Kesan intervensi psikologi terhadap pengurangan salah laku dalam kalangan pelajar sekolah menengah

Kertas kerja ini bertujuan melihat kesan penggunaan intervensi Psikologi ke atas pelajar sekolah menengah yang terlibat dengan masalah disiplin yang dirujuk kepada Guru Bimbingan dan Kaunseling. Kajian ini melihat kadar salah laku dalam kalangan pelajar sebelum dan selepas intervensi. Seramai 86 (N=...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad, A., Mohd Isa, N.J., Mobd Noor, A., Salim, S.
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.um.edu.my/13584/1/0001.pdf
http://eprints.um.edu.my/13584/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaya
Language: English
id my.um.eprints.13584
record_format eprints
spelling my.um.eprints.135842015-06-16T07:58:37Z http://eprints.um.edu.my/13584/ Kesan intervensi psikologi terhadap pengurangan salah laku dalam kalangan pelajar sekolah menengah Ahmad, A. Mohd Isa, N.J. Mobd Noor, A. Salim, S. LB Theory and practice of education Kertas kerja ini bertujuan melihat kesan penggunaan intervensi Psikologi ke atas pelajar sekolah menengah yang terlibat dengan masalah disiplin yang dirujuk kepada Guru Bimbingan dan Kaunseling. Kajian ini melihat kadar salah laku dalam kalangan pelajar sebelum dan selepas intervensi. Seramai 86 (N=86) orang pelajar tingkatan empat terlibat dalam kajian eksperimen kuasi ini dibahagikan kepada tiga kumpulan iaitu kumpulan kawalan, kumpulan rawatan individu dan kumpulan rawatan kelompok. Data dianalisis dengan menggunakan ujian bukan parametrik. Analisis ujian Krusall Wallis H menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara ketiga-tiga kumpulan [x2 (2, N=86) =29. 304, p=.OOO). Ujian Mann-Whitney U dilakukan untuk mengenalpasti pasangan yang menyebabkan perbezaan yang signifikan ini. Keputusan ujian-ujian Mann-Whitney U menunjukkan bahawa secara signifikan, terdapat perbezaan salah laku [kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan individu (U=154.5, p < .05), dan kumpulan kawalan dengan kumpulan rawatan kelompok (U=169.5, p < .025)). Namund tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara kumpulan rawatan individu dengan kumpulan rawatan kelompok (U=410.5, p > .05). lmplikasi kajian dibincangkan di akhir kertas kerja ini. 2011-12 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.um.edu.my/13584/1/0001.pdf Ahmad, A. and Mohd Isa, N.J. and Mobd Noor, A. and Salim, S. (2011) Kesan intervensi psikologi terhadap pengurangan salah laku dalam kalangan pelajar sekolah menengah. In: 1st International Conference on World-Class Education 2011, 05-06 Dec 2011, University of Malaya.
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Research Repository
url_provider http://eprints.um.edu.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Ahmad, A.
Mohd Isa, N.J.
Mobd Noor, A.
Salim, S.
Kesan intervensi psikologi terhadap pengurangan salah laku dalam kalangan pelajar sekolah menengah
description Kertas kerja ini bertujuan melihat kesan penggunaan intervensi Psikologi ke atas pelajar sekolah menengah yang terlibat dengan masalah disiplin yang dirujuk kepada Guru Bimbingan dan Kaunseling. Kajian ini melihat kadar salah laku dalam kalangan pelajar sebelum dan selepas intervensi. Seramai 86 (N=86) orang pelajar tingkatan empat terlibat dalam kajian eksperimen kuasi ini dibahagikan kepada tiga kumpulan iaitu kumpulan kawalan, kumpulan rawatan individu dan kumpulan rawatan kelompok. Data dianalisis dengan menggunakan ujian bukan parametrik. Analisis ujian Krusall Wallis H menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara ketiga-tiga kumpulan [x2 (2, N=86) =29. 304, p=.OOO). Ujian Mann-Whitney U dilakukan untuk mengenalpasti pasangan yang menyebabkan perbezaan yang signifikan ini. Keputusan ujian-ujian Mann-Whitney U menunjukkan bahawa secara signifikan, terdapat perbezaan salah laku [kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan individu (U=154.5, p < .05), dan kumpulan kawalan dengan kumpulan rawatan kelompok (U=169.5, p < .025)). Namund tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara kumpulan rawatan individu dengan kumpulan rawatan kelompok (U=410.5, p > .05). lmplikasi kajian dibincangkan di akhir kertas kerja ini.
format Conference or Workshop Item
author Ahmad, A.
Mohd Isa, N.J.
Mobd Noor, A.
Salim, S.
author_facet Ahmad, A.
Mohd Isa, N.J.
Mobd Noor, A.
Salim, S.
author_sort Ahmad, A.
title Kesan intervensi psikologi terhadap pengurangan salah laku dalam kalangan pelajar sekolah menengah
title_short Kesan intervensi psikologi terhadap pengurangan salah laku dalam kalangan pelajar sekolah menengah
title_full Kesan intervensi psikologi terhadap pengurangan salah laku dalam kalangan pelajar sekolah menengah
title_fullStr Kesan intervensi psikologi terhadap pengurangan salah laku dalam kalangan pelajar sekolah menengah
title_full_unstemmed Kesan intervensi psikologi terhadap pengurangan salah laku dalam kalangan pelajar sekolah menengah
title_sort kesan intervensi psikologi terhadap pengurangan salah laku dalam kalangan pelajar sekolah menengah
publishDate 2011
url http://eprints.um.edu.my/13584/1/0001.pdf
http://eprints.um.edu.my/13584/
_version_ 1643689593330991104