Pembinaan instrumen pentaksiran ekstensif modifikasi permainan kategori memadang dalam mata Pelajaran Pendidikan Jasmani tahun 5 / Hanapiah Khamis, Azali Rahmat and Norkhalid Salimin
Pentaksiran dalam mata pelajaran Pelajaran Pendidikan Jasmani seharusnya lebih menyeluruh, holistik dan realistik merangkumi penilaian domain psikomotor, kognitif, afektif dan juga elemen penaakulan. Namun begitu, kebanyakan guru yang mengajar Pendidikan Jasmani tidak mahir dan cekap dalam membina i...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86499/1/86499.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86499/ https://e-ajuitmct.uitm.edu.my/v3/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
id |
my.uitm.ir.86499 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.864992023-11-07T08:19:20Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86499/ Pembinaan instrumen pentaksiran ekstensif modifikasi permainan kategori memadang dalam mata Pelajaran Pendidikan Jasmani tahun 5 / Hanapiah Khamis, Azali Rahmat and Norkhalid Salimin eaj Khamis, Hanapiah Rahmat, Azali Salimin, Norkhalid Education and globalization. Education and society Pentaksiran dalam mata pelajaran Pelajaran Pendidikan Jasmani seharusnya lebih menyeluruh, holistik dan realistik merangkumi penilaian domain psikomotor, kognitif, afektif dan juga elemen penaakulan. Namun begitu, kebanyakan guru yang mengajar Pendidikan Jasmani tidak mahir dan cekap dalam membina item pentaksiran. Selain itu, pentaksiran yang dilaksanakan oleh guru di sekolah tidak menilai secara keseluruhan dan tiada dokumen standard yang digunakan oleh guru Pendidikan Jasmani dalam menilai tahap pencapaian murid berkaitan tajuk kemahiran permainan. Kajian ini bertujuan untuk membina instrumen Pentaksiran Ekstensif Modifikasi Permainan Kategori Memadang dalam Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Tahun 5. Proses pembinaan instrumen Pentaksiran Ekstensif adalah berpandukan kepada Model ADDIE dan Model Morrow. Selain itu, teori-teori berkaitan pentaksiran yang dijadikan rujukan antaranya Teori Taksonomi Dave bagi domain psikomotor, Teori Taksonomi Bloom Revisi bagi domain kognitif, Teori Taksonomi Bloom bagi domain afektif, dan Game Assessment Performance Instrument (GPAI) bagi elemen penaakulan. Kesemua teori pembelajaran dan pentaksiran dijadikan sebagai panduan dalam proses membina, mereka bentuk dan pembangunan instrumen Pentaksiran Ekstensif secara keseluruhan. Perbincangan tertumpu kepada proses pembinaan instrumen Pentaksiran Ekstensif dan melibatkan instrumen pentaksiran psikomotor, kognitif, afektif dan instrumen penilaian prestasi permainan. Reka bentuk kajian ini merupakan kombinasi antara deskriptif dan praeksperimen - kajian kes sekali (the one-shot case study). Hasil daripada kajian ini pengkaji dapat menghasilkan instrumen pentaksiran yang holistik dan standard bagi mentaksir kemahiran permainan kategori memadang dalam mata pelajaran Pendidikan Jasmani Tahun 5. 2018 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86499/1/86499.pdf Pembinaan instrumen pentaksiran ekstensif modifikasi permainan kategori memadang dalam mata Pelajaran Pendidikan Jasmani tahun 5 / Hanapiah Khamis, Azali Rahmat and Norkhalid Salimin. (2018) e-Academia Journal <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/e-Academia_Journal/>, 7 (2). pp. 146-159. ISSN 2289 - 6589 https://e-ajuitmct.uitm.edu.my/v3/ |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Education and globalization. Education and society |
spellingShingle |
Education and globalization. Education and society Khamis, Hanapiah Rahmat, Azali Salimin, Norkhalid Pembinaan instrumen pentaksiran ekstensif modifikasi permainan kategori memadang dalam mata Pelajaran Pendidikan Jasmani tahun 5 / Hanapiah Khamis, Azali Rahmat and Norkhalid Salimin |
description |
Pentaksiran dalam mata pelajaran Pelajaran Pendidikan Jasmani seharusnya lebih menyeluruh, holistik dan realistik merangkumi penilaian domain psikomotor, kognitif, afektif dan juga elemen penaakulan. Namun begitu, kebanyakan guru yang mengajar Pendidikan Jasmani tidak mahir dan cekap dalam membina item pentaksiran. Selain itu, pentaksiran yang dilaksanakan oleh guru di sekolah tidak menilai secara keseluruhan dan tiada dokumen standard yang digunakan oleh guru Pendidikan Jasmani dalam menilai tahap pencapaian murid berkaitan tajuk kemahiran permainan. Kajian ini bertujuan untuk membina instrumen Pentaksiran Ekstensif Modifikasi Permainan Kategori Memadang dalam Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Tahun 5. Proses pembinaan instrumen Pentaksiran Ekstensif adalah berpandukan kepada Model ADDIE dan Model Morrow. Selain itu, teori-teori berkaitan pentaksiran yang dijadikan rujukan antaranya Teori Taksonomi Dave bagi domain psikomotor, Teori Taksonomi Bloom Revisi bagi domain kognitif, Teori Taksonomi Bloom bagi domain afektif, dan Game Assessment Performance Instrument (GPAI) bagi elemen penaakulan. Kesemua teori pembelajaran dan pentaksiran dijadikan sebagai panduan dalam proses membina, mereka bentuk dan pembangunan instrumen Pentaksiran Ekstensif secara keseluruhan. Perbincangan tertumpu kepada proses pembinaan instrumen Pentaksiran Ekstensif dan melibatkan instrumen pentaksiran psikomotor, kognitif, afektif dan instrumen penilaian prestasi permainan. Reka bentuk kajian ini merupakan kombinasi antara deskriptif dan praeksperimen - kajian kes sekali (the one-shot case study). Hasil daripada kajian ini pengkaji dapat menghasilkan instrumen pentaksiran yang holistik dan standard bagi mentaksir kemahiran permainan kategori memadang dalam mata pelajaran Pendidikan Jasmani Tahun 5. |
format |
Article |
author |
Khamis, Hanapiah Rahmat, Azali Salimin, Norkhalid |
author_facet |
Khamis, Hanapiah Rahmat, Azali Salimin, Norkhalid |
author_sort |
Khamis, Hanapiah |
title |
Pembinaan instrumen pentaksiran ekstensif modifikasi permainan kategori memadang dalam mata Pelajaran Pendidikan Jasmani tahun 5 / Hanapiah Khamis, Azali Rahmat and Norkhalid Salimin |
title_short |
Pembinaan instrumen pentaksiran ekstensif modifikasi permainan kategori memadang dalam mata Pelajaran Pendidikan Jasmani tahun 5 / Hanapiah Khamis, Azali Rahmat and Norkhalid Salimin |
title_full |
Pembinaan instrumen pentaksiran ekstensif modifikasi permainan kategori memadang dalam mata Pelajaran Pendidikan Jasmani tahun 5 / Hanapiah Khamis, Azali Rahmat and Norkhalid Salimin |
title_fullStr |
Pembinaan instrumen pentaksiran ekstensif modifikasi permainan kategori memadang dalam mata Pelajaran Pendidikan Jasmani tahun 5 / Hanapiah Khamis, Azali Rahmat and Norkhalid Salimin |
title_full_unstemmed |
Pembinaan instrumen pentaksiran ekstensif modifikasi permainan kategori memadang dalam mata Pelajaran Pendidikan Jasmani tahun 5 / Hanapiah Khamis, Azali Rahmat and Norkhalid Salimin |
title_sort |
pembinaan instrumen pentaksiran ekstensif modifikasi permainan kategori memadang dalam mata pelajaran pendidikan jasmani tahun 5 / hanapiah khamis, azali rahmat and norkhalid salimin |
publishDate |
2018 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86499/1/86499.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86499/ https://e-ajuitmct.uitm.edu.my/v3/ |
_version_ |
1783882282637983744 |