasi daripada keluarga dan motivasi daripada rakan sebaya untuk mencapaikan kejayaan adalah tinggi tetapi motivasi daripada pensyarah supaya mereka berjaya adalah sederhana. Dari aspek persepsi mereka dalam penggunaan strategi dan gaya pembelajaran semasa di universiti adalah tinggi dalam usaha mereka untuk memahami bahan-bahan kuliah dan mendisplinkan diri semasa belajar tetapi dari aspek usaha mereka untuk memahami kuliah semasa pengajaran pensyarah, mengukuhkan kefahaman serta dalam menyiapkan diri menghadapi peperiksaan akhir adalah sederhana. 2002 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/73402/1/73402.pdf Motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) matematik Universiti Pendidikan Sultan Idris / Noor Shah Saad and Rohaidah Masri. (2002) In: Prosiding Seminar Kebangsaan Sains,Teknologi dan Sains Sosial “Ke Arah Pembangunan Negara”, 27 dan 28 Mei 2002, Hotel Vistana, Kuantan, Pahang. |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Performance. Competence. Academic achievement Institutions of higher education Malaysia |
spellingShingle |
Performance. Competence. Academic achievement Institutions of higher education Malaysia Saad, Noor Shah Masri, Rohaidah Motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) matematik Universiti Pendidikan Sultan Idris / Noor Shah Saad and Rohaidah Masri |
description |
Kajian ini dijalankan dengan tujuan untuk meninjau persepsi pelajar-pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) Ambilan Mei 1999 yang sedang mengikuti program Ijazah Sarjana Muda Dengan Pendidikan (Matematik) Universiti Pendidikan Sultan Idris terhadap motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian mereka semasa di universiti. Data kajian diperolehi melalui soal selidik yang diedarkan kepada pelajar-pelajar PKPG yang sedang berada di semester lima di UPSI. Seramai 126 orang pelajar telah memberi respond kepada soal selidik. Data yang dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan statistik kekerapan, peratusan dan min.Kajian ini mendapati bahawa pelajar-pelajar PKPG Ambilan Mei 1999 ini secara keseluruhannya mempunyai motivasi dalaman, motivasi daripada keluarga dan motivasi daripada rakan sebaya untuk mencapaikan kejayaan adalah tinggi tetapi motivasi daripada pensyarah supaya mereka berjaya adalah sederhana. Dari aspek persepsi mereka dalam penggunaan strategi dan gaya pembelajaran semasa di universiti adalah tinggi dalam usaha mereka untuk memahami bahan-bahan kuliah dan mendisplinkan diri semasa belajar tetapi dari aspek usaha mereka untuk memahami kuliah semasa pengajaran pensyarah, mengukuhkan kefahaman serta dalam menyiapkan diri menghadapi peperiksaan akhir adalah sederhana. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Saad, Noor Shah Masri, Rohaidah |
author_facet |
Saad, Noor Shah Masri, Rohaidah |
author_sort |
Saad, Noor Shah |
title |
Motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) matematik Universiti Pendidikan Sultan Idris / Noor Shah Saad and Rohaidah Masri |
title_short |
Motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) matematik Universiti Pendidikan Sultan Idris / Noor Shah Saad and Rohaidah Masri |
title_full |
Motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) matematik Universiti Pendidikan Sultan Idris / Noor Shah Saad and Rohaidah Masri |
title_fullStr |
Motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) matematik Universiti Pendidikan Sultan Idris / Noor Shah Saad and Rohaidah Masri |
title_full_unstemmed |
Motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) matematik Universiti Pendidikan Sultan Idris / Noor Shah Saad and Rohaidah Masri |
title_sort |
motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian pelajar program khas pensiswazahan guru (pkpg) matematik universiti pendidikan sultan idris / noor shah saad and rohaidah masri |
publishDate |
2002 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/73402/1/73402.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/73402/ |
_version_ |
1761622396117188608 |