Miskonsepsi pelajar dalam topik trigonometri / Siti Asmah Mohamed... [et al.]

Miskonsepsi didefinisikan sebagai kesalahan pemahaman yang mungkin terjadi selama atau sebagai hasil pengajaran yang baru saja diberikan, berlawanan dengan konsepsi-konsepsi ilmiah yang dibawa atau berkembang dalam waktu lama (Mosik, P. Maulana 2010). Miskonsepsi ialah satu daripada masalah yang ser...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohamed, Siti Asmah, Alias, Fadzilawani Astifar, Hamat, Muniroh, Shamsuddin, Maisurah
Format: Article
Language:English
Published: Unit Penerbitan JSKM 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78038/1/78038.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78038/
https://appspenang.uitm.edu.my/sigcs/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
id my.uitm.ir.78038
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.780382023-05-21T14:33:34Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78038/ Miskonsepsi pelajar dalam topik trigonometri / Siti Asmah Mohamed... [et al.] Mohamed, Siti Asmah Alias, Fadzilawani Astifar Hamat, Muniroh Shamsuddin, Maisurah QA Mathematics Geometry. Trigonometry. Topology Geometry. Shapes. General works, treatises, and textbooks Miskonsepsi didefinisikan sebagai kesalahan pemahaman yang mungkin terjadi selama atau sebagai hasil pengajaran yang baru saja diberikan, berlawanan dengan konsepsi-konsepsi ilmiah yang dibawa atau berkembang dalam waktu lama (Mosik, P. Maulana 2010). Miskonsepsi ialah satu daripada masalah yang sering dihadapi oleh pelajar dalam pembelajaran matematik dan sering menjadi penghalang kepada mereka untuk memahami konsep-konsep matematik yang berkaitan dengan konsep yang mereka salah ertikan. Terdapat tiga sumber yang menjadi penyumbang kepada miskonsepsi iaitu idea daif yang berpunca daripada pengalaman pelajar itu sendiri, kesalahan semasa aktiviti pengajaran yang berpunca daripada kefahaman yang tidak kuat terhadap sesuatu konsep yang dijelaskan oleh guru dan pengajaran guru atau pensyarah yang tidak tepat atau salah. (Effandi 2007) Antara jenis miskonsepsi yang sering berlaku di kalangan pelajar ialah terlalu menggeneralisasikan (overgeneralization), terlalu memudahkan (oversimplification), pandangan/idea pengetahuan sedia ada (pre-conceive notion), salah mengenalpasti (misidentifying), salah faham (misunderstanding), salah maklumat (misinformation), kepercayaan bukan saintifik (nonscientific beliefs), salah faham konsep (conceptual misunderstands), kepercayaan kepada yang lebih terkenal (popular beliefs) dan penerangan yang salah mengenai definisi dan kaedah (definition and method incorrectly explained). Unit Penerbitan JSKM 2020-06 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78038/1/78038.pdf Miskonsepsi pelajar dalam topik trigonometri / Siti Asmah Mohamed... [et al.]. (2020) Teaching and Learning in Higher Education (TLHE) <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/Teaching_and_Learning_in_Higher_Education_=28TLHE=29.html>, 1. pp. 131-139. ISSN 978-967-0841-86-1 https://appspenang.uitm.edu.my/sigcs/
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic QA Mathematics
Geometry. Trigonometry. Topology
Geometry. Shapes. General works, treatises, and textbooks
spellingShingle QA Mathematics
Geometry. Trigonometry. Topology
Geometry. Shapes. General works, treatises, and textbooks
Mohamed, Siti Asmah
Alias, Fadzilawani Astifar
Hamat, Muniroh
Shamsuddin, Maisurah
Miskonsepsi pelajar dalam topik trigonometri / Siti Asmah Mohamed... [et al.]
description Miskonsepsi didefinisikan sebagai kesalahan pemahaman yang mungkin terjadi selama atau sebagai hasil pengajaran yang baru saja diberikan, berlawanan dengan konsepsi-konsepsi ilmiah yang dibawa atau berkembang dalam waktu lama (Mosik, P. Maulana 2010). Miskonsepsi ialah satu daripada masalah yang sering dihadapi oleh pelajar dalam pembelajaran matematik dan sering menjadi penghalang kepada mereka untuk memahami konsep-konsep matematik yang berkaitan dengan konsep yang mereka salah ertikan. Terdapat tiga sumber yang menjadi penyumbang kepada miskonsepsi iaitu idea daif yang berpunca daripada pengalaman pelajar itu sendiri, kesalahan semasa aktiviti pengajaran yang berpunca daripada kefahaman yang tidak kuat terhadap sesuatu konsep yang dijelaskan oleh guru dan pengajaran guru atau pensyarah yang tidak tepat atau salah. (Effandi 2007) Antara jenis miskonsepsi yang sering berlaku di kalangan pelajar ialah terlalu menggeneralisasikan (overgeneralization), terlalu memudahkan (oversimplification), pandangan/idea pengetahuan sedia ada (pre-conceive notion), salah mengenalpasti (misidentifying), salah faham (misunderstanding), salah maklumat (misinformation), kepercayaan bukan saintifik (nonscientific beliefs), salah faham konsep (conceptual misunderstands), kepercayaan kepada yang lebih terkenal (popular beliefs) dan penerangan yang salah mengenai definisi dan kaedah (definition and method incorrectly explained).
format Article
author Mohamed, Siti Asmah
Alias, Fadzilawani Astifar
Hamat, Muniroh
Shamsuddin, Maisurah
author_facet Mohamed, Siti Asmah
Alias, Fadzilawani Astifar
Hamat, Muniroh
Shamsuddin, Maisurah
author_sort Mohamed, Siti Asmah
title Miskonsepsi pelajar dalam topik trigonometri / Siti Asmah Mohamed... [et al.]
title_short Miskonsepsi pelajar dalam topik trigonometri / Siti Asmah Mohamed... [et al.]
title_full Miskonsepsi pelajar dalam topik trigonometri / Siti Asmah Mohamed... [et al.]
title_fullStr Miskonsepsi pelajar dalam topik trigonometri / Siti Asmah Mohamed... [et al.]
title_full_unstemmed Miskonsepsi pelajar dalam topik trigonometri / Siti Asmah Mohamed... [et al.]
title_sort miskonsepsi pelajar dalam topik trigonometri / siti asmah mohamed... [et al.]
publisher Unit Penerbitan JSKM
publishDate 2020
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78038/1/78038.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/78038/
https://appspenang.uitm.edu.my/sigcs/
_version_ 1768011684902862848