Motivasi pencapaian dan personaliti dalaman-luaran pelajar-pelajar Universiti Teknologi MARA Perak / Othman Md. Yunus, Mohmad Derus and Mohd Shatari Abd. Ghafar

Kajian ini bertujuan melihat aras motivasi pencapaian afektif dan kognitif pelajarpelajar UiTM Perak secara keseluruhan, mengikut program pengajian, dan berdasarkan kepada prestasi akademik mereka. Kajian ini turut melihat aras personaliti-dalaman yang dimiliki oleh pelajar-pelajar UiTM Perak secara...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Md. Yunus, Othman, Derus, Mohmad, Abd. Ghafar, Mohd Shatari
Format: Research Reports
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/74292/1/74292.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/74292/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
Description
Summary:Kajian ini bertujuan melihat aras motivasi pencapaian afektif dan kognitif pelajarpelajar UiTM Perak secara keseluruhan, mengikut program pengajian, dan berdasarkan kepada prestasi akademik mereka. Kajian ini turut melihat aras personaliti-dalaman yang dimiliki oleh pelajar-pelajar UiTM Perak secara keseluruhan, mengikut program pengajian dan juga berdasarkan kepada prestasi akademik mereka. Turut dilihat dalam kajian ini adalah sama ada faktor-faktor demograf seperti pendapatan ibubapa, lokasi kediaman, jantina, status perkahwinan ibubapa dan, jenis pekerjaan ibubapa mempunyai hubungan dengan motivasi pencapaian dan personaliti dalaman pelajar-pelajar UiTM Perak. Kajian ini juga melihat perbezaan faktor-faktor stabiliti yang diatribusikan oleh responden kepada jangkaan kejayaan mereka. Kajian telah dijalankan di Universiti Teknologi MARA Perak, kampus Seri Iskandar. Seramai 229 responden telah menyertai kajian ini dengan menjawab tiga set soal selidik yang piawai iaitu 'Mehrabian Achievement Scale'(MAS) untuk mengukur motivasi pencapaian dari aspek afektif sementara 'Self-Description Questionnaires' (SDQ) digunakan untuk mengukur motivasi pencapaian dari aspek kognitif. 'Rotter I-E Scale' (RIES) pula digunakan bagi mengukur personaliti dalaman-luaran (internals-externals) responden iaitu sama ada responden memiliki personaliti-dalaman atau personaliti-luaran. Data kajian telah dianalisis menggunakan ujian t dan ujian Khi Kuasa Dua (X).