OL-sync vs OL-async: pencapaian pelajar UiTM Cawangan Pulau Pinang sepanjang pembelajaran di musim pandemik COVID-19 / Zuraira Libasin ... [et al.]
Penularan pandemik COVID-19 telah mencetuskan kebimbangan global. Sebagai langkah membendung penularan wabak ini, kerajaan Malaysia telah mengumumkan penutupan operasi institusi pengajian sewaktu pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Keadaan ini sekali gus mengubah landskap pendidikan dan m...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Unit Penerbitan JSKM
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/79116/1/79116.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/79116/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
id |
my.uitm.ir.79116 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.791162023-06-12T10:57:55Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/79116/ OL-sync vs OL-async: pencapaian pelajar UiTM Cawangan Pulau Pinang sepanjang pembelajaran di musim pandemik COVID-19 / Zuraira Libasin ... [et al.] Libasin, Zuraira Azudin, Ahmad Rashidi Idris, Nur Azimah Abdul Rahman, Mohd Syafiq Umar, Norazah Pulau Pinang Universiti Teknologi MARA Penularan pandemik COVID-19 telah mencetuskan kebimbangan global. Sebagai langkah membendung penularan wabak ini, kerajaan Malaysia telah mengumumkan penutupan operasi institusi pengajian sewaktu pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Keadaan ini sekali gus mengubah landskap pendidikan dan memberi cabaran baharu kepada warga pendidik dan para pelajar di Malaysia. Kaedah pelaksanaan OL-sync dan OL-async telah menjadi medium pembelajaran yang sangat penting ketika perintah kawalan pergerakan dikuatkuasakan pada 18 Mac 2020. Pelbagai cabaran dihadapi oleh pensyarah mahupun pelajar dalam memastikan pembelajaran dapat terus dijalankan sehingga tamat semester. Maka dengan itu, kajian ini dijalankan adalah untuk mengetahui pencapaian pelajar UiTM Cawangan Pulau Pinang sepanjang mengikuti pembelajaran norma baru di musim pandemik COVID- 19. Terdapat 2 kod kursus iaitu STA408 (Statistics for Science and Engineering) dan MAT183 (Calculus I) yang melibatkan 8 kumpulan kuliah dengan jumlah pelajar seramai 227 orang diambil untuk melengkapkan kajian ini. Perbandingan gred yang dilakukan ke atas pelajar yang mengikuti pembelajaran secara OL-sync dan OL-async tidak menunjukkan perbezaan yang ketara dimana jurang perbezaan antara pelajar yang lulus dan gagal bagi kedua-dua kaedah tersebut masing-masing adalah kurang daripada 1%. Ini menunjukkan bahawa kedua-kedua kaedah ini boleh digunakan sebagai medium pembelajaran di mana ia tidak menghalang pensyarah berinteraksi bersama pelajar dalam menyampaikan ilmu pengetahuan. Unit Penerbitan JSKM 2020-09 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/79116/1/79116.pdf OL-sync vs OL-async: pencapaian pelajar UiTM Cawangan Pulau Pinang sepanjang pembelajaran di musim pandemik COVID-19 / Zuraira Libasin ... [et al.]. (2020) SIG : e-Learning@CS <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/SIG_=3A_e-Learning=40CS.html>, 1. pp. 104-112. ISSN 9789670841885 |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Pulau Pinang Universiti Teknologi MARA |
spellingShingle |
Pulau Pinang Universiti Teknologi MARA Libasin, Zuraira Azudin, Ahmad Rashidi Idris, Nur Azimah Abdul Rahman, Mohd Syafiq Umar, Norazah OL-sync vs OL-async: pencapaian pelajar UiTM Cawangan Pulau Pinang sepanjang pembelajaran di musim pandemik COVID-19 / Zuraira Libasin ... [et al.] |
description |
Penularan pandemik COVID-19 telah mencetuskan kebimbangan global. Sebagai langkah membendung penularan wabak ini, kerajaan Malaysia telah mengumumkan penutupan operasi institusi pengajian sewaktu pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Keadaan ini sekali gus mengubah landskap pendidikan dan memberi cabaran baharu kepada warga pendidik dan para pelajar di Malaysia. Kaedah pelaksanaan OL-sync dan OL-async telah menjadi medium pembelajaran yang sangat penting ketika perintah kawalan pergerakan dikuatkuasakan pada 18 Mac 2020. Pelbagai cabaran dihadapi oleh pensyarah mahupun pelajar dalam memastikan pembelajaran dapat terus dijalankan sehingga tamat semester. Maka dengan itu, kajian ini dijalankan adalah untuk mengetahui pencapaian pelajar UiTM Cawangan Pulau Pinang sepanjang mengikuti pembelajaran norma baru di musim pandemik COVID- 19. Terdapat 2 kod kursus iaitu STA408 (Statistics for Science and Engineering) dan MAT183 (Calculus I) yang melibatkan 8 kumpulan kuliah dengan jumlah pelajar seramai 227 orang diambil untuk melengkapkan kajian ini. Perbandingan gred yang dilakukan ke atas pelajar yang mengikuti pembelajaran secara OL-sync dan OL-async tidak menunjukkan perbezaan yang ketara dimana jurang perbezaan antara pelajar yang lulus dan gagal bagi kedua-dua kaedah tersebut masing-masing adalah kurang daripada 1%. Ini menunjukkan bahawa kedua-kedua kaedah ini boleh digunakan sebagai medium pembelajaran di mana ia tidak menghalang pensyarah berinteraksi bersama pelajar dalam menyampaikan ilmu pengetahuan. |
format |
Article |
author |
Libasin, Zuraira Azudin, Ahmad Rashidi Idris, Nur Azimah Abdul Rahman, Mohd Syafiq Umar, Norazah |
author_facet |
Libasin, Zuraira Azudin, Ahmad Rashidi Idris, Nur Azimah Abdul Rahman, Mohd Syafiq Umar, Norazah |
author_sort |
Libasin, Zuraira |
title |
OL-sync vs OL-async: pencapaian pelajar UiTM Cawangan Pulau Pinang sepanjang pembelajaran di musim pandemik COVID-19 / Zuraira Libasin ... [et al.] |
title_short |
OL-sync vs OL-async: pencapaian pelajar UiTM Cawangan Pulau Pinang sepanjang pembelajaran di musim pandemik COVID-19 / Zuraira Libasin ... [et al.] |
title_full |
OL-sync vs OL-async: pencapaian pelajar UiTM Cawangan Pulau Pinang sepanjang pembelajaran di musim pandemik COVID-19 / Zuraira Libasin ... [et al.] |
title_fullStr |
OL-sync vs OL-async: pencapaian pelajar UiTM Cawangan Pulau Pinang sepanjang pembelajaran di musim pandemik COVID-19 / Zuraira Libasin ... [et al.] |
title_full_unstemmed |
OL-sync vs OL-async: pencapaian pelajar UiTM Cawangan Pulau Pinang sepanjang pembelajaran di musim pandemik COVID-19 / Zuraira Libasin ... [et al.] |
title_sort |
ol-sync vs ol-async: pencapaian pelajar uitm cawangan pulau pinang sepanjang pembelajaran di musim pandemik covid-19 / zuraira libasin ... [et al.] |
publisher |
Unit Penerbitan JSKM |
publishDate |
2020 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/79116/1/79116.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/79116/ |
_version_ |
1769846625925070848 |