Menjejaki warisan tengkolok, tanjak dan destar menerusi kaedah sejarah lisan / Muhammad Faridzuan Romli ... [et al.]

Artikel ini berasaskan sumber daripada pembacaan, temubual dan kajian terhadap warisan kesenian pembuatan tengkolok, destar dan tanjak. Tengkolok, tanjak dan destar merupakan perhiasan kepala yang digunakan sebagai penutup kepala oleh orang Melayu pada zaman dahulu. Nama lain selain yang disebut ada...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Romli, Muhammad Faridzuan, Mohd Gapor, Muhamad Mustakim, Mohd Nordin, Nordiana, Mat Yatin, Saiful Farik
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Pengurusan Maklumat, UiTM Kampus Puncak Perdana 2018
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/91909/1/91909.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/91909/
https://jslim.uitm.edu.my/index.php/jurnalterbit
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
id my.uitm.ir.91909
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.919092024-03-22T07:14:34Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/91909/ Menjejaki warisan tengkolok, tanjak dan destar menerusi kaedah sejarah lisan / Muhammad Faridzuan Romli ... [et al.] jslim Romli, Muhammad Faridzuan Mohd Gapor, Muhamad Mustakim Mohd Nordin, Nordiana Mat Yatin, Saiful Farik Culture Artikel ini berasaskan sumber daripada pembacaan, temubual dan kajian terhadap warisan kesenian pembuatan tengkolok, destar dan tanjak. Tengkolok, tanjak dan destar merupakan perhiasan kepala yang digunakan sebagai penutup kepala oleh orang Melayu pada zaman dahulu. Nama lain selain yang disebut adalah semutar, setangan dan justar. Terdapat lebih 300 jenis perhiasan kepala yang tersebar di serata negeri. Penggunaannya pada zaman ini seringkali dikaitkan dengan majlis-majlis serta adat istiadat istana. Ianya dipakai oleh raja atau sultan di berbagai negeri yang menunjukkan kepentingannya di dalam alam melayu sejak zaman berzaman. Artikel ini juga mengupas dan mengkaji bagaimana cara pembuatannya yang dianggap sangat kreatif dari segi rekabentuk dan rupa bentuknya. Ianya unik dengan pelbagai ciptaan-ciptaan yang diberi nama dan makna yang sangat mendalam. Di dalam setiap rekabentuk dan keseniannya menyimpan pelbagai sejarah. Pemakaiannya juga diberi perhatian agar ianya terpelihara dari sudut kesenian dan warisannya. Fakulti Pengurusan Maklumat, UiTM Kampus Puncak Perdana 2018-10 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/91909/1/91909.pdf Menjejaki warisan tengkolok, tanjak dan destar menerusi kaedah sejarah lisan / Muhammad Faridzuan Romli ... [et al.]. (2018) Jurnal Sejarah Lisan Malaysia (JSLIM) <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/Jurnal_Sejarah_Lisan_Malaysia_=28JSLIM=29/>, 2 (2). pp. 119-129. ISSN 2600-7088 https://jslim.uitm.edu.my/index.php/jurnalterbit
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Culture
spellingShingle Culture
Romli, Muhammad Faridzuan
Mohd Gapor, Muhamad Mustakim
Mohd Nordin, Nordiana
Mat Yatin, Saiful Farik
Menjejaki warisan tengkolok, tanjak dan destar menerusi kaedah sejarah lisan / Muhammad Faridzuan Romli ... [et al.]
description Artikel ini berasaskan sumber daripada pembacaan, temubual dan kajian terhadap warisan kesenian pembuatan tengkolok, destar dan tanjak. Tengkolok, tanjak dan destar merupakan perhiasan kepala yang digunakan sebagai penutup kepala oleh orang Melayu pada zaman dahulu. Nama lain selain yang disebut adalah semutar, setangan dan justar. Terdapat lebih 300 jenis perhiasan kepala yang tersebar di serata negeri. Penggunaannya pada zaman ini seringkali dikaitkan dengan majlis-majlis serta adat istiadat istana. Ianya dipakai oleh raja atau sultan di berbagai negeri yang menunjukkan kepentingannya di dalam alam melayu sejak zaman berzaman. Artikel ini juga mengupas dan mengkaji bagaimana cara pembuatannya yang dianggap sangat kreatif dari segi rekabentuk dan rupa bentuknya. Ianya unik dengan pelbagai ciptaan-ciptaan yang diberi nama dan makna yang sangat mendalam. Di dalam setiap rekabentuk dan keseniannya menyimpan pelbagai sejarah. Pemakaiannya juga diberi perhatian agar ianya terpelihara dari sudut kesenian dan warisannya.
format Article
author Romli, Muhammad Faridzuan
Mohd Gapor, Muhamad Mustakim
Mohd Nordin, Nordiana
Mat Yatin, Saiful Farik
author_facet Romli, Muhammad Faridzuan
Mohd Gapor, Muhamad Mustakim
Mohd Nordin, Nordiana
Mat Yatin, Saiful Farik
author_sort Romli, Muhammad Faridzuan
title Menjejaki warisan tengkolok, tanjak dan destar menerusi kaedah sejarah lisan / Muhammad Faridzuan Romli ... [et al.]
title_short Menjejaki warisan tengkolok, tanjak dan destar menerusi kaedah sejarah lisan / Muhammad Faridzuan Romli ... [et al.]
title_full Menjejaki warisan tengkolok, tanjak dan destar menerusi kaedah sejarah lisan / Muhammad Faridzuan Romli ... [et al.]
title_fullStr Menjejaki warisan tengkolok, tanjak dan destar menerusi kaedah sejarah lisan / Muhammad Faridzuan Romli ... [et al.]
title_full_unstemmed Menjejaki warisan tengkolok, tanjak dan destar menerusi kaedah sejarah lisan / Muhammad Faridzuan Romli ... [et al.]
title_sort menjejaki warisan tengkolok, tanjak dan destar menerusi kaedah sejarah lisan / muhammad faridzuan romli ... [et al.]
publisher Fakulti Pengurusan Maklumat, UiTM Kampus Puncak Perdana
publishDate 2018
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/91909/1/91909.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/91909/
https://jslim.uitm.edu.my/index.php/jurnalterbit
_version_ 1794641428821835776