Adaptasi pengajaran dan pembelajaran secara maya dalam kebiasaan baharu semasa pandemik COVID-19 / Muniroh Hamat, Siti Balqis Mahlan and Ch’ng Pei Eng
Kemunculan Pandemik COVID-19 telah menyebabkan hampir seluruh dunia melakukan sekatan pergerakan (lockdown) dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan termasuk di Malaysia. Ianya dilakukan bagi menyekat dan menghapuskan rantaian wabak tersebut. PKP juga telah menyebabkan penutupan semua seko...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Unit Penerbitan JSKM
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/79044/1/79044.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/79044/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
Summary: | Kemunculan Pandemik COVID-19 telah menyebabkan hampir seluruh dunia melakukan sekatan pergerakan (lockdown) dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan termasuk di Malaysia. Ianya dilakukan bagi menyekat dan menghapuskan rantaian wabak tersebut. PKP juga telah menyebabkan penutupan semua sekolah dan Institusi Pengajian Tinggi (IPT) di kebanyakan negara termasuklah di Malaysia. Lantaran itu, proses pengajaran dan pembelajaran telah bertukar kepada sesuatu yang bukan baharu tetapi mula dilihat sebagai pilihan yang tepat iaitu pembelajaran secara maya. Ianya selaras dengan kempen oleh pihak Kerajaan Malaysia yang menekankan ke arah kehidupan secara kebiasaan baharu. Kelas-kelas maya telah mula dipraktikkan oleh para pensyarah bagi memastikan para pelajar masih boleh menjalani proses pengajaran dan pembelajaran ini walaupun berada di rumah masing-masing. Pelbagai cabaran dan halangan diharungi baik dari pelajar mahu pun pensyarah semasa perintah kawalan ini berlaku. |
---|