Penggunaan Quizizz dalam pembelajaran mata pelajaran Agama (CTU) di UiTM sewaktu Pandemik COVID-19 / Md Azzaat Ahsanie Lokman … [et al.]
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi mahasiswa UiTM terhadap penggunaan aplikasi Quizizz dalam pembelajaran mata pelajaran agama (CTU) yang diajarkan di UiTM menerusi pembelajaran secara open & distance learning (ODL) sewaktu permulaan dan selepas tempoh Perintah Kawalan Pergerakan...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
格式: | Article |
語言: | English |
出版: |
Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS)
2022
|
主題: | |
在線閱讀: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81302/1/81302.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81302/ https://myjms.mohe.gov.my/index.php/E-Jitu |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
機構: | Universiti Teknologi Mara |
語言: | English |
id |
my.uitm.ir.81302 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.813022024-03-19T06:57:08Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81302/ Penggunaan Quizizz dalam pembelajaran mata pelajaran Agama (CTU) di UiTM sewaktu Pandemik COVID-19 / Md Azzaat Ahsanie Lokman … [et al.] ejitu Lokman, Md Azzaat Ahsanie Mohd Fadzil, Mohd Faidz Zulkafl, Nurhayati Syazwani Mohd Fitri, Basirah Creative ability. Imagination. Creative thinking. Concept learning. Constructivism (Education) Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi mahasiswa UiTM terhadap penggunaan aplikasi Quizizz dalam pembelajaran mata pelajaran agama (CTU) yang diajarkan di UiTM menerusi pembelajaran secara open & distance learning (ODL) sewaktu permulaan dan selepas tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berlangsung. Reka bentuk kajian ini adalah kuantitatif dengan menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian. Data dikumpulkan daripada mahasiswa diploma pelbagai jurusan di UiTM Cawangan Kelantan pada semester 1 sesi 2020/2021 mewakili waktu permulaan PKP dilaksanakan. Manakala data mewakili selepas tempoh PKP diambil daripada mahasiswa diploma UiTM Cawangan Melaka pada semester 1 sesi 2021/2022. Analisis data dilakukan secara deskriptif dan komparatif. Hasil penelitian daripada 647 jumlah responden menunjukkan bahawa mahasiswa mempunyai tanggapan yang positif terhadap penggunaan Quizizz kerana ia memberikan manfaat kepada mereka dalam pembelajaran mata pelajaran agama (CTU) ketika PKP yang memerlukan pembelajaran dijalankan secara ODL di kediaman masing-masing. Mahasiswa menganggap penggunaan Quizizz menjadikan penyampaian kuliah lebih menarik, meningkatkan penguasaan kefahaman, dan menambahkan motivasi dan kesungguhan mahasiswa dalam mempelajari mata pelajaran CTU. Kajian ini menyimpulkan bahawa cabaran pendidikan dalam situasi pandemik Covid-19 memerlukan kepelbagaian kaedah pembelajaran diadaptasi supaya motivasi, momentum dan kesungguhan mahasiswa dapat dipertingkatkan lantas memberikan kesan positif terhadap peningkatan kefahaman mereka terhadap mata pelajaran yang dipelajari. Perkara ini mampu dicapai menerusi kaedah gamifikasi. Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) 2022-05 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81302/1/81302.pdf Penggunaan Quizizz dalam pembelajaran mata pelajaran Agama (CTU) di UiTM sewaktu Pandemik COVID-19 / Md Azzaat Ahsanie Lokman … [et al.]. (2022) e-Journal of Islamic Thought and Understanding (e-JITU) <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/e-Journal_of_Islamic_Thought_and_Understanding_=28e-JITU=29/>, 1. pp. 82-93. ISSN 2006-9617 (Submitted) https://myjms.mohe.gov.my/index.php/E-Jitu |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Creative ability. Imagination. Creative thinking. Concept learning. Constructivism (Education) |
spellingShingle |
Creative ability. Imagination. Creative thinking. Concept learning. Constructivism (Education) Lokman, Md Azzaat Ahsanie Mohd Fadzil, Mohd Faidz Zulkafl, Nurhayati Syazwani Mohd Fitri, Basirah Penggunaan Quizizz dalam pembelajaran mata pelajaran Agama (CTU) di UiTM sewaktu Pandemik COVID-19 / Md Azzaat Ahsanie Lokman … [et al.] |
description |
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi mahasiswa UiTM terhadap penggunaan aplikasi Quizizz dalam pembelajaran mata pelajaran agama (CTU) yang diajarkan di UiTM menerusi pembelajaran secara open & distance learning (ODL) sewaktu permulaan dan selepas tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berlangsung. Reka bentuk kajian ini adalah kuantitatif dengan menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian. Data dikumpulkan daripada mahasiswa diploma pelbagai jurusan di UiTM Cawangan Kelantan pada semester 1 sesi 2020/2021 mewakili waktu permulaan PKP dilaksanakan. Manakala data mewakili selepas tempoh PKP diambil daripada mahasiswa diploma UiTM Cawangan Melaka pada semester 1 sesi 2021/2022. Analisis data dilakukan secara deskriptif dan komparatif. Hasil penelitian daripada 647 jumlah responden menunjukkan bahawa mahasiswa mempunyai tanggapan yang positif terhadap penggunaan Quizizz kerana ia memberikan manfaat kepada mereka dalam pembelajaran mata pelajaran agama (CTU) ketika PKP yang memerlukan pembelajaran dijalankan secara ODL di kediaman masing-masing. Mahasiswa menganggap penggunaan Quizizz menjadikan penyampaian kuliah lebih menarik, meningkatkan penguasaan kefahaman, dan menambahkan motivasi dan kesungguhan mahasiswa dalam mempelajari mata pelajaran CTU. Kajian ini menyimpulkan bahawa cabaran pendidikan dalam situasi pandemik Covid-19 memerlukan kepelbagaian kaedah pembelajaran diadaptasi supaya motivasi, momentum dan kesungguhan mahasiswa dapat dipertingkatkan lantas memberikan kesan positif terhadap peningkatan kefahaman mereka terhadap mata pelajaran yang dipelajari. Perkara ini mampu dicapai menerusi kaedah gamifikasi. |
format |
Article |
author |
Lokman, Md Azzaat Ahsanie Mohd Fadzil, Mohd Faidz Zulkafl, Nurhayati Syazwani Mohd Fitri, Basirah |
author_facet |
Lokman, Md Azzaat Ahsanie Mohd Fadzil, Mohd Faidz Zulkafl, Nurhayati Syazwani Mohd Fitri, Basirah |
author_sort |
Lokman, Md Azzaat Ahsanie |
title |
Penggunaan Quizizz dalam pembelajaran mata pelajaran Agama (CTU) di UiTM sewaktu Pandemik COVID-19 / Md Azzaat Ahsanie Lokman … [et al.] |
title_short |
Penggunaan Quizizz dalam pembelajaran mata pelajaran Agama (CTU) di UiTM sewaktu Pandemik COVID-19 / Md Azzaat Ahsanie Lokman … [et al.] |
title_full |
Penggunaan Quizizz dalam pembelajaran mata pelajaran Agama (CTU) di UiTM sewaktu Pandemik COVID-19 / Md Azzaat Ahsanie Lokman … [et al.] |
title_fullStr |
Penggunaan Quizizz dalam pembelajaran mata pelajaran Agama (CTU) di UiTM sewaktu Pandemik COVID-19 / Md Azzaat Ahsanie Lokman … [et al.] |
title_full_unstemmed |
Penggunaan Quizizz dalam pembelajaran mata pelajaran Agama (CTU) di UiTM sewaktu Pandemik COVID-19 / Md Azzaat Ahsanie Lokman … [et al.] |
title_sort |
penggunaan quizizz dalam pembelajaran mata pelajaran agama (ctu) di uitm sewaktu pandemik covid-19 / md azzaat ahsanie lokman … [et al.] |
publisher |
Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) |
publishDate |
2022 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81302/1/81302.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81302/ https://myjms.mohe.gov.my/index.php/E-Jitu |
_version_ |
1794641177896550400 |