Kesediaan untuk berubah dalam kalangan guru sekolah rendah di negeri Kelantan

Kajian ini merupakan sebuah kajian kuantitatif menggunakan kaedah tinjauan. Kajian ini bertujuan menentukan tahap kesediaan untuk berubah dalam kalangan guru sekolah rendah di seluruh negeri Kelantan. Daripada jumlah 16, 305 orang guru sekolah rendah di seluruh negeri Kelantan, seramai 413 orang tel...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Raja Abdullah, Nik Noraini, Md Nawi, Noor Hisham
Format: Non-Indexed Article
Language:English
Published: UMK Press 2018
Online Access:http://discol.umk.edu.my/id/eprint/7592/1/Kesediaan%20untuk%20Berubah%20dalam%20Kalangan%20Guru%20Sekolah%20Rendah.pdf
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/7592/
http://insaniah.umk.edu.my/journal/index.php/insaniah/article/view/15/18
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Kelantan
Language: English
id my.umk.eprints.7592
record_format eprints
spelling my.umk.eprints.75922022-05-23T15:27:33Z http://discol.umk.edu.my/id/eprint/7592/ Kesediaan untuk berubah dalam kalangan guru sekolah rendah di negeri Kelantan Raja Abdullah, Nik Noraini Md Nawi, Noor Hisham Kajian ini merupakan sebuah kajian kuantitatif menggunakan kaedah tinjauan. Kajian ini bertujuan menentukan tahap kesediaan untuk berubah dalam kalangan guru sekolah rendah di seluruh negeri Kelantan. Daripada jumlah 16, 305 orang guru sekolah rendah di seluruh negeri Kelantan, seramai 413 orang telah dipilih sebagai responden kajian. Data berkaitan 6 dimensi kesediaan untuk berubah (kewajaran berubah, sokongan pengurusan, efikasi, valens personal, diskrepansi, dan komunikasi) dikumpul menggunakan kaedah soal selidik. Nilai pekali alpha bagi soal selidik yang digunakan adalah dalam julat di antara 0.812- 0.948. Kajian mendapati guru mempunyai tahap kesediaan untuk berubah yang tinggi. Didapati min bagi dimensi luaran (sokongan pengurusan, komunikasi) kesediaan berubah lebih tinggi daripada min dimensi dalaman (efikasi, valens personal). Guru-guru bersedia untuk berubah sekiranya faktor luaran dapat dipenuhi. Kesediaan untuk berubah guru didapati berbeza mengikut jantina dan tempoh berkhidmat. Tahap kesediaan berubah guru lelaki didapati lebih tinggi berbanding guru perempuan, terutamanya bagi dimensi sokongan pengurusan dan kewajaran berubah. Guru-guru baharu menunjukkan tahap kesediaan untuk berubah lebih tinggi daripada guru-guru lama, terutamanya bagi dimensi komunikasi, diskrepansi dan sokongan pengurusan. UMK Press 2018 Non-Indexed Article PeerReviewed text en http://discol.umk.edu.my/id/eprint/7592/1/Kesediaan%20untuk%20Berubah%20dalam%20Kalangan%20Guru%20Sekolah%20Rendah.pdf Raja Abdullah, Nik Noraini and Md Nawi, Noor Hisham (2018) Kesediaan untuk berubah dalam kalangan guru sekolah rendah di negeri Kelantan. INSANIAH: Online Journal of Language, Communication, and Humanities, 1 (2). pp. 40-59. ISSN 2637-0360 http://insaniah.umk.edu.my/journal/index.php/insaniah/article/view/15/18
institution Universiti Malaysia Kelantan
building Perpustakaan Universiti Malaysia Kelantan
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Kelantan
content_source UMK Institutional Repository
url_provider http://umkeprints.umk.edu.my/
language English
description Kajian ini merupakan sebuah kajian kuantitatif menggunakan kaedah tinjauan. Kajian ini bertujuan menentukan tahap kesediaan untuk berubah dalam kalangan guru sekolah rendah di seluruh negeri Kelantan. Daripada jumlah 16, 305 orang guru sekolah rendah di seluruh negeri Kelantan, seramai 413 orang telah dipilih sebagai responden kajian. Data berkaitan 6 dimensi kesediaan untuk berubah (kewajaran berubah, sokongan pengurusan, efikasi, valens personal, diskrepansi, dan komunikasi) dikumpul menggunakan kaedah soal selidik. Nilai pekali alpha bagi soal selidik yang digunakan adalah dalam julat di antara 0.812- 0.948. Kajian mendapati guru mempunyai tahap kesediaan untuk berubah yang tinggi. Didapati min bagi dimensi luaran (sokongan pengurusan, komunikasi) kesediaan berubah lebih tinggi daripada min dimensi dalaman (efikasi, valens personal). Guru-guru bersedia untuk berubah sekiranya faktor luaran dapat dipenuhi. Kesediaan untuk berubah guru didapati berbeza mengikut jantina dan tempoh berkhidmat. Tahap kesediaan berubah guru lelaki didapati lebih tinggi berbanding guru perempuan, terutamanya bagi dimensi sokongan pengurusan dan kewajaran berubah. Guru-guru baharu menunjukkan tahap kesediaan untuk berubah lebih tinggi daripada guru-guru lama, terutamanya bagi dimensi komunikasi, diskrepansi dan sokongan pengurusan.
format Non-Indexed Article
author Raja Abdullah, Nik Noraini
Md Nawi, Noor Hisham
spellingShingle Raja Abdullah, Nik Noraini
Md Nawi, Noor Hisham
Kesediaan untuk berubah dalam kalangan guru sekolah rendah di negeri Kelantan
author_facet Raja Abdullah, Nik Noraini
Md Nawi, Noor Hisham
author_sort Raja Abdullah, Nik Noraini
title Kesediaan untuk berubah dalam kalangan guru sekolah rendah di negeri Kelantan
title_short Kesediaan untuk berubah dalam kalangan guru sekolah rendah di negeri Kelantan
title_full Kesediaan untuk berubah dalam kalangan guru sekolah rendah di negeri Kelantan
title_fullStr Kesediaan untuk berubah dalam kalangan guru sekolah rendah di negeri Kelantan
title_full_unstemmed Kesediaan untuk berubah dalam kalangan guru sekolah rendah di negeri Kelantan
title_sort kesediaan untuk berubah dalam kalangan guru sekolah rendah di negeri kelantan
publisher UMK Press
publishDate 2018
url http://discol.umk.edu.my/id/eprint/7592/1/Kesediaan%20untuk%20Berubah%20dalam%20Kalangan%20Guru%20Sekolah%20Rendah.pdf
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/7592/
http://insaniah.umk.edu.my/journal/index.php/insaniah/article/view/15/18
_version_ 1763303863300915200