Pembangunan etika dan moral dalam kursus-kursus yang ditawarkan di Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTEM) / Shahrulanuar bin Mohamed

Kajian ini membincangkan tentang pembangunan etika dan moral dalam kursus-kursus yang ditawarkan di UTeM. Ia bertujuan untuk mengenalpasti elemen-elemen etika dan moral yang terdapat di dalam kursus-kursus yang ditawarkan, mengetahui mekanisme yang digunakan dalam membangunkan aspek etika dan moral,...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohamed, Shahrulanuar
Format: Thesis
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/5197/8/PEMBANGUNAN_ETIKA_DAN_MORAL_DALAM_KURSUS.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5197/7/isi_kandungan.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5197/1/BAB_1.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5197/2/BAB_2.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5197/3/BAB_3.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5197/4/BAB_4.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5197/5/BAB_5.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5197/6/BIBLIOGRAFI.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5197/9/senarai_temubual.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5197/10/soal_selidik_pelajar.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5197/11/soal_selidik_pensyarah.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5197/12/temubual_pelajar.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5197/13/temubual_pensyarah.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5197/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaya
Description
Summary:Kajian ini membincangkan tentang pembangunan etika dan moral dalam kursus-kursus yang ditawarkan di UTeM. Ia bertujuan untuk mengenalpasti elemen-elemen etika dan moral yang terdapat di dalam kursus-kursus yang ditawarkan, mengetahui mekanisme yang digunakan dalam membangunkan aspek etika dan moral, melihat keberkesanan pembangunan etika dan moral dalam kursus yang ditawarkan dan mengenalpasti halangan dalam pembinaan aspek etika dan moral terhadap pelajar. Metodologi kajian yang digunakan dalam kajian ini adalah kajian kepustakaan dan kajian lapangan. Kajian lapangan merangkumi kaedah soal-selidik, temubual dan pemerhatian untuk mendapatkan data. Kajian ini mendapati elemen-elemen utama yang terdapat di dalam kursus yang ditawarkan adalah kompeten, kerjasama, kerajinan, inovatif, berhemah tinggi dan daya usaha. Manakala mekanisme utama yang digunakan adalah melalui sesi kuliah, tutorial dan projek kumpulan. Hasil kajian juga mendapati keberkesanan pembangunan etika dan moral menerusi kursus yang ditawarkan berdasarkan tiga aspek iaitu pengetahuan, amalan dan sikap. Halangan kepada keberkesan juga diketengahkan menerusi perspektif pensyarah dan pelajar. Akhir sekali, pengkaji telah membuat rumusan terhadap kajian yang dijalankan. Saranan-saranan juga diberikan kepada pihak yang berkenaan berdasarkan penemuan-penemuan kajian yang telah dibuat.