Inovasi kaedah pembelajaran: perkembangan penggunaan teknologi dalam institusi pendidikan / Mohd Khairulnizam Ramlie ... [et al.]

Pembangunan bahan multimedia terus disokong oleh evolusi alat teknologi yang pesat, terutamanya dalam penyediaan bahan multimedia. Bahan multimedia mula digunakan di dalam sistem pendidikan berikutan kelebihan yang ditawarkan dalam meningkatkan motivasi dan emosi dalam pembelajaran pelajar. Setiap r...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ramlie, Mohd Khairulnizam, Rahaman, Ashraf Abdul, Ahmad, Ahmad Khairul Azizi, Abdullah, Muhammad
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Perak 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/80365/1/80365.pdf
https://doi.org/10.24191/idealogy.v8i1.407
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/80365/
http://idealogyjournal.com/ojs/index.php/idealogy/issue/view/21
https://doi.org/10.24191/idealogy.v8i1.407
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
id my.uitm.ir.80365
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.803652023-07-21T07:18:01Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/80365/ Inovasi kaedah pembelajaran: perkembangan penggunaan teknologi dalam institusi pendidikan / Mohd Khairulnizam Ramlie ... [et al.] idealogy Ramlie, Mohd Khairulnizam Rahaman, Ashraf Abdul Ahmad, Ahmad Khairul Azizi Abdullah, Muhammad L Education (General) Educational technology Pembangunan bahan multimedia terus disokong oleh evolusi alat teknologi yang pesat, terutamanya dalam penyediaan bahan multimedia. Bahan multimedia mula digunakan di dalam sistem pendidikan berikutan kelebihan yang ditawarkan dalam meningkatkan motivasi dan emosi dalam pembelajaran pelajar. Setiap revolusi yang dialami oleh bidang pendidikan dilihat seiring dengan perkembangan alat teknologi. Oleh itu, institusi pendidikan perlu lebih berdaya saing dalam penggunaan alat teknologi untuk menghasilkan pelajar dan graduan yang berkualiti. Revolusi pendidikan juga dilihat seiring dengan penggunaan alat teknologi dan penyediaan bahan multimedia. Walau bagaimanapun, penggunaan alat teknologi dalam pendidikan perlu melalui proses-proses tertentu bagi menjamin keberkesanan dan kebolehgunaannya. Penggunaan alat teknologi yang tidak melalui proses penyelidikan dan diuji secara teliti berpotensi untuk mempengaruhi emosi dalam pembelajaran pelajar. Secara khususnya, bagi menjalankan kajian teknologi dalam pendidikan, penyelidik perlu lebih memahami mengenai perkembangan industri pendidikan. Kajian ini menerokai perkara dasar revolusi pendidikan yang berlaku sejak era pendidikan 1.0 hingga era pendidikan 4.0 secara umum. Universiti Teknologi MARA, Perak 2023-04 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/80365/1/80365.pdf Inovasi kaedah pembelajaran: perkembangan penggunaan teknologi dalam institusi pendidikan / Mohd Khairulnizam Ramlie ... [et al.]. (2023) Idealogy Journal <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/Idealogy_Journal/>, 8 (1). pp. 94-103. ISSN 2550-214X http://idealogyjournal.com/ojs/index.php/idealogy/issue/view/21 https://doi.org/10.24191/idealogy.v8i1.407 https://doi.org/10.24191/idealogy.v8i1.407
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic L Education (General)
Educational technology
spellingShingle L Education (General)
Educational technology
Ramlie, Mohd Khairulnizam
Rahaman, Ashraf Abdul
Ahmad, Ahmad Khairul Azizi
Abdullah, Muhammad
Inovasi kaedah pembelajaran: perkembangan penggunaan teknologi dalam institusi pendidikan / Mohd Khairulnizam Ramlie ... [et al.]
description Pembangunan bahan multimedia terus disokong oleh evolusi alat teknologi yang pesat, terutamanya dalam penyediaan bahan multimedia. Bahan multimedia mula digunakan di dalam sistem pendidikan berikutan kelebihan yang ditawarkan dalam meningkatkan motivasi dan emosi dalam pembelajaran pelajar. Setiap revolusi yang dialami oleh bidang pendidikan dilihat seiring dengan perkembangan alat teknologi. Oleh itu, institusi pendidikan perlu lebih berdaya saing dalam penggunaan alat teknologi untuk menghasilkan pelajar dan graduan yang berkualiti. Revolusi pendidikan juga dilihat seiring dengan penggunaan alat teknologi dan penyediaan bahan multimedia. Walau bagaimanapun, penggunaan alat teknologi dalam pendidikan perlu melalui proses-proses tertentu bagi menjamin keberkesanan dan kebolehgunaannya. Penggunaan alat teknologi yang tidak melalui proses penyelidikan dan diuji secara teliti berpotensi untuk mempengaruhi emosi dalam pembelajaran pelajar. Secara khususnya, bagi menjalankan kajian teknologi dalam pendidikan, penyelidik perlu lebih memahami mengenai perkembangan industri pendidikan. Kajian ini menerokai perkara dasar revolusi pendidikan yang berlaku sejak era pendidikan 1.0 hingga era pendidikan 4.0 secara umum.
format Article
author Ramlie, Mohd Khairulnizam
Rahaman, Ashraf Abdul
Ahmad, Ahmad Khairul Azizi
Abdullah, Muhammad
author_facet Ramlie, Mohd Khairulnizam
Rahaman, Ashraf Abdul
Ahmad, Ahmad Khairul Azizi
Abdullah, Muhammad
author_sort Ramlie, Mohd Khairulnizam
title Inovasi kaedah pembelajaran: perkembangan penggunaan teknologi dalam institusi pendidikan / Mohd Khairulnizam Ramlie ... [et al.]
title_short Inovasi kaedah pembelajaran: perkembangan penggunaan teknologi dalam institusi pendidikan / Mohd Khairulnizam Ramlie ... [et al.]
title_full Inovasi kaedah pembelajaran: perkembangan penggunaan teknologi dalam institusi pendidikan / Mohd Khairulnizam Ramlie ... [et al.]
title_fullStr Inovasi kaedah pembelajaran: perkembangan penggunaan teknologi dalam institusi pendidikan / Mohd Khairulnizam Ramlie ... [et al.]
title_full_unstemmed Inovasi kaedah pembelajaran: perkembangan penggunaan teknologi dalam institusi pendidikan / Mohd Khairulnizam Ramlie ... [et al.]
title_sort inovasi kaedah pembelajaran: perkembangan penggunaan teknologi dalam institusi pendidikan / mohd khairulnizam ramlie ... [et al.]
publisher Universiti Teknologi MARA, Perak
publishDate 2023
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/80365/1/80365.pdf
https://doi.org/10.24191/idealogy.v8i1.407
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/80365/
http://idealogyjournal.com/ojs/index.php/idealogy/issue/view/21
https://doi.org/10.24191/idealogy.v8i1.407
_version_ 1772815567542026240