Bangau Perahu: Identiti Malaysia dalam rekabentuk barang kemas/ Nur Syafinaz Mohd Anuar ... [et al.]
Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti potensi dan kepentingan identiti Malaysia dalam idea generasi dari perspektif baharu bagi reka bentuk barang kemas kontemporari. Matlamat utama adalah untuk membantu penyelidik mengenal dan menghargai identiti kebangsaan (Bangau Perahu) agar dapat diterjemah...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Teknologi MARA, Perak
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86687/1/86687.pdf https://doi.org/10.24191/idealogy.v8i2.454 https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86687/ https://idealogyjournal.com/ https://doi.org/10.24191/idealogy.v8i2.454 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
id |
my.uitm.ir.86687 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.866872023-11-08T09:55:38Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86687/ Bangau Perahu: Identiti Malaysia dalam rekabentuk barang kemas/ Nur Syafinaz Mohd Anuar ... [et al.] idealogy Mohd Anuar, Nur Syafinaz Daud, Mohd Zamani Iskandah, Muhammad Faiz Lias, Hamdan Ma Hassan, Nik Nur Hafizah N Visual arts (General) Study and teaching. Research Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti potensi dan kepentingan identiti Malaysia dalam idea generasi dari perspektif baharu bagi reka bentuk barang kemas kontemporari. Matlamat utama adalah untuk membantu penyelidik mengenal dan menghargai identiti kebangsaan (Bangau Perahu) agar dapat diterjemahkan ke dalam rekaan barang kemas dengan lebih kreatif dan inovatif khususnya kontemporari keronsang. Kaedah yang digunakan adalah Double Diamond dari British Design Council bermula tahun 2005. Model ini dilihat amat bersesuaian untuk diaplikasikan dalam kajian ini. Proses ini mempunyai empat fasa utama iaitu: 1) Mencari 2) Menentukan, 3) Membangunkan dan 4) Menyampaikan. Maklum balas diperolehi melalui soalan kaji selidik yang terbahagi kepada 2 bahagian utama: Bahagian A: Tahap kriteria penilaian terhadap rekabentuk dan Bahagian B: Tahap kriteria penilaian terhadap produk. Hasil kajian berkaitan rekaan mendapati 4 indikator dipilih sebagai sangat setuju manakala kriteria terhadap produk, didapati purata memilih 3 indikator sebagai sangat penting. Walaubagaimanapun semua berpendapat telesis wujud dengan jelas dalam rekaan ini. Produk ini sesuai untuk dikomersialkan, namun perlu beberapa penambahbaikan. Universiti Teknologi MARA, Perak 2023-09 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86687/1/86687.pdf Bangau Perahu: Identiti Malaysia dalam rekabentuk barang kemas/ Nur Syafinaz Mohd Anuar ... [et al.]. (2023) Idealogy Journal <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/Idealogy_Journal/>, 8 (2). pp. 60-69. ISSN 2550-214X https://idealogyjournal.com/ https://doi.org/10.24191/idealogy.v8i2.454 https://doi.org/10.24191/idealogy.v8i2.454 |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
N Visual arts (General) Study and teaching. Research |
spellingShingle |
N Visual arts (General) Study and teaching. Research Mohd Anuar, Nur Syafinaz Daud, Mohd Zamani Iskandah, Muhammad Faiz Lias, Hamdan Ma Hassan, Nik Nur Hafizah Bangau Perahu: Identiti Malaysia dalam rekabentuk barang kemas/ Nur Syafinaz Mohd Anuar ... [et al.] |
description |
Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti potensi dan kepentingan identiti Malaysia dalam idea generasi dari perspektif baharu bagi reka bentuk barang kemas kontemporari. Matlamat utama adalah untuk membantu penyelidik mengenal dan menghargai identiti kebangsaan (Bangau Perahu) agar dapat diterjemahkan ke dalam rekaan barang kemas dengan lebih kreatif dan inovatif khususnya kontemporari keronsang. Kaedah yang digunakan adalah Double Diamond dari British Design Council bermula tahun 2005. Model ini dilihat amat bersesuaian untuk diaplikasikan dalam kajian ini. Proses ini mempunyai empat fasa utama iaitu: 1) Mencari 2) Menentukan, 3) Membangunkan dan 4) Menyampaikan. Maklum
balas diperolehi melalui soalan kaji selidik yang terbahagi kepada 2 bahagian utama: Bahagian A: Tahap kriteria penilaian terhadap rekabentuk dan Bahagian B: Tahap kriteria penilaian terhadap produk. Hasil kajian berkaitan rekaan mendapati 4 indikator dipilih sebagai sangat setuju manakala kriteria terhadap produk, didapati purata memilih 3 indikator sebagai sangat penting. Walaubagaimanapun semua berpendapat telesis wujud dengan jelas dalam rekaan ini. Produk ini sesuai untuk dikomersialkan, namun perlu beberapa penambahbaikan. |
format |
Article |
author |
Mohd Anuar, Nur Syafinaz Daud, Mohd Zamani Iskandah, Muhammad Faiz Lias, Hamdan Ma Hassan, Nik Nur Hafizah |
author_facet |
Mohd Anuar, Nur Syafinaz Daud, Mohd Zamani Iskandah, Muhammad Faiz Lias, Hamdan Ma Hassan, Nik Nur Hafizah |
author_sort |
Mohd Anuar, Nur Syafinaz |
title |
Bangau Perahu: Identiti Malaysia dalam rekabentuk barang kemas/ Nur Syafinaz Mohd Anuar ... [et al.] |
title_short |
Bangau Perahu: Identiti Malaysia dalam rekabentuk barang kemas/ Nur Syafinaz Mohd Anuar ... [et al.] |
title_full |
Bangau Perahu: Identiti Malaysia dalam rekabentuk barang kemas/ Nur Syafinaz Mohd Anuar ... [et al.] |
title_fullStr |
Bangau Perahu: Identiti Malaysia dalam rekabentuk barang kemas/ Nur Syafinaz Mohd Anuar ... [et al.] |
title_full_unstemmed |
Bangau Perahu: Identiti Malaysia dalam rekabentuk barang kemas/ Nur Syafinaz Mohd Anuar ... [et al.] |
title_sort |
bangau perahu: identiti malaysia dalam rekabentuk barang kemas/ nur syafinaz mohd anuar ... [et al.] |
publisher |
Universiti Teknologi MARA, Perak |
publishDate |
2023 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86687/1/86687.pdf https://doi.org/10.24191/idealogy.v8i2.454 https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86687/ https://idealogyjournal.com/ https://doi.org/10.24191/idealogy.v8i2.454 |
_version_ |
1783882301120184320 |