Keberkesanan pembelajaran aqidah berasaskan strategi inkuiri terbimbing terhadap saudara baru

Tujuan utama penyelidikan ini adalah untuk melihat keberkesanan strategi pembelajaran inkuiri terbimbing (PIT) dan strategi pembelajaran konvensional (PK) di dalam pembelajaran aqidah saudara baru. Kesan strategi pembelajaran dibandingkan berdasarkan pencapaian akademik dan tahap penghayatan pendidi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Adi Syahid Mohd Ali
Format: UMK Etheses
Language:English
Published: 2013
Online Access:http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8730/1/ADI%20SYAHID%20BIN%20MOHD%20ALI.pdf
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8730/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Kelantan
Language: English
Description
Summary:Tujuan utama penyelidikan ini adalah untuk melihat keberkesanan strategi pembelajaran inkuiri terbimbing (PIT) dan strategi pembelajaran konvensional (PK) di dalam pembelajaran aqidah saudara baru. Kesan strategi pembelajaran dibandingkan berdasarkan pencapaian akademik dan tahap penghayatan pendidikan aqidah. Kajian ini juga mengenalpasti persepsi saudara baru terhadap proses pembelajaran secara inkuiri terbimbing. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini berbentuk kajian eksperimen benar yang berlangsung selama 4 minggu dan melibatkan 49 orang saudara baru dari IDIP, Pengkalan Chepa. Saudara baru tersebut dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Kumpulan eksperimen menerima pembelajaran secara PIT dan kumpulan kawalan secara PK. Data dikutip menggunakan soalan pra ujian dan pasca ujian untuk mengukur pencapaian akademik.