Pembinaan instrumen pentaksiran ekstensif modifikasi permainan kategori memadang dalam mata Pelajaran Pendidikan Jasmani tahun 5 / Hanapiah Khamis, Azali Rahmat and Norkhalid Salimin

Pentaksiran dalam mata pelajaran Pelajaran Pendidikan Jasmani seharusnya lebih menyeluruh, holistik dan realistik merangkumi penilaian domain psikomotor, kognitif, afektif dan juga elemen penaakulan. Namun begitu, kebanyakan guru yang mengajar Pendidikan Jasmani tidak mahir dan cekap dalam membina i...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Khamis, Hanapiah, Rahmat, Azali, Salimin, Norkhalid
Format: Article
Language:English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86499/1/86499.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86499/
https://e-ajuitmct.uitm.edu.my/v3/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
id my.uitm.ir.86499
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.864992023-11-07T08:19:20Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86499/ Pembinaan instrumen pentaksiran ekstensif modifikasi permainan kategori memadang dalam mata Pelajaran Pendidikan Jasmani tahun 5 / Hanapiah Khamis, Azali Rahmat and Norkhalid Salimin eaj Khamis, Hanapiah Rahmat, Azali Salimin, Norkhalid Education and globalization. Education and society Pentaksiran dalam mata pelajaran Pelajaran Pendidikan Jasmani seharusnya lebih menyeluruh, holistik dan realistik merangkumi penilaian domain psikomotor, kognitif, afektif dan juga elemen penaakulan. Namun begitu, kebanyakan guru yang mengajar Pendidikan Jasmani tidak mahir dan cekap dalam membina item pentaksiran. Selain itu, pentaksiran yang dilaksanakan oleh guru di sekolah tidak menilai secara keseluruhan dan tiada dokumen standard yang digunakan oleh guru Pendidikan Jasmani dalam menilai tahap pencapaian murid berkaitan tajuk kemahiran permainan. Kajian ini bertujuan untuk membina instrumen Pentaksiran Ekstensif Modifikasi Permainan Kategori Memadang dalam Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Tahun 5. Proses pembinaan instrumen Pentaksiran Ekstensif adalah berpandukan kepada Model ADDIE dan Model Morrow. Selain itu, teori-teori berkaitan pentaksiran yang dijadikan rujukan antaranya Teori Taksonomi Dave bagi domain psikomotor, Teori Taksonomi Bloom Revisi bagi domain kognitif, Teori Taksonomi Bloom bagi domain afektif, dan Game Assessment Performance Instrument (GPAI) bagi elemen penaakulan. Kesemua teori pembelajaran dan pentaksiran dijadikan sebagai panduan dalam proses membina, mereka bentuk dan pembangunan instrumen Pentaksiran Ekstensif secara keseluruhan. Perbincangan tertumpu kepada proses pembinaan instrumen Pentaksiran Ekstensif dan melibatkan instrumen pentaksiran psikomotor, kognitif, afektif dan instrumen penilaian prestasi permainan. Reka bentuk kajian ini merupakan kombinasi antara deskriptif dan praeksperimen - kajian kes sekali (the one-shot case study). Hasil daripada kajian ini pengkaji dapat menghasilkan instrumen pentaksiran yang holistik dan standard bagi mentaksir kemahiran permainan kategori memadang dalam mata pelajaran Pendidikan Jasmani Tahun 5. 2018 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86499/1/86499.pdf Pembinaan instrumen pentaksiran ekstensif modifikasi permainan kategori memadang dalam mata Pelajaran Pendidikan Jasmani tahun 5 / Hanapiah Khamis, Azali Rahmat and Norkhalid Salimin. (2018) e-Academia Journal <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/e-Academia_Journal/>, 7 (2). pp. 146-159. ISSN 2289 - 6589 https://e-ajuitmct.uitm.edu.my/v3/
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Education and globalization. Education and society
spellingShingle Education and globalization. Education and society
Khamis, Hanapiah
Rahmat, Azali
Salimin, Norkhalid
Pembinaan instrumen pentaksiran ekstensif modifikasi permainan kategori memadang dalam mata Pelajaran Pendidikan Jasmani tahun 5 / Hanapiah Khamis, Azali Rahmat and Norkhalid Salimin
description Pentaksiran dalam mata pelajaran Pelajaran Pendidikan Jasmani seharusnya lebih menyeluruh, holistik dan realistik merangkumi penilaian domain psikomotor, kognitif, afektif dan juga elemen penaakulan. Namun begitu, kebanyakan guru yang mengajar Pendidikan Jasmani tidak mahir dan cekap dalam membina item pentaksiran. Selain itu, pentaksiran yang dilaksanakan oleh guru di sekolah tidak menilai secara keseluruhan dan tiada dokumen standard yang digunakan oleh guru Pendidikan Jasmani dalam menilai tahap pencapaian murid berkaitan tajuk kemahiran permainan. Kajian ini bertujuan untuk membina instrumen Pentaksiran Ekstensif Modifikasi Permainan Kategori Memadang dalam Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Tahun 5. Proses pembinaan instrumen Pentaksiran Ekstensif adalah berpandukan kepada Model ADDIE dan Model Morrow. Selain itu, teori-teori berkaitan pentaksiran yang dijadikan rujukan antaranya Teori Taksonomi Dave bagi domain psikomotor, Teori Taksonomi Bloom Revisi bagi domain kognitif, Teori Taksonomi Bloom bagi domain afektif, dan Game Assessment Performance Instrument (GPAI) bagi elemen penaakulan. Kesemua teori pembelajaran dan pentaksiran dijadikan sebagai panduan dalam proses membina, mereka bentuk dan pembangunan instrumen Pentaksiran Ekstensif secara keseluruhan. Perbincangan tertumpu kepada proses pembinaan instrumen Pentaksiran Ekstensif dan melibatkan instrumen pentaksiran psikomotor, kognitif, afektif dan instrumen penilaian prestasi permainan. Reka bentuk kajian ini merupakan kombinasi antara deskriptif dan praeksperimen - kajian kes sekali (the one-shot case study). Hasil daripada kajian ini pengkaji dapat menghasilkan instrumen pentaksiran yang holistik dan standard bagi mentaksir kemahiran permainan kategori memadang dalam mata pelajaran Pendidikan Jasmani Tahun 5.
format Article
author Khamis, Hanapiah
Rahmat, Azali
Salimin, Norkhalid
author_facet Khamis, Hanapiah
Rahmat, Azali
Salimin, Norkhalid
author_sort Khamis, Hanapiah
title Pembinaan instrumen pentaksiran ekstensif modifikasi permainan kategori memadang dalam mata Pelajaran Pendidikan Jasmani tahun 5 / Hanapiah Khamis, Azali Rahmat and Norkhalid Salimin
title_short Pembinaan instrumen pentaksiran ekstensif modifikasi permainan kategori memadang dalam mata Pelajaran Pendidikan Jasmani tahun 5 / Hanapiah Khamis, Azali Rahmat and Norkhalid Salimin
title_full Pembinaan instrumen pentaksiran ekstensif modifikasi permainan kategori memadang dalam mata Pelajaran Pendidikan Jasmani tahun 5 / Hanapiah Khamis, Azali Rahmat and Norkhalid Salimin
title_fullStr Pembinaan instrumen pentaksiran ekstensif modifikasi permainan kategori memadang dalam mata Pelajaran Pendidikan Jasmani tahun 5 / Hanapiah Khamis, Azali Rahmat and Norkhalid Salimin
title_full_unstemmed Pembinaan instrumen pentaksiran ekstensif modifikasi permainan kategori memadang dalam mata Pelajaran Pendidikan Jasmani tahun 5 / Hanapiah Khamis, Azali Rahmat and Norkhalid Salimin
title_sort pembinaan instrumen pentaksiran ekstensif modifikasi permainan kategori memadang dalam mata pelajaran pendidikan jasmani tahun 5 / hanapiah khamis, azali rahmat and norkhalid salimin
publishDate 2018
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86499/1/86499.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86499/
https://e-ajuitmct.uitm.edu.my/v3/
_version_ 1783882282637983744