Usahawan industri kecil dan sederhana (IKS) perlu manfaatkan platform digital bagi pasaran produk / Muhammad Nabihan Abu Bakar and Shahril Anuar Abdul Ghalim

Bidang keusahawanan telah lama wujud sebagai salah satu bidang pekerjaan dan menjadi keutamaan dalam pelbagai dasar kerajaan. Kerajaan telah mengiktiraf dan menekankan kepentingan keusahawanan sebagai pilihan kerjaya selama bertahuntahun. Ini kerana Kementerian Pembangunan Keusahawanan (KPU) diwujud...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abu Bakar, Muhammad Nabihan, Abdul Ghalim, Shahril Anuar
Format: Article
Language:English
Published: Academy of Language Studies, Universiti Teknologi MARA Negeri Sembilan Branch, Rembau Campus 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/77639/1/77639.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/77639/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
Description
Summary:Bidang keusahawanan telah lama wujud sebagai salah satu bidang pekerjaan dan menjadi keutamaan dalam pelbagai dasar kerajaan. Kerajaan telah mengiktiraf dan menekankan kepentingan keusahawanan sebagai pilihan kerjaya selama bertahuntahun. Ini kerana Kementerian Pembangunan Keusahawanan (KPU) diwujudkan pada tahun 1995 untuk membantu mempromosikan keusahawan dalam kalangan pelajar sekolah, university serta masyarakat umum. Sektor usahawan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) menjadi salah satu platform untuk kembali melonjakkan ekonomi negara terutamanya selepas pandemik sekaligus melahirkan lebih ramai lagi usahawan muda yang berjaya. IKS merupakan penyumbang terbesar kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KNDK) sebanyak 38.2 peratus atau RM512.8 bilion pada 2020. Justeru, IKS boleh dikatakan boleh menjadi penyumbang terbesar ekonomi negara. Di dalam era kemodenan kini, usahawan perlu memanfaatkan medium digital bagi memasarkan produk mereka secara besarbesaran. Usahawan perlu bijak untuk merebut peluang menguasai platform digital pada sebagai salah satu cara strategi pemasaran yang berkesan. Antara medium media sosial yang boleh digunakan ialah Facebook, Instagram, Twitter dan TikTok dan sebagainya.