Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah

Tujuan kajian ini adalah untuk memperkenalkan Pendekatan Projek dalam pendidikan awal kanak-kanak di prasekolah luar bandar di daerah Kota Bharu, sebuah bandar di pantai timur Malaysia. Kebanyakan guru prasekolah ini mempunyai latihan formal dalam pendidikan awal kanak-kanak. Pengetahuan dan pengala...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mazeni, Ismail, Hasmadi, Hassan, Jemiyah, Sheriff
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Malaysia Pahang 2019
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26845/1/Pembelajaran%20berasaskan%20penyiasatan.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26845/
http://journal.ump.edu.my/ijhtc/article/view/3458
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Pahang
Language: English
id my.ump.umpir.26845
record_format eprints
spelling my.ump.umpir.268452019-12-12T04:18:32Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26845/ Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah Mazeni, Ismail Hasmadi, Hassan Jemiyah, Sheriff LB Theory and practice of education Tujuan kajian ini adalah untuk memperkenalkan Pendekatan Projek dalam pendidikan awal kanak-kanak di prasekolah luar bandar di daerah Kota Bharu, sebuah bandar di pantai timur Malaysia. Kebanyakan guru prasekolah ini mempunyai latihan formal dalam pendidikan awal kanak-kanak. Pengetahuan dan pengalaman mereka dalam pendidikan awal kanak-kanak adalah melalui aktiviti bersama kanak-kanak di Tabika. Tema-tema ini dikenal pasti berdasarkan analisis data secara kualitatif; (1) pembelajaran melalui penyiasatan, (2) kerja berpasukan, dan (3) komunikasi. Dengan menggunakan Pendekatan Islamic Project ini, guru dapat menyediakan diri mereka untuk membantu kanak-kanak menjadi penyiasat muda dengan melaksanakan idea-idea baru dalam mengajar anak-anak. Universiti Malaysia Pahang 2019 Article PeerReviewed pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26845/1/Pembelajaran%20berasaskan%20penyiasatan.pdf Mazeni, Ismail and Hasmadi, Hassan and Jemiyah, Sheriff (2019) Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 2 (7). pp. 49-54. ISSN 2289-7216 http://journal.ump.edu.my/ijhtc/article/view/3458
institution Universiti Malaysia Pahang
building UMP Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Pahang
content_source UMP Institutional Repository
url_provider http://umpir.ump.edu.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Mazeni, Ismail
Hasmadi, Hassan
Jemiyah, Sheriff
Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah
description Tujuan kajian ini adalah untuk memperkenalkan Pendekatan Projek dalam pendidikan awal kanak-kanak di prasekolah luar bandar di daerah Kota Bharu, sebuah bandar di pantai timur Malaysia. Kebanyakan guru prasekolah ini mempunyai latihan formal dalam pendidikan awal kanak-kanak. Pengetahuan dan pengalaman mereka dalam pendidikan awal kanak-kanak adalah melalui aktiviti bersama kanak-kanak di Tabika. Tema-tema ini dikenal pasti berdasarkan analisis data secara kualitatif; (1) pembelajaran melalui penyiasatan, (2) kerja berpasukan, dan (3) komunikasi. Dengan menggunakan Pendekatan Islamic Project ini, guru dapat menyediakan diri mereka untuk membantu kanak-kanak menjadi penyiasat muda dengan melaksanakan idea-idea baru dalam mengajar anak-anak.
format Article
author Mazeni, Ismail
Hasmadi, Hassan
Jemiyah, Sheriff
author_facet Mazeni, Ismail
Hasmadi, Hassan
Jemiyah, Sheriff
author_sort Mazeni, Ismail
title Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah
title_short Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah
title_full Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah
title_fullStr Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah
title_full_unstemmed Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah
title_sort pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah
publisher Universiti Malaysia Pahang
publishDate 2019
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26845/1/Pembelajaran%20berasaskan%20penyiasatan.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26845/
http://journal.ump.edu.my/ijhtc/article/view/3458
_version_ 1654960260574609408