Motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktiviti dalam pendidikan jasmani

Kajian ini dijalankan untuk melihat motivasiintrinsik murid tingkatan empat terhadapaktiviti kelas Pendidikan Jasmani di salah sebuah sekolah menengah di Malaysia. Sebuah sekolah di daerah dipilih melalui persampelan rawak mudah dan kesemua lima kelas murid tingkatan empat dijadikan responden kajian...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sia Seng Lee, W.A., Rengasamy, S., Hooi, L.B., Raju, S., Varatharajoo, C., Sukumaran, S.D.
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.um.edu.my/13155/1/MOTIVASI_INTRINSIK_MURID_TINGKATAN_EMPAT.pdf
http://eprints.um.edu.my/13155/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaya
Language: English
id my.um.eprints.13155
record_format eprints
spelling my.um.eprints.131552015-03-31T01:02:24Z http://eprints.um.edu.my/13155/ Motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktiviti dalam pendidikan jasmani Sia Seng Lee, W.A. Rengasamy, S. Hooi, L.B. Raju, S. Varatharajoo, C. Sukumaran, S.D. LB Theory and practice of education Kajian ini dijalankan untuk melihat motivasiintrinsik murid tingkatan empat terhadapaktiviti kelas Pendidikan Jasmani di salah sebuah sekolah menengah di Malaysia. Sebuah sekolah di daerah dipilih melalui persampelan rawak mudah dan kesemua lima kelas murid tingkatan empat dijadikan responden kajian. Kajian ini melibatkan 174 responden yang terdiri daripada 93 murid lelaki dan 81 murid perempuan tingkatan empat berusia antara 16-17 tahun(min=16.05, SP=0.22). Instrumen Intrinsic Motivation Inventory(McAuley, Duncan,& Tammen, 1989) telah digunakan untuk melihat motivasi intrinsik tingkatan empat terhadapaktiviti kelas Pendidikan Jasmani. Dapatan kajian menunjukkan tahap motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktivitikelas Pendidikan Jasmani dengan skor purata domain keseronokan (Min=4.06, SP=0.27), domain daya usaha (Min=4.20, SP=0.32), domain persepsi kompetensi (Min=3.91, SP=0.24) dan domain tekanan (Min=3.67, SP=0.36). Hasil kajian juga mendapati kesemua domain dalam motivasi instrinsik muridtingkatan empat di salah sebuah sekolah menengah di Malaysia adalah pada tahap sederhana. Dapatan kajian ini memberi ruang kepada penyelidik akan datang untuk menjalankan kajian tentang kaedah pengajaran untuk meningkatkan tahap motivasi intrinsik dalam kalangan murid tingkatan empat di sekolah menengah di Malaysia. 2014-03 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.um.edu.my/13155/1/MOTIVASI_INTRINSIK_MURID_TINGKATAN_EMPAT.pdf Sia Seng Lee, W.A. and Rengasamy, S. and Hooi, L.B. and Raju, S. and Varatharajoo, C. and Sukumaran, S.D. (2014) Motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktiviti dalam pendidikan jasmani. In: Persidangan Kebangsaan Kurikulum Dan Teknologi Pengajaran, 21 Mac 2014, University of Malaya.
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Research Repository
url_provider http://eprints.um.edu.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Sia Seng Lee, W.A.
Rengasamy, S.
Hooi, L.B.
Raju, S.
Varatharajoo, C.
Sukumaran, S.D.
Motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktiviti dalam pendidikan jasmani
description Kajian ini dijalankan untuk melihat motivasiintrinsik murid tingkatan empat terhadapaktiviti kelas Pendidikan Jasmani di salah sebuah sekolah menengah di Malaysia. Sebuah sekolah di daerah dipilih melalui persampelan rawak mudah dan kesemua lima kelas murid tingkatan empat dijadikan responden kajian. Kajian ini melibatkan 174 responden yang terdiri daripada 93 murid lelaki dan 81 murid perempuan tingkatan empat berusia antara 16-17 tahun(min=16.05, SP=0.22). Instrumen Intrinsic Motivation Inventory(McAuley, Duncan,& Tammen, 1989) telah digunakan untuk melihat motivasi intrinsik tingkatan empat terhadapaktiviti kelas Pendidikan Jasmani. Dapatan kajian menunjukkan tahap motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktivitikelas Pendidikan Jasmani dengan skor purata domain keseronokan (Min=4.06, SP=0.27), domain daya usaha (Min=4.20, SP=0.32), domain persepsi kompetensi (Min=3.91, SP=0.24) dan domain tekanan (Min=3.67, SP=0.36). Hasil kajian juga mendapati kesemua domain dalam motivasi instrinsik muridtingkatan empat di salah sebuah sekolah menengah di Malaysia adalah pada tahap sederhana. Dapatan kajian ini memberi ruang kepada penyelidik akan datang untuk menjalankan kajian tentang kaedah pengajaran untuk meningkatkan tahap motivasi intrinsik dalam kalangan murid tingkatan empat di sekolah menengah di Malaysia.
format Conference or Workshop Item
author Sia Seng Lee, W.A.
Rengasamy, S.
Hooi, L.B.
Raju, S.
Varatharajoo, C.
Sukumaran, S.D.
author_facet Sia Seng Lee, W.A.
Rengasamy, S.
Hooi, L.B.
Raju, S.
Varatharajoo, C.
Sukumaran, S.D.
author_sort Sia Seng Lee, W.A.
title Motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktiviti dalam pendidikan jasmani
title_short Motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktiviti dalam pendidikan jasmani
title_full Motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktiviti dalam pendidikan jasmani
title_fullStr Motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktiviti dalam pendidikan jasmani
title_full_unstemmed Motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktiviti dalam pendidikan jasmani
title_sort motivasi intrinsik murid tingkatan empat terhadap aktiviti dalam pendidikan jasmani
publishDate 2014
url http://eprints.um.edu.my/13155/1/MOTIVASI_INTRINSIK_MURID_TINGKATAN_EMPAT.pdf
http://eprints.um.edu.my/13155/
_version_ 1643689477648941056