Penerapan Kreativiti di Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Mata Pelajaran Jawi: Kajian Rintis
Kajian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi guru tentang kreativiti di dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP), mengenal pasti tahap kefahaman mereka terhadap Elemen Merentas Kurikulum (EMK) kreativiti di dalam Jawi seperti yang terkandung di dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) serta...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Universiti Malaysia Pahang
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/15075/1/P069%20pg512-518.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/15075/ http://ee.ump.edu.my/ncon/wp-content/uploads/2016/10/Proceeding-NCON-PGR-2016.zip |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Pahang |
Language: | English |
id |
my.ump.umpir.15075 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ump.umpir.150752018-02-07T05:53:27Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/15075/ Penerapan Kreativiti di Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Mata Pelajaran Jawi: Kajian Rintis Wan Marzuki, Wan Ismail Hafizoah, Kassim Munira, Abdul Razak PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania Kajian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi guru tentang kreativiti di dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP), mengenal pasti tahap kefahaman mereka terhadap Elemen Merentas Kurikulum (EMK) kreativiti di dalam Jawi seperti yang terkandung di dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) serta apakah permasalahan berkaitan yang dialami semasa menjalankan sesi PdP di dalam menerapkan elemen tersebut. Kaedah penyelidikan “Survey” digunakan untuk mengumpul data. Instrumen kajian yang digunakan ialah i) borang soal selidik iaitu tentang latar belakang guru, persepsi tentang kreativiti, penerapan EMK kreativiti di dalam PdP mata pelajaran Jawi dan penilaian kendiri kreativiti (ii) soalan temubual iaitu untuk mengetahui persepsi tentang kreativiti, kefahaman responden terhadap pelaksanaan Elemen Merentas Kurikulum kreativiti semasa mengajar Jawi serta masalah yang dihadapi di dalam melaksanakan penerapan EMK kreativiti di dalam PdP. Hasil kajian mendapati, persepsi responden terhadap kreativiti adalah positif. Begitu juga dengan tahap kefahaman mereka terhadap pelaksanaan EMK kreativiti di dalam mata pelajaran Jawi. Hasil kajian juga turut mengenalpasti beberapa masalah yang dihadapi di dalam melaksanakan penerapan elemen tersebut kepada murid-murid. Universiti Malaysia Pahang 2016 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/15075/1/P069%20pg512-518.pdf Wan Marzuki, Wan Ismail and Hafizoah, Kassim and Munira, Abdul Razak (2016) Penerapan Kreativiti di Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Mata Pelajaran Jawi: Kajian Rintis. In: Proceedings of The National Conference for Postgraduate Research (NCON-PGR 2016), 24-25 September 2016 , Universiti Malaysia Pahang (UMP), Pekan, Pahang. pp. 512-518.. http://ee.ump.edu.my/ncon/wp-content/uploads/2016/10/Proceeding-NCON-PGR-2016.zip |
institution |
Universiti Malaysia Pahang |
building |
UMP Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Pahang |
content_source |
UMP Institutional Repository |
url_provider |
http://umpir.ump.edu.my/ |
language |
English |
topic |
PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania |
spellingShingle |
PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania Wan Marzuki, Wan Ismail Hafizoah, Kassim Munira, Abdul Razak Penerapan Kreativiti di Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Mata Pelajaran Jawi: Kajian Rintis |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi guru tentang kreativiti di dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP),
mengenal pasti tahap kefahaman mereka terhadap Elemen Merentas Kurikulum (EMK) kreativiti di dalam Jawi seperti yang terkandung di dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) serta apakah permasalahan berkaitan yang dialami semasa menjalankan sesi PdP di dalam menerapkan elemen tersebut. Kaedah penyelidikan “Survey” digunakan untuk mengumpul data. Instrumen kajian yang digunakan ialah i) borang soal selidik iaitu tentang latar belakang guru, persepsi tentang
kreativiti, penerapan EMK kreativiti di dalam PdP mata pelajaran Jawi dan penilaian kendiri kreativiti (ii) soalan temubual iaitu untuk mengetahui persepsi tentang kreativiti, kefahaman responden terhadap pelaksanaan Elemen Merentas Kurikulum kreativiti semasa mengajar Jawi serta masalah yang dihadapi di dalam melaksanakan penerapan EMK kreativiti di dalam PdP. Hasil kajian mendapati, persepsi responden terhadap kreativiti adalah positif. Begitu juga dengan tahap kefahaman mereka terhadap pelaksanaan EMK kreativiti di dalam mata pelajaran Jawi. Hasil kajian juga turut mengenalpasti beberapa masalah yang dihadapi di dalam melaksanakan penerapan elemen tersebut kepada murid-murid. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Wan Marzuki, Wan Ismail Hafizoah, Kassim Munira, Abdul Razak |
author_facet |
Wan Marzuki, Wan Ismail Hafizoah, Kassim Munira, Abdul Razak |
author_sort |
Wan Marzuki, Wan Ismail |
title |
Penerapan Kreativiti di Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Mata Pelajaran Jawi: Kajian Rintis |
title_short |
Penerapan Kreativiti di Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Mata Pelajaran Jawi: Kajian Rintis |
title_full |
Penerapan Kreativiti di Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Mata Pelajaran Jawi: Kajian Rintis |
title_fullStr |
Penerapan Kreativiti di Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Mata Pelajaran Jawi: Kajian Rintis |
title_full_unstemmed |
Penerapan Kreativiti di Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Mata Pelajaran Jawi: Kajian Rintis |
title_sort |
penerapan kreativiti di dalam pengajaran dan pembelajaran (pdp) mata pelajaran jawi: kajian rintis |
publisher |
Universiti Malaysia Pahang |
publishDate |
2016 |
url |
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/15075/1/P069%20pg512-518.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/15075/ http://ee.ump.edu.my/ncon/wp-content/uploads/2016/10/Proceeding-NCON-PGR-2016.zip |
_version_ |
1643667581213605888 |