Penggunaan Moment Kit Board sebagai alat bantu mengajar bagi kursus sains kejuruteraan di Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah / Azlina Hassan, Ruzita Md Yusoff and Fazaliana Zamzuri

Moment Kit Board merupakan sebuah projek inovasi yang memfokuskan kepada teknik pengajaran dan pembelajaran (PdP) yang lebih berkesan bagi pelajar kejuruteraan di Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah (PTSB) untuk mendalami konsep Momen Daya dalam kursus Sains Kejuruteraan (DBS10012). Kursus Sains Keju...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hassan, Azlina, Md Yusoff, Ruzita, Zamzuri, Fazaliana
Format: Book Section
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Kedah 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83609/1/83609.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83609/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
id my.uitm.ir.83609
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.836092023-09-18T01:19:43Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83609/ Penggunaan Moment Kit Board sebagai alat bantu mengajar bagi kursus sains kejuruteraan di Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah / Azlina Hassan, Ruzita Md Yusoff and Fazaliana Zamzuri Hassan, Azlina Md Yusoff, Ruzita Zamzuri, Fazaliana Educational technology Learning. Learning strategies Learning ability Moment Kit Board merupakan sebuah projek inovasi yang memfokuskan kepada teknik pengajaran dan pembelajaran (PdP) yang lebih berkesan bagi pelajar kejuruteraan di Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah (PTSB) untuk mendalami konsep Momen Daya dalam kursus Sains Kejuruteraan (DBS10012). Kursus Sains Kejuruteraan (DBS10012) merupakan kursus wajib bagi semua pelajar Diploma Kejuruteraan Politeknik Malaysia. Di PTSB, pelajar yang mendaftar kursus DBS10012 melibatkan pelajar dari Jabatan Kejuruteraan Mekanikal (JKM), Jabatan Kejuruteraan Elektrik (JKE) dan Jabatan Kejuruteraan Awam (JKA). Tahap penguasaan pelajar terhadap kursus DBS10012 diukur berdasarkan kepada tiga Hasil Pembelajaran Kursus atau Course Learning Outcomes (CLO) iaitu CLO1C, CLO2C dan CLO3P. Peratus purata pencapaian bagi setiap CLO harus sama atau melebihi 50% Petunjuk Prestasi Utama atau Key Performance Indicators (KPI) yang ditetapkan. Walau bagaimanapun, trend pencapaian CLO1C bagi pelajar DBS10012 di PTSB pada akhir setiap semester sentiasa menunjukkan peratusan yang rendah berbanding CLO2C dan CLO3P. Pengukuran CLO1C adalah merangkumi komponen Ujian Bertulis dan Penilaian Akhir. Kegagalan pelajar dalam menjawab soalan ujian bertulis dikenalpasti sebagai penyumbang kepada prestasi pencapaian kurang daripada 50%. Berdasarkan statistik yang diperolehi daripada Ujian Bertulis DBS10012 Sesi 1 2022/2023 dan Sesi 2 2021/2022 menunjukkan 39.3 % dan 61.1% pelajar gagal dalam ujian tersebut. Analisis dibuat terhadap soalan ujian dan didapati majoriti pelajar setiap semester menghadapi kesukaran dalam menjawab soalan ketiga iaitu berkaitan Momen Daya. Sebanyak 74 sampel skrip jawapan pelajar Sesi 1 2022/2023 dan Sesi 2 2021/2022 telah dianalisis dan dapatan menunjukkan sebanyak 47.3% pelajar gagal dalam penentuan nilai ‘d’, 20.3% pelajar melakukan kesalahan dalam pengiraan, 8.1% pelajar tidak menjawab soalan dan 2.7% pelajar gagal dalam pertukaran unit. Dapatan ini dijadikan sebagai panduan dalam penghasilan inovasi Moment Kit Board sebagai langkah bagi meningkatkan pemahaman dan memudahkan pelajar menentukan nilai ‘d’ bagi soalan ketiga ujian bertulis sekaligus membantu para pelajar DBS10012 mencapai sekurang-kurangnya 50% bagi CLO1C. Universiti Teknologi MARA, Kedah 2023 Book Section NonPeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83609/1/83609.pdf Penggunaan Moment Kit Board sebagai alat bantu mengajar bagi kursus sains kejuruteraan di Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah / Azlina Hassan, Ruzita Md Yusoff and Fazaliana Zamzuri. (2023) In: International Teaching Aid Competition 2023. Universiti Teknologi MARA, Kedah, pp. 470-476. ISBN 9789672948513
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Educational technology
Learning. Learning strategies
Learning ability
spellingShingle Educational technology
Learning. Learning strategies
Learning ability
Hassan, Azlina
Md Yusoff, Ruzita
Zamzuri, Fazaliana
Penggunaan Moment Kit Board sebagai alat bantu mengajar bagi kursus sains kejuruteraan di Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah / Azlina Hassan, Ruzita Md Yusoff and Fazaliana Zamzuri
description Moment Kit Board merupakan sebuah projek inovasi yang memfokuskan kepada teknik pengajaran dan pembelajaran (PdP) yang lebih berkesan bagi pelajar kejuruteraan di Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah (PTSB) untuk mendalami konsep Momen Daya dalam kursus Sains Kejuruteraan (DBS10012). Kursus Sains Kejuruteraan (DBS10012) merupakan kursus wajib bagi semua pelajar Diploma Kejuruteraan Politeknik Malaysia. Di PTSB, pelajar yang mendaftar kursus DBS10012 melibatkan pelajar dari Jabatan Kejuruteraan Mekanikal (JKM), Jabatan Kejuruteraan Elektrik (JKE) dan Jabatan Kejuruteraan Awam (JKA). Tahap penguasaan pelajar terhadap kursus DBS10012 diukur berdasarkan kepada tiga Hasil Pembelajaran Kursus atau Course Learning Outcomes (CLO) iaitu CLO1C, CLO2C dan CLO3P. Peratus purata pencapaian bagi setiap CLO harus sama atau melebihi 50% Petunjuk Prestasi Utama atau Key Performance Indicators (KPI) yang ditetapkan. Walau bagaimanapun, trend pencapaian CLO1C bagi pelajar DBS10012 di PTSB pada akhir setiap semester sentiasa menunjukkan peratusan yang rendah berbanding CLO2C dan CLO3P. Pengukuran CLO1C adalah merangkumi komponen Ujian Bertulis dan Penilaian Akhir. Kegagalan pelajar dalam menjawab soalan ujian bertulis dikenalpasti sebagai penyumbang kepada prestasi pencapaian kurang daripada 50%. Berdasarkan statistik yang diperolehi daripada Ujian Bertulis DBS10012 Sesi 1 2022/2023 dan Sesi 2 2021/2022 menunjukkan 39.3 % dan 61.1% pelajar gagal dalam ujian tersebut. Analisis dibuat terhadap soalan ujian dan didapati majoriti pelajar setiap semester menghadapi kesukaran dalam menjawab soalan ketiga iaitu berkaitan Momen Daya. Sebanyak 74 sampel skrip jawapan pelajar Sesi 1 2022/2023 dan Sesi 2 2021/2022 telah dianalisis dan dapatan menunjukkan sebanyak 47.3% pelajar gagal dalam penentuan nilai ‘d’, 20.3% pelajar melakukan kesalahan dalam pengiraan, 8.1% pelajar tidak menjawab soalan dan 2.7% pelajar gagal dalam pertukaran unit. Dapatan ini dijadikan sebagai panduan dalam penghasilan inovasi Moment Kit Board sebagai langkah bagi meningkatkan pemahaman dan memudahkan pelajar menentukan nilai ‘d’ bagi soalan ketiga ujian bertulis sekaligus membantu para pelajar DBS10012 mencapai sekurang-kurangnya 50% bagi CLO1C.
format Book Section
author Hassan, Azlina
Md Yusoff, Ruzita
Zamzuri, Fazaliana
author_facet Hassan, Azlina
Md Yusoff, Ruzita
Zamzuri, Fazaliana
author_sort Hassan, Azlina
title Penggunaan Moment Kit Board sebagai alat bantu mengajar bagi kursus sains kejuruteraan di Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah / Azlina Hassan, Ruzita Md Yusoff and Fazaliana Zamzuri
title_short Penggunaan Moment Kit Board sebagai alat bantu mengajar bagi kursus sains kejuruteraan di Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah / Azlina Hassan, Ruzita Md Yusoff and Fazaliana Zamzuri
title_full Penggunaan Moment Kit Board sebagai alat bantu mengajar bagi kursus sains kejuruteraan di Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah / Azlina Hassan, Ruzita Md Yusoff and Fazaliana Zamzuri
title_fullStr Penggunaan Moment Kit Board sebagai alat bantu mengajar bagi kursus sains kejuruteraan di Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah / Azlina Hassan, Ruzita Md Yusoff and Fazaliana Zamzuri
title_full_unstemmed Penggunaan Moment Kit Board sebagai alat bantu mengajar bagi kursus sains kejuruteraan di Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah / Azlina Hassan, Ruzita Md Yusoff and Fazaliana Zamzuri
title_sort penggunaan moment kit board sebagai alat bantu mengajar bagi kursus sains kejuruteraan di politeknik tuanku sultanah bahiyah / azlina hassan, ruzita md yusoff and fazaliana zamzuri
publisher Universiti Teknologi MARA, Kedah
publishDate 2023
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83609/1/83609.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83609/
_version_ 1778165953255702528