Persepsi dan pengalaman guru pendidikan khas dalam menghadapi permasalahan disleksia dalam kemahiran literasi

Disleksia ialah satu perkataan yang berasal daripada dua gabungan perkataan Yunani iaitu “Dyn “ dan “ Lexia” yang bermaksud kesukaran dalam kemahiran menulis. Disleksia bukanlah satu penyakit tetapi merupakan gangguan dalaman yang berlaku kepada seseorang individu yang disebabkan oleh faktor-faktor...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Liyana Ahmad Afip, Nurul Fatihah Hanapi, Khuzaiton Zakaria
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2013
Online Access:http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9052/1/Conference%20Paper%201.pdf
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9052/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Kelantan
Language: English
id my.umk.eprints.9052
record_format eprints
spelling my.umk.eprints.90522022-05-23T12:24:16Z http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9052/ Persepsi dan pengalaman guru pendidikan khas dalam menghadapi permasalahan disleksia dalam kemahiran literasi Liyana Ahmad Afip Nurul Fatihah Hanapi Khuzaiton Zakaria Disleksia ialah satu perkataan yang berasal daripada dua gabungan perkataan Yunani iaitu “Dyn “ dan “ Lexia” yang bermaksud kesukaran dalam kemahiran menulis. Disleksia bukanlah satu penyakit tetapi merupakan gangguan dalaman yang berlaku kepada seseorang individu yang disebabkan oleh faktor-faktor tertentu seperti faktor genetik dan faktor biologi. Individu yang mempunyai disleksia tidak memerlukan rawatan ubat-ubatan akan tetapi mereka memerlukan kaedah-kaedah tertentu bagi menangani gangguan permasalahan ini. Terdapat banyak kajian yang telah dijalankan terhadap pelajar yang mempunyai masalah dalam kemahiran literasi yang meliputi empat kemahiran yang dikenali sebagai 4 M iaitu, membaca, menulis, mengeja dan mengira bagi mencari kaedah-kaedah yang berkesan untuk diaplikasikan oleh para guru. Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti persepsi dan pengalaman guru pendidikan khas di sebuah Sekolah Menengah Kebangsaan di daerah Jeli terhadap masalah disleksia dalam kalangan pelajar. Kajian ini berdasarkan soal selidik yang dijalankan ke atas tenaga pengajar di sekolah tersebut. Hasil dapatan kajian ini diharap dapat membantu para guru untuk mengenal pasti pelajar yang mempunyai masalah disleksia. 2013 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9052/1/Conference%20Paper%201.pdf Liyana Ahmad Afip and Nurul Fatihah Hanapi and Khuzaiton Zakaria (2013) Persepsi dan pengalaman guru pendidikan khas dalam menghadapi permasalahan disleksia dalam kemahiran literasi. In: Seminar Sains Kemanusiaan OKU Peringkat Kebangsaan 2013 (SKOKU), 18 Mei 2013, Hotel Sutera Inn, Kota Bharu Kelantan..
institution Universiti Malaysia Kelantan
building Perpustakaan Universiti Malaysia Kelantan
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Kelantan
content_source UMK Institutional Repository
url_provider http://umkeprints.umk.edu.my/
language English
description Disleksia ialah satu perkataan yang berasal daripada dua gabungan perkataan Yunani iaitu “Dyn “ dan “ Lexia” yang bermaksud kesukaran dalam kemahiran menulis. Disleksia bukanlah satu penyakit tetapi merupakan gangguan dalaman yang berlaku kepada seseorang individu yang disebabkan oleh faktor-faktor tertentu seperti faktor genetik dan faktor biologi. Individu yang mempunyai disleksia tidak memerlukan rawatan ubat-ubatan akan tetapi mereka memerlukan kaedah-kaedah tertentu bagi menangani gangguan permasalahan ini. Terdapat banyak kajian yang telah dijalankan terhadap pelajar yang mempunyai masalah dalam kemahiran literasi yang meliputi empat kemahiran yang dikenali sebagai 4 M iaitu, membaca, menulis, mengeja dan mengira bagi mencari kaedah-kaedah yang berkesan untuk diaplikasikan oleh para guru. Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti persepsi dan pengalaman guru pendidikan khas di sebuah Sekolah Menengah Kebangsaan di daerah Jeli terhadap masalah disleksia dalam kalangan pelajar. Kajian ini berdasarkan soal selidik yang dijalankan ke atas tenaga pengajar di sekolah tersebut. Hasil dapatan kajian ini diharap dapat membantu para guru untuk mengenal pasti pelajar yang mempunyai masalah disleksia.
format Conference or Workshop Item
author Liyana Ahmad Afip
Nurul Fatihah Hanapi
Khuzaiton Zakaria
spellingShingle Liyana Ahmad Afip
Nurul Fatihah Hanapi
Khuzaiton Zakaria
Persepsi dan pengalaman guru pendidikan khas dalam menghadapi permasalahan disleksia dalam kemahiran literasi
author_facet Liyana Ahmad Afip
Nurul Fatihah Hanapi
Khuzaiton Zakaria
author_sort Liyana Ahmad Afip
title Persepsi dan pengalaman guru pendidikan khas dalam menghadapi permasalahan disleksia dalam kemahiran literasi
title_short Persepsi dan pengalaman guru pendidikan khas dalam menghadapi permasalahan disleksia dalam kemahiran literasi
title_full Persepsi dan pengalaman guru pendidikan khas dalam menghadapi permasalahan disleksia dalam kemahiran literasi
title_fullStr Persepsi dan pengalaman guru pendidikan khas dalam menghadapi permasalahan disleksia dalam kemahiran literasi
title_full_unstemmed Persepsi dan pengalaman guru pendidikan khas dalam menghadapi permasalahan disleksia dalam kemahiran literasi
title_sort persepsi dan pengalaman guru pendidikan khas dalam menghadapi permasalahan disleksia dalam kemahiran literasi
publishDate 2013
url http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9052/1/Conference%20Paper%201.pdf
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9052/
_version_ 1763304052093878272