Miskonsepsi pelajar dalam topik trigonometri / Siti Asmah Mohamed... [et al.]
Miskonsepsi didefinisikan sebagai kesalahan pemahaman yang mungkin terjadi selama atau sebagai hasil pengajaran yang baru saja diberikan, berlawanan dengan konsepsi-konsepsi ilmiah yang dibawa atau berkembang dalam waktu lama (Mosik, P. Maulana 2010). Miskonsepsi ialah satu daripada masalah yang ser...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Unit Penerbitan JSKM
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78038/1/78038.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78038/ https://appspenang.uitm.edu.my/sigcs/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
id |
my.uitm.ir.78038 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.780382023-05-21T14:33:34Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78038/ Miskonsepsi pelajar dalam topik trigonometri / Siti Asmah Mohamed... [et al.] Mohamed, Siti Asmah Alias, Fadzilawani Astifar Hamat, Muniroh Shamsuddin, Maisurah QA Mathematics Geometry. Trigonometry. Topology Geometry. Shapes. General works, treatises, and textbooks Miskonsepsi didefinisikan sebagai kesalahan pemahaman yang mungkin terjadi selama atau sebagai hasil pengajaran yang baru saja diberikan, berlawanan dengan konsepsi-konsepsi ilmiah yang dibawa atau berkembang dalam waktu lama (Mosik, P. Maulana 2010). Miskonsepsi ialah satu daripada masalah yang sering dihadapi oleh pelajar dalam pembelajaran matematik dan sering menjadi penghalang kepada mereka untuk memahami konsep-konsep matematik yang berkaitan dengan konsep yang mereka salah ertikan. Terdapat tiga sumber yang menjadi penyumbang kepada miskonsepsi iaitu idea daif yang berpunca daripada pengalaman pelajar itu sendiri, kesalahan semasa aktiviti pengajaran yang berpunca daripada kefahaman yang tidak kuat terhadap sesuatu konsep yang dijelaskan oleh guru dan pengajaran guru atau pensyarah yang tidak tepat atau salah. (Effandi 2007) Antara jenis miskonsepsi yang sering berlaku di kalangan pelajar ialah terlalu menggeneralisasikan (overgeneralization), terlalu memudahkan (oversimplification), pandangan/idea pengetahuan sedia ada (pre-conceive notion), salah mengenalpasti (misidentifying), salah faham (misunderstanding), salah maklumat (misinformation), kepercayaan bukan saintifik (nonscientific beliefs), salah faham konsep (conceptual misunderstands), kepercayaan kepada yang lebih terkenal (popular beliefs) dan penerangan yang salah mengenai definisi dan kaedah (definition and method incorrectly explained). Unit Penerbitan JSKM 2020-06 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78038/1/78038.pdf Miskonsepsi pelajar dalam topik trigonometri / Siti Asmah Mohamed... [et al.]. (2020) Teaching and Learning in Higher Education (TLHE) <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/Teaching_and_Learning_in_Higher_Education_=28TLHE=29.html>, 1. pp. 131-139. ISSN 978-967-0841-86-1 https://appspenang.uitm.edu.my/sigcs/ |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
QA Mathematics Geometry. Trigonometry. Topology Geometry. Shapes. General works, treatises, and textbooks |
spellingShingle |
QA Mathematics Geometry. Trigonometry. Topology Geometry. Shapes. General works, treatises, and textbooks Mohamed, Siti Asmah Alias, Fadzilawani Astifar Hamat, Muniroh Shamsuddin, Maisurah Miskonsepsi pelajar dalam topik trigonometri / Siti Asmah Mohamed... [et al.] |
description |
Miskonsepsi didefinisikan sebagai kesalahan pemahaman yang mungkin terjadi selama atau sebagai hasil pengajaran yang baru saja diberikan, berlawanan dengan konsepsi-konsepsi ilmiah yang dibawa atau berkembang dalam waktu lama (Mosik, P. Maulana 2010). Miskonsepsi ialah satu daripada masalah yang sering dihadapi oleh pelajar dalam pembelajaran matematik dan sering menjadi penghalang kepada mereka untuk memahami konsep-konsep matematik yang berkaitan dengan konsep yang mereka salah ertikan. Terdapat tiga sumber yang menjadi penyumbang kepada miskonsepsi iaitu idea daif yang berpunca daripada pengalaman pelajar itu sendiri, kesalahan semasa aktiviti pengajaran yang berpunca daripada kefahaman yang tidak kuat terhadap sesuatu konsep yang dijelaskan oleh guru dan pengajaran guru atau pensyarah yang tidak tepat atau salah. (Effandi 2007) Antara jenis miskonsepsi yang sering berlaku di kalangan pelajar ialah terlalu menggeneralisasikan (overgeneralization), terlalu memudahkan (oversimplification), pandangan/idea pengetahuan sedia ada (pre-conceive notion), salah mengenalpasti (misidentifying), salah faham (misunderstanding), salah maklumat (misinformation), kepercayaan bukan saintifik (nonscientific beliefs), salah faham konsep (conceptual misunderstands), kepercayaan kepada yang lebih terkenal (popular beliefs) dan penerangan yang salah mengenai definisi dan kaedah (definition and method incorrectly explained). |
format |
Article |
author |
Mohamed, Siti Asmah Alias, Fadzilawani Astifar Hamat, Muniroh Shamsuddin, Maisurah |
author_facet |
Mohamed, Siti Asmah Alias, Fadzilawani Astifar Hamat, Muniroh Shamsuddin, Maisurah |
author_sort |
Mohamed, Siti Asmah |
title |
Miskonsepsi pelajar dalam topik trigonometri / Siti Asmah Mohamed... [et al.] |
title_short |
Miskonsepsi pelajar dalam topik trigonometri / Siti Asmah Mohamed... [et al.] |
title_full |
Miskonsepsi pelajar dalam topik trigonometri / Siti Asmah Mohamed... [et al.] |
title_fullStr |
Miskonsepsi pelajar dalam topik trigonometri / Siti Asmah Mohamed... [et al.] |
title_full_unstemmed |
Miskonsepsi pelajar dalam topik trigonometri / Siti Asmah Mohamed... [et al.] |
title_sort |
miskonsepsi pelajar dalam topik trigonometri / siti asmah mohamed... [et al.] |
publisher |
Unit Penerbitan JSKM |
publishDate |
2020 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78038/1/78038.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78038/ https://appspenang.uitm.edu.my/sigcs/ |
_version_ |
1768011684902862848 |