Strategi komunikasi dalam pembelajaran sains di Sekolah Rendah Tamil / Pushparani a/l Mariappan

Penyelidikan ini memberi tumpuan kepada strategi komunikasi yang digunakan oleh murid-murid sekolah rendah semasa pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris di Sekolah Tamil, Subang Jaya, Selangor Darul Ehsan. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti strategi-strategi komunikasi yang digunakan ol...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mariappan, Pushparani
Format: Thesis
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/5983/1/Strategi_Komunikasi_dalam_Pembelajaran_Sains%2D_Pushparani_Marippan.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5983/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaya
id my.um.stud.5983
record_format eprints
spelling my.um.stud.59832015-11-12T02:00:58Z Strategi komunikasi dalam pembelajaran sains di Sekolah Rendah Tamil / Pushparani a/l Mariappan Mariappan, Pushparani P Philology. Linguistics PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania Penyelidikan ini memberi tumpuan kepada strategi komunikasi yang digunakan oleh murid-murid sekolah rendah semasa pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris di Sekolah Tamil, Subang Jaya, Selangor Darul Ehsan. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti strategi-strategi komunikasi yang digunakan oleh murid-murid, untuk mengetahui fungsi sesuatu strategi itu digunakan dan untuk mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi sesuatu strategi komunikasi digunakan semasa pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris. Pengkaji telah memilih 70 orang murid tahun enam sebagai sampel kajian. 25 orang daripada sampel terdiri daripada murid perempuan dan 45 orang adalah murid lelaki. Kaedah kualitatif telah digunakan oleh pengkaji untuk membuat penganalisisan data. Bagi pengumpulan data instrumen seperti pemerhatian, rakaman video, rakam audio dan soal selidik telah digunakan. Hasil rakaman telah ditranskripsikan untuk membuat analisis terhadap strategi-strategi yang digunakan, faktor-faktor yang menggalakkan sesuatu strategi digunakan dan kesan-kesan sesuatu strategi digunakan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelbagai strategi telah dipilih oleh murid-murid semasa pembelajaran sains dalam bahasa Inggeris. Kesan-kesan dan faktor-faktor pemilihan sesuatu strategi juga dapat dikesan. Maka murid-murid haruslah didedahkan dengan pelbagai strategi komunikasi bagi melancarkan komunikasi semasa mempelajari sesuatu mata pelajaran dalam Bahasa Kedua . 2015 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5983/1/Strategi_Komunikasi_dalam_Pembelajaran_Sains%2D_Pushparani_Marippan.pdf Mariappan, Pushparani (2015) Strategi komunikasi dalam pembelajaran sains di Sekolah Rendah Tamil / Pushparani a/l Mariappan. Masters thesis, University of Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/5983/
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Student Repository
url_provider http://studentsrepo.um.edu.my/
topic P Philology. Linguistics
PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania
spellingShingle P Philology. Linguistics
PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania
Mariappan, Pushparani
Strategi komunikasi dalam pembelajaran sains di Sekolah Rendah Tamil / Pushparani a/l Mariappan
description Penyelidikan ini memberi tumpuan kepada strategi komunikasi yang digunakan oleh murid-murid sekolah rendah semasa pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris di Sekolah Tamil, Subang Jaya, Selangor Darul Ehsan. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti strategi-strategi komunikasi yang digunakan oleh murid-murid, untuk mengetahui fungsi sesuatu strategi itu digunakan dan untuk mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi sesuatu strategi komunikasi digunakan semasa pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris. Pengkaji telah memilih 70 orang murid tahun enam sebagai sampel kajian. 25 orang daripada sampel terdiri daripada murid perempuan dan 45 orang adalah murid lelaki. Kaedah kualitatif telah digunakan oleh pengkaji untuk membuat penganalisisan data. Bagi pengumpulan data instrumen seperti pemerhatian, rakaman video, rakam audio dan soal selidik telah digunakan. Hasil rakaman telah ditranskripsikan untuk membuat analisis terhadap strategi-strategi yang digunakan, faktor-faktor yang menggalakkan sesuatu strategi digunakan dan kesan-kesan sesuatu strategi digunakan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelbagai strategi telah dipilih oleh murid-murid semasa pembelajaran sains dalam bahasa Inggeris. Kesan-kesan dan faktor-faktor pemilihan sesuatu strategi juga dapat dikesan. Maka murid-murid haruslah didedahkan dengan pelbagai strategi komunikasi bagi melancarkan komunikasi semasa mempelajari sesuatu mata pelajaran dalam Bahasa Kedua .
format Thesis
author Mariappan, Pushparani
author_facet Mariappan, Pushparani
author_sort Mariappan, Pushparani
title Strategi komunikasi dalam pembelajaran sains di Sekolah Rendah Tamil / Pushparani a/l Mariappan
title_short Strategi komunikasi dalam pembelajaran sains di Sekolah Rendah Tamil / Pushparani a/l Mariappan
title_full Strategi komunikasi dalam pembelajaran sains di Sekolah Rendah Tamil / Pushparani a/l Mariappan
title_fullStr Strategi komunikasi dalam pembelajaran sains di Sekolah Rendah Tamil / Pushparani a/l Mariappan
title_full_unstemmed Strategi komunikasi dalam pembelajaran sains di Sekolah Rendah Tamil / Pushparani a/l Mariappan
title_sort strategi komunikasi dalam pembelajaran sains di sekolah rendah tamil / pushparani a/l mariappan
publishDate 2015
url http://studentsrepo.um.edu.my/5983/1/Strategi_Komunikasi_dalam_Pembelajaran_Sains%2D_Pushparani_Marippan.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5983/
_version_ 1738505858818506752