Gaya pengajaran dalam kalangan guru Tabika Kemas di Kelantan

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gaya pengajaran yang diamalkan oleh guru-guru di Tabika Kemas di negeri Kelantan. Lima puluh buah Tabika Kemas yang telah terlibat dalam kajian ini yang dipilih secara persampelan strata dan guru-guru memenuhi kriteria yang ditetapkan. Instrumen kajian yang...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mazeni , Ismail, Hasmadi, Hassan
Format: Article
Language:English
Published: https://ejournal.upsi.edu.my/article/2018AR001753 2017
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/21184/1/Gaya%20pengajaran%20dalam%20kalangan%20guru%20Tabika%20Kemas%20di%20Kelantan.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/21184/
https://ejournal.upsi.edu.my/article/2018AR001753
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Pahang
Language: English
id my.ump.umpir.21184
record_format eprints
spelling my.ump.umpir.211842018-06-07T07:34:24Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/21184/ Gaya pengajaran dalam kalangan guru Tabika Kemas di Kelantan Mazeni , Ismail Hasmadi, Hassan Q Science (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gaya pengajaran yang diamalkan oleh guru-guru di Tabika Kemas di negeri Kelantan. Lima puluh buah Tabika Kemas yang telah terlibat dalam kajian ini yang dipilih secara persampelan strata dan guru-guru memenuhi kriteria yang ditetapkan. Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik yang telah diubahsuai daripada Grasha (1996) iaitu Inventori Gaya Mengajar Guru Teaching Styles Inventory. Seramai 50 orang guru-guru Kemas telah terlibat sebagai sampel kajian. Semua data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian komputer Statistical Package for Science Social (SPSS) Version 22.0. Hasil kajian yang dipraktikkan oleh guru-guru dalam kajian ini adalah gaya pengajaran pakar (min 3.5), autoriti formal (min 3.37), model interpersonal (min 3.5), fasilitator (min 3.88) dan juga gaya pengajaran delegator (min 4.06). Kebanyakan guru menggunakan gaya pengajaran delegator iaitu nilai min 4.06 manakala gaya pengajaran yang kurang digunakan ialah gaya pengajaran fasilitator nilai min 3.38. Kesimpulannya guru-guru di Tabika Kemas menggunakan gaya pengajaran secara delegator, ini kerana latar belakang pendidikan mereka bukan secara formal dalam pendidikan awal kanak-kanak. https://ejournal.upsi.edu.my/article/2018AR001753 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/21184/1/Gaya%20pengajaran%20dalam%20kalangan%20guru%20Tabika%20Kemas%20di%20Kelantan.pdf Mazeni , Ismail and Hasmadi, Hassan (2017) Gaya pengajaran dalam kalangan guru Tabika Kemas di Kelantan. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan, 6 (Special). pp. 1-15. ISSN 2550-178X https://ejournal.upsi.edu.my/article/2018AR001753
institution Universiti Malaysia Pahang
building UMP Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Pahang
content_source UMP Institutional Repository
url_provider http://umpir.ump.edu.my/
language English
topic Q Science (General)
spellingShingle Q Science (General)
Mazeni , Ismail
Hasmadi, Hassan
Gaya pengajaran dalam kalangan guru Tabika Kemas di Kelantan
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gaya pengajaran yang diamalkan oleh guru-guru di Tabika Kemas di negeri Kelantan. Lima puluh buah Tabika Kemas yang telah terlibat dalam kajian ini yang dipilih secara persampelan strata dan guru-guru memenuhi kriteria yang ditetapkan. Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik yang telah diubahsuai daripada Grasha (1996) iaitu Inventori Gaya Mengajar Guru Teaching Styles Inventory. Seramai 50 orang guru-guru Kemas telah terlibat sebagai sampel kajian. Semua data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian komputer Statistical Package for Science Social (SPSS) Version 22.0. Hasil kajian yang dipraktikkan oleh guru-guru dalam kajian ini adalah gaya pengajaran pakar (min 3.5), autoriti formal (min 3.37), model interpersonal (min 3.5), fasilitator (min 3.88) dan juga gaya pengajaran delegator (min 4.06). Kebanyakan guru menggunakan gaya pengajaran delegator iaitu nilai min 4.06 manakala gaya pengajaran yang kurang digunakan ialah gaya pengajaran fasilitator nilai min 3.38. Kesimpulannya guru-guru di Tabika Kemas menggunakan gaya pengajaran secara delegator, ini kerana latar belakang pendidikan mereka bukan secara formal dalam pendidikan awal kanak-kanak.
format Article
author Mazeni , Ismail
Hasmadi, Hassan
author_facet Mazeni , Ismail
Hasmadi, Hassan
author_sort Mazeni , Ismail
title Gaya pengajaran dalam kalangan guru Tabika Kemas di Kelantan
title_short Gaya pengajaran dalam kalangan guru Tabika Kemas di Kelantan
title_full Gaya pengajaran dalam kalangan guru Tabika Kemas di Kelantan
title_fullStr Gaya pengajaran dalam kalangan guru Tabika Kemas di Kelantan
title_full_unstemmed Gaya pengajaran dalam kalangan guru Tabika Kemas di Kelantan
title_sort gaya pengajaran dalam kalangan guru tabika kemas di kelantan
publisher https://ejournal.upsi.edu.my/article/2018AR001753
publishDate 2017
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/21184/1/Gaya%20pengajaran%20dalam%20kalangan%20guru%20Tabika%20Kemas%20di%20Kelantan.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/21184/
https://ejournal.upsi.edu.my/article/2018AR001753
_version_ 1643669070105542656