Mahir jawi (MAJA) / Md Nasser Samsudin

Kajian ini dijalankan di Sekolah Menengah Teknik Tunku Abdul Rahman Putra dan bertujuan untuk meningkatkan kemahiran membaca jawi kepada semua murid supaya memenuhi impian warga sekolah agar kadar buta Jawi di kalangan murid-muridnya adalah sifar. Justeru itu, satu kajian telah dilaksanakan ke atas...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Samsudin, Md Nasser
Format: Book Section
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Kedah 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/95078/1/95078.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/95078/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
id my.uitm.ir.95078
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.950782024-06-12T01:26:45Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/95078/ Mahir jawi (MAJA) / Md Nasser Samsudin Samsudin, Md Nasser Learning. Learning strategies Learning ability Kajian ini dijalankan di Sekolah Menengah Teknik Tunku Abdul Rahman Putra dan bertujuan untuk meningkatkan kemahiran membaca jawi kepada semua murid supaya memenuhi impian warga sekolah agar kadar buta Jawi di kalangan murid-muridnya adalah sifar. Justeru itu, satu kajian telah dilaksanakan ke atas murid-murid tingkatan empat berdasarkan keputusan peperiksaan akhir tahun semasa mereka di tingkatan empat. Tinjauan awal telah menunjukkan murid-murid ini tidak dapat membaca perkataan Jawi yang mengandungi KVKVK. Dalam kajian ini kaedah pembelajaran Masteri telah diaplikasikan di dalam pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) membaca jawi dengan menggunakan aplikasi QR code yang dimuat turun ke dalam telefon bimbit dan komputer tablet. Penggunaan peranti eletronik seperti telefon bimbit, computer tablet, teknik latih tubi dan bercerita berdasarkan pengetahuan sedia ada lebih memudahkan lagi murid mengikuti proses PdPc yang dijalankan. Selain itu, murid disajikan dengan bahan bantu mengajar yang menarik serta tulisan berwarna mengikut suku kata. Teknik ini telah berjaya menarik minat mereka untuk membaca. Setiap hari murid akan dibekalkan dengan perkataan dari ayat mudah kepada satu perkataan yang panjang seperti ‘penggunaan’ dan agak susah. Ia bertujuan mendedahkan murid-murid dengan perkataan yang lebih mencabar. Dapatan kajian menunjukkan bahawa murid-murid ini dapat membaca ayat yang mengandungi gabungan suku kata KVKV dan KVKVK dengan mudah tanpa perlu mengeja. Oleh yang demikian, kaedah pembelajaran masteri amat sesuai digunakan di kalangan muridmurid pemulihan kerana ia telah berjaya membawa mereka ini belajar dalam suasana yang menyeronokkan. Universiti Teknologi MARA, Kedah 2019 Book Section NonPeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/95078/1/95078.pdf Mahir jawi (MAJA) / Md Nasser Samsudin. (2019) In: Academic Intellectual International Invention, Innovation & Design Book. Universiti Teknologi MARA, Kedah, Universiti Teknologi MARA, Kedah, p. 89. ISBN 9789670314716
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Learning. Learning strategies
Learning ability
spellingShingle Learning. Learning strategies
Learning ability
Samsudin, Md Nasser
Mahir jawi (MAJA) / Md Nasser Samsudin
description Kajian ini dijalankan di Sekolah Menengah Teknik Tunku Abdul Rahman Putra dan bertujuan untuk meningkatkan kemahiran membaca jawi kepada semua murid supaya memenuhi impian warga sekolah agar kadar buta Jawi di kalangan murid-muridnya adalah sifar. Justeru itu, satu kajian telah dilaksanakan ke atas murid-murid tingkatan empat berdasarkan keputusan peperiksaan akhir tahun semasa mereka di tingkatan empat. Tinjauan awal telah menunjukkan murid-murid ini tidak dapat membaca perkataan Jawi yang mengandungi KVKVK. Dalam kajian ini kaedah pembelajaran Masteri telah diaplikasikan di dalam pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) membaca jawi dengan menggunakan aplikasi QR code yang dimuat turun ke dalam telefon bimbit dan komputer tablet. Penggunaan peranti eletronik seperti telefon bimbit, computer tablet, teknik latih tubi dan bercerita berdasarkan pengetahuan sedia ada lebih memudahkan lagi murid mengikuti proses PdPc yang dijalankan. Selain itu, murid disajikan dengan bahan bantu mengajar yang menarik serta tulisan berwarna mengikut suku kata. Teknik ini telah berjaya menarik minat mereka untuk membaca. Setiap hari murid akan dibekalkan dengan perkataan dari ayat mudah kepada satu perkataan yang panjang seperti ‘penggunaan’ dan agak susah. Ia bertujuan mendedahkan murid-murid dengan perkataan yang lebih mencabar. Dapatan kajian menunjukkan bahawa murid-murid ini dapat membaca ayat yang mengandungi gabungan suku kata KVKV dan KVKVK dengan mudah tanpa perlu mengeja. Oleh yang demikian, kaedah pembelajaran masteri amat sesuai digunakan di kalangan muridmurid pemulihan kerana ia telah berjaya membawa mereka ini belajar dalam suasana yang menyeronokkan.
format Book Section
author Samsudin, Md Nasser
author_facet Samsudin, Md Nasser
author_sort Samsudin, Md Nasser
title Mahir jawi (MAJA) / Md Nasser Samsudin
title_short Mahir jawi (MAJA) / Md Nasser Samsudin
title_full Mahir jawi (MAJA) / Md Nasser Samsudin
title_fullStr Mahir jawi (MAJA) / Md Nasser Samsudin
title_full_unstemmed Mahir jawi (MAJA) / Md Nasser Samsudin
title_sort mahir jawi (maja) / md nasser samsudin
publisher Universiti Teknologi MARA, Kedah
publishDate 2019
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/95078/1/95078.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/95078/
_version_ 1802980992702480384