Pengaruh bahasa ibunda dalam kalangan murid bukan Melayu tahun 5 semasa menulis karangan: satu kajian kes / Fakrul Husaini Abd Malik, Noradzimah Abd Majid and Fauziah Hanim Md Yusof

Kajian ini bertujuan untuk meneroka faktor pengaruh bahasa ibunda dan struktur ayat bahasa ibunda dalam kalangan murid bukan Melayu berdasarkan penulisan karangan murid Tahun 5. Metodologi kajian yang digunakan berbentuk pendekatan kualitatif dan kaedah kajian kes. Kajian ini dijalankan di sebuah se...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abd Malik, Fakrul Husaini, Abd Majid, Noradzimah, Md Yusof, Fauziah Hanim
Format: Book Section
Language:English
Published: Academy of Language Studies 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/82018/1/82018.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/82018/
https://irole-uitm.com/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk meneroka faktor pengaruh bahasa ibunda dan struktur ayat bahasa ibunda dalam kalangan murid bukan Melayu berdasarkan penulisan karangan murid Tahun 5. Metodologi kajian yang digunakan berbentuk pendekatan kualitatif dan kaedah kajian kes. Kajian ini dijalankan di sebuah sekolah kebangsaan di kawasan Ipoh, Perak. Kajian ini mengambil tiga orang murid Tahun 5 sebagai peserta kajian. Kaedah kajian terdiri daripada temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen. Kajian ini turut menggunakan Teori Analisis Kesalahan Corder (1973). Data kajian diperoleh dengan menggunakan instrumen seperti borang protokol temu bual, senarai semak pemerhatian dan senarai semak analisis dokumen. Dapatan kajian merumuskan bahawa kesemua peserta kajian dipengaruhi oleh bahasa ibunda dan mengalami masalah dalam membina ayat serta menggunakan perkataan bahasa ibunda dalam penulisan karangan. Kajian ini turut memberikan cadangan kepada Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), pihak sekolah, guru dan memberikan cadangan lanjutan kepada penyelidik-penyelidik akan datang. Oleh itu, semua pihak perlu berganding bahu dalam menangani masalah pengaruh bahasa ibunda dalam kalangan murid bukan Melayu.