Motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktiviti dalam pendidikan jasmani
Kajian ini dijalankan untuk melihat motivasiintrinsik murid tingkatan empat terhadapaktiviti kelas Pendidikan Jasmani di salah sebuah sekolah menengah di Malaysia. Sebuah sekolah di daerah dipilih melalui persampelan rawak mudah dan kesemua lima kelas murid tingkatan empat dijadikan responden kajian...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.um.edu.my/13155/1/MOTIVASI_INTRINSIK_MURID_TINGKATAN_EMPAT.pdf http://eprints.um.edu.my/13155/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaya |
Language: | English |
id |
my.um.eprints.13155 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.um.eprints.131552015-03-31T01:02:24Z http://eprints.um.edu.my/13155/ Motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktiviti dalam pendidikan jasmani Sia Seng Lee, W.A. Rengasamy, S. Hooi, L.B. Raju, S. Varatharajoo, C. Sukumaran, S.D. LB Theory and practice of education Kajian ini dijalankan untuk melihat motivasiintrinsik murid tingkatan empat terhadapaktiviti kelas Pendidikan Jasmani di salah sebuah sekolah menengah di Malaysia. Sebuah sekolah di daerah dipilih melalui persampelan rawak mudah dan kesemua lima kelas murid tingkatan empat dijadikan responden kajian. Kajian ini melibatkan 174 responden yang terdiri daripada 93 murid lelaki dan 81 murid perempuan tingkatan empat berusia antara 16-17 tahun(min=16.05, SP=0.22). Instrumen Intrinsic Motivation Inventory(McAuley, Duncan,& Tammen, 1989) telah digunakan untuk melihat motivasi intrinsik tingkatan empat terhadapaktiviti kelas Pendidikan Jasmani. Dapatan kajian menunjukkan tahap motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktivitikelas Pendidikan Jasmani dengan skor purata domain keseronokan (Min=4.06, SP=0.27), domain daya usaha (Min=4.20, SP=0.32), domain persepsi kompetensi (Min=3.91, SP=0.24) dan domain tekanan (Min=3.67, SP=0.36). Hasil kajian juga mendapati kesemua domain dalam motivasi instrinsik muridtingkatan empat di salah sebuah sekolah menengah di Malaysia adalah pada tahap sederhana. Dapatan kajian ini memberi ruang kepada penyelidik akan datang untuk menjalankan kajian tentang kaedah pengajaran untuk meningkatkan tahap motivasi intrinsik dalam kalangan murid tingkatan empat di sekolah menengah di Malaysia. 2014-03 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.um.edu.my/13155/1/MOTIVASI_INTRINSIK_MURID_TINGKATAN_EMPAT.pdf Sia Seng Lee, W.A. and Rengasamy, S. and Hooi, L.B. and Raju, S. and Varatharajoo, C. and Sukumaran, S.D. (2014) Motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktiviti dalam pendidikan jasmani. In: Persidangan Kebangsaan Kurikulum Dan Teknologi Pengajaran, 21 Mac 2014, University of Malaya. |
institution |
Universiti Malaya |
building |
UM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaya |
content_source |
UM Research Repository |
url_provider |
http://eprints.um.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Sia Seng Lee, W.A. Rengasamy, S. Hooi, L.B. Raju, S. Varatharajoo, C. Sukumaran, S.D. Motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktiviti dalam pendidikan jasmani |
description |
Kajian ini dijalankan untuk melihat motivasiintrinsik murid tingkatan empat terhadapaktiviti kelas Pendidikan Jasmani di salah sebuah sekolah menengah di Malaysia. Sebuah sekolah di daerah dipilih melalui persampelan rawak mudah dan kesemua lima kelas murid tingkatan empat dijadikan responden kajian. Kajian ini melibatkan 174 responden yang terdiri daripada 93 murid lelaki dan 81 murid perempuan tingkatan empat berusia antara 16-17 tahun(min=16.05, SP=0.22). Instrumen Intrinsic Motivation Inventory(McAuley, Duncan,& Tammen, 1989) telah
digunakan untuk melihat motivasi intrinsik tingkatan empat terhadapaktiviti kelas Pendidikan Jasmani. Dapatan kajian menunjukkan tahap motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktivitikelas Pendidikan Jasmani dengan skor purata
domain keseronokan (Min=4.06, SP=0.27), domain daya usaha (Min=4.20, SP=0.32), domain persepsi kompetensi (Min=3.91, SP=0.24) dan domain tekanan (Min=3.67, SP=0.36). Hasil kajian juga mendapati kesemua domain dalam motivasi
instrinsik muridtingkatan empat di salah sebuah sekolah menengah di Malaysia adalah pada tahap sederhana. Dapatan kajian ini memberi ruang kepada penyelidik akan datang untuk menjalankan kajian tentang kaedah pengajaran untuk meningkatkan tahap motivasi intrinsik dalam kalangan murid tingkatan empat di sekolah menengah di Malaysia. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Sia Seng Lee, W.A. Rengasamy, S. Hooi, L.B. Raju, S. Varatharajoo, C. Sukumaran, S.D. |
author_facet |
Sia Seng Lee, W.A. Rengasamy, S. Hooi, L.B. Raju, S. Varatharajoo, C. Sukumaran, S.D. |
author_sort |
Sia Seng Lee, W.A. |
title |
Motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktiviti dalam pendidikan jasmani |
title_short |
Motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktiviti dalam pendidikan jasmani |
title_full |
Motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktiviti dalam pendidikan jasmani |
title_fullStr |
Motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktiviti dalam pendidikan jasmani |
title_full_unstemmed |
Motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktiviti dalam pendidikan jasmani |
title_sort |
motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktiviti dalam pendidikan jasmani |
publishDate |
2014 |
url |
http://eprints.um.edu.my/13155/1/MOTIVASI_INTRINSIK_MURID_TINGKATAN_EMPAT.pdf http://eprints.um.edu.my/13155/ |
_version_ |
1643689477648941056 |