Penjenamaan Semula Rekabentuk Identiti Korporat bagi Syarikat Chetaque Banner & Banting di Ipoh, Perak

Penjenamaan semula dari segi rekabentuk identiti korporat dapat membantu syarikat dalam mengembangkan lagi perniagaan yang sedang dijalankan sama ada dalam bentuk produk atau servis. Kajian ini dijalankan di sebuah syarikat percetakan iaitu Chetaque Banner & Banting yang terletak di daerah Ipoh,...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nur Aizatul Aifaa Rohadi
Format: Undergraduate Final Project Report
Language:English
Published: 2021
Online Access:http://discol.umk.edu.my/id/eprint/3991/1/NUR%20AIZATUL%20AIFAA%20BINTI%20ROHADI%20C17A0201.pdf
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/3991/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Kelantan
Language: English
id my.umk.eprints.3991
record_format eprints
spelling my.umk.eprints.39912022-05-24T00:49:38Z http://discol.umk.edu.my/id/eprint/3991/ Penjenamaan Semula Rekabentuk Identiti Korporat bagi Syarikat Chetaque Banner & Banting di Ipoh, Perak Nur Aizatul Aifaa Rohadi Penjenamaan semula dari segi rekabentuk identiti korporat dapat membantu syarikat dalam mengembangkan lagi perniagaan yang sedang dijalankan sama ada dalam bentuk produk atau servis. Kajian ini dijalankan di sebuah syarikat percetakan iaitu Chetaque Banner & Banting yang terletak di daerah Ipoh, Perak. Permasalahan kajian ini adalah rekabentuk bagi identiti korporat mereka yang sedia perlu ditambahbaik dan syarikat ini juga tidak mempunyai item-item korporat yang lengkap. Objektif bagi kajian ini adalah untuk menghasilkan rekabentuk logo baharu, menghasilkan item-item korporat baharu bagi Syarikat Chetaque Banner & Banting dan mengenalpasti maklumbalas masyarakat terhadap identiti korporat baharu yang dicadangkan bagi syarikat tersebut. Kaedah kajian yang digunakan adalah kaedah campuran. Kaedah kualitatif menggunakan instrumen pemerhatian manakala kaedah kuantitatif adalah melalui edaran borang soal selidik. Pengkaji telah menghasilkan logo baharu dan item-item identiti korporat dan mendapat maklumbalas majoriti yang sangat positif berdasarkan 100 orang responden yang telah menjawab borang soal selidik di Google Form. Analisis data menunjukkan bahawa penggunaan tipografi, ikon dan warna yang bersesuaian dan berkesan mampu menarik minat audiens. Cadangan pengkaji adalah agar penggunaan identiti korporat yang menarik dan lengkap diteruskan pada masa hadapan. Seterusnya adalah dengan menggunakan inisiatif baru seperti menghasilkan sebuah periklanan yang mempromosi servis syarikat menggunakan media digital seperti video. Akhir sekali, membuka cawangan baharu di lokasi yang lebih strategik. Kata kunci: penjenamaan semula, identiti korporat 2021 Undergraduate Final Project Report NonPeerReviewed text en http://discol.umk.edu.my/id/eprint/3991/1/NUR%20AIZATUL%20AIFAA%20BINTI%20ROHADI%20C17A0201.pdf Nur Aizatul Aifaa Rohadi (2021) Penjenamaan Semula Rekabentuk Identiti Korporat bagi Syarikat Chetaque Banner & Banting di Ipoh, Perak. Final Year Project thesis, Universiti Malaysia Kelantan (UMK).
institution Universiti Malaysia Kelantan
building Perpustakaan Universiti Malaysia Kelantan
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Kelantan
content_source UMK Institutional Repository
url_provider http://umkeprints.umk.edu.my/
language English
description Penjenamaan semula dari segi rekabentuk identiti korporat dapat membantu syarikat dalam mengembangkan lagi perniagaan yang sedang dijalankan sama ada dalam bentuk produk atau servis. Kajian ini dijalankan di sebuah syarikat percetakan iaitu Chetaque Banner & Banting yang terletak di daerah Ipoh, Perak. Permasalahan kajian ini adalah rekabentuk bagi identiti korporat mereka yang sedia perlu ditambahbaik dan syarikat ini juga tidak mempunyai item-item korporat yang lengkap. Objektif bagi kajian ini adalah untuk menghasilkan rekabentuk logo baharu, menghasilkan item-item korporat baharu bagi Syarikat Chetaque Banner & Banting dan mengenalpasti maklumbalas masyarakat terhadap identiti korporat baharu yang dicadangkan bagi syarikat tersebut. Kaedah kajian yang digunakan adalah kaedah campuran. Kaedah kualitatif menggunakan instrumen pemerhatian manakala kaedah kuantitatif adalah melalui edaran borang soal selidik. Pengkaji telah menghasilkan logo baharu dan item-item identiti korporat dan mendapat maklumbalas majoriti yang sangat positif berdasarkan 100 orang responden yang telah menjawab borang soal selidik di Google Form. Analisis data menunjukkan bahawa penggunaan tipografi, ikon dan warna yang bersesuaian dan berkesan mampu menarik minat audiens. Cadangan pengkaji adalah agar penggunaan identiti korporat yang menarik dan lengkap diteruskan pada masa hadapan. Seterusnya adalah dengan menggunakan inisiatif baru seperti menghasilkan sebuah periklanan yang mempromosi servis syarikat menggunakan media digital seperti video. Akhir sekali, membuka cawangan baharu di lokasi yang lebih strategik. Kata kunci: penjenamaan semula, identiti korporat
format Undergraduate Final Project Report
author Nur Aizatul Aifaa Rohadi
spellingShingle Nur Aizatul Aifaa Rohadi
Penjenamaan Semula Rekabentuk Identiti Korporat bagi Syarikat Chetaque Banner & Banting di Ipoh, Perak
author_facet Nur Aizatul Aifaa Rohadi
author_sort Nur Aizatul Aifaa Rohadi
title Penjenamaan Semula Rekabentuk Identiti Korporat bagi Syarikat Chetaque Banner & Banting di Ipoh, Perak
title_short Penjenamaan Semula Rekabentuk Identiti Korporat bagi Syarikat Chetaque Banner & Banting di Ipoh, Perak
title_full Penjenamaan Semula Rekabentuk Identiti Korporat bagi Syarikat Chetaque Banner & Banting di Ipoh, Perak
title_fullStr Penjenamaan Semula Rekabentuk Identiti Korporat bagi Syarikat Chetaque Banner & Banting di Ipoh, Perak
title_full_unstemmed Penjenamaan Semula Rekabentuk Identiti Korporat bagi Syarikat Chetaque Banner & Banting di Ipoh, Perak
title_sort penjenamaan semula rekabentuk identiti korporat bagi syarikat chetaque banner & banting di ipoh, perak
publishDate 2021
url http://discol.umk.edu.my/id/eprint/3991/1/NUR%20AIZATUL%20AIFAA%20BINTI%20ROHADI%20C17A0201.pdf
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/3991/
_version_ 1763303351508795392