Kesan intervensi psikologi terhadap pengurangan salah laku dalam kalangan pelajar sekolah menengah
Kertas kerja ini bertujuan melihat kesan penggunaan intervensi Psikologi ke atas pelajar sekolah menengah yang terlibat dengan masalah disiplin yang dirujuk kepada Guru Bimbingan dan Kaunseling. Kajian ini melihat kadar salah laku dalam kalangan pelajar sebelum dan selepas intervensi. Seramai 86 (N=...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.um.edu.my/13584/1/0001.pdf http://eprints.um.edu.my/13584/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaya |
Language: | English |
id |
my.um.eprints.13584 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.um.eprints.135842015-06-16T07:58:37Z http://eprints.um.edu.my/13584/ Kesan intervensi psikologi terhadap pengurangan salah laku dalam kalangan pelajar sekolah menengah Ahmad, A. Mohd Isa, N.J. Mobd Noor, A. Salim, S. LB Theory and practice of education Kertas kerja ini bertujuan melihat kesan penggunaan intervensi Psikologi ke atas pelajar sekolah menengah yang terlibat dengan masalah disiplin yang dirujuk kepada Guru Bimbingan dan Kaunseling. Kajian ini melihat kadar salah laku dalam kalangan pelajar sebelum dan selepas intervensi. Seramai 86 (N=86) orang pelajar tingkatan empat terlibat dalam kajian eksperimen kuasi ini dibahagikan kepada tiga kumpulan iaitu kumpulan kawalan, kumpulan rawatan individu dan kumpulan rawatan kelompok. Data dianalisis dengan menggunakan ujian bukan parametrik. Analisis ujian Krusall Wallis H menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara ketiga-tiga kumpulan [x2 (2, N=86) =29. 304, p=.OOO). Ujian Mann-Whitney U dilakukan untuk mengenalpasti pasangan yang menyebabkan perbezaan yang signifikan ini. Keputusan ujian-ujian Mann-Whitney U menunjukkan bahawa secara signifikan, terdapat perbezaan salah laku [kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan individu (U=154.5, p < .05), dan kumpulan kawalan dengan kumpulan rawatan kelompok (U=169.5, p < .025)). Namund tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara kumpulan rawatan individu dengan kumpulan rawatan kelompok (U=410.5, p > .05). lmplikasi kajian dibincangkan di akhir kertas kerja ini. 2011-12 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.um.edu.my/13584/1/0001.pdf Ahmad, A. and Mohd Isa, N.J. and Mobd Noor, A. and Salim, S. (2011) Kesan intervensi psikologi terhadap pengurangan salah laku dalam kalangan pelajar sekolah menengah. In: 1st International Conference on World-Class Education 2011, 05-06 Dec 2011, University of Malaya. |
institution |
Universiti Malaya |
building |
UM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaya |
content_source |
UM Research Repository |
url_provider |
http://eprints.um.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Ahmad, A. Mohd Isa, N.J. Mobd Noor, A. Salim, S. Kesan intervensi psikologi terhadap pengurangan salah laku dalam kalangan pelajar sekolah menengah |
description |
Kertas kerja ini bertujuan melihat kesan penggunaan intervensi Psikologi ke atas pelajar sekolah menengah yang terlibat dengan masalah disiplin yang dirujuk kepada Guru Bimbingan dan Kaunseling. Kajian ini melihat kadar salah laku dalam kalangan pelajar sebelum dan selepas intervensi. Seramai 86 (N=86) orang pelajar tingkatan empat terlibat
dalam kajian eksperimen kuasi ini dibahagikan kepada tiga kumpulan iaitu kumpulan kawalan, kumpulan rawatan individu dan kumpulan rawatan kelompok. Data dianalisis dengan menggunakan ujian bukan parametrik. Analisis ujian Krusall Wallis H menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara ketiga-tiga kumpulan [x2 (2, N=86) =29. 304, p=.OOO). Ujian Mann-Whitney U dilakukan untuk mengenalpasti pasangan yang menyebabkan perbezaan yang signifikan ini. Keputusan ujian-ujian Mann-Whitney U menunjukkan bahawa secara signifikan, terdapat perbezaan salah laku [kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan individu (U=154.5, p < .05), dan kumpulan kawalan dengan kumpulan rawatan kelompok (U=169.5, p < .025)). Namund tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara kumpulan rawatan individu dengan kumpulan rawatan kelompok (U=410.5, p > .05). lmplikasi kajian dibincangkan di akhir kertas kerja ini. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Ahmad, A. Mohd Isa, N.J. Mobd Noor, A. Salim, S. |
author_facet |
Ahmad, A. Mohd Isa, N.J. Mobd Noor, A. Salim, S. |
author_sort |
Ahmad, A. |
title |
Kesan intervensi psikologi terhadap pengurangan salah laku dalam kalangan pelajar sekolah menengah |
title_short |
Kesan intervensi psikologi terhadap pengurangan salah laku dalam kalangan pelajar sekolah menengah |
title_full |
Kesan intervensi psikologi terhadap pengurangan salah laku dalam kalangan pelajar sekolah menengah |
title_fullStr |
Kesan intervensi psikologi terhadap pengurangan salah laku dalam kalangan pelajar sekolah menengah |
title_full_unstemmed |
Kesan intervensi psikologi terhadap pengurangan salah laku dalam kalangan pelajar sekolah menengah |
title_sort |
kesan intervensi psikologi terhadap pengurangan salah laku dalam kalangan pelajar sekolah menengah |
publishDate |
2011 |
url |
http://eprints.um.edu.my/13584/1/0001.pdf http://eprints.um.edu.my/13584/ |
_version_ |
1643689593330991104 |