Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah
Tujuan kajian ini adalah untuk memperkenalkan Pendekatan Projek dalam pendidikan awal kanak-kanak di prasekolah luar bandar di daerah Kota Bharu, sebuah bandar di pantai timur Malaysia. Kebanyakan guru prasekolah ini mempunyai latihan formal dalam pendidikan awal kanak-kanak. Pengetahuan dan pengala...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Malaysia Pahang
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26845/1/Pembelajaran%20berasaskan%20penyiasatan.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26845/ http://journal.ump.edu.my/ijhtc/article/view/3458 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Pahang |
Language: | English |
id |
my.ump.umpir.26845 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ump.umpir.268452019-12-12T04:18:32Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26845/ Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah Mazeni, Ismail Hasmadi, Hassan Jemiyah, Sheriff LB Theory and practice of education Tujuan kajian ini adalah untuk memperkenalkan Pendekatan Projek dalam pendidikan awal kanak-kanak di prasekolah luar bandar di daerah Kota Bharu, sebuah bandar di pantai timur Malaysia. Kebanyakan guru prasekolah ini mempunyai latihan formal dalam pendidikan awal kanak-kanak. Pengetahuan dan pengalaman mereka dalam pendidikan awal kanak-kanak adalah melalui aktiviti bersama kanak-kanak di Tabika. Tema-tema ini dikenal pasti berdasarkan analisis data secara kualitatif; (1) pembelajaran melalui penyiasatan, (2) kerja berpasukan, dan (3) komunikasi. Dengan menggunakan Pendekatan Islamic Project ini, guru dapat menyediakan diri mereka untuk membantu kanak-kanak menjadi penyiasat muda dengan melaksanakan idea-idea baru dalam mengajar anak-anak. Universiti Malaysia Pahang 2019 Article PeerReviewed pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26845/1/Pembelajaran%20berasaskan%20penyiasatan.pdf Mazeni, Ismail and Hasmadi, Hassan and Jemiyah, Sheriff (2019) Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 2 (7). pp. 49-54. ISSN 2289-7216 http://journal.ump.edu.my/ijhtc/article/view/3458 |
institution |
Universiti Malaysia Pahang |
building |
UMP Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Pahang |
content_source |
UMP Institutional Repository |
url_provider |
http://umpir.ump.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Mazeni, Ismail Hasmadi, Hassan Jemiyah, Sheriff Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah |
description |
Tujuan kajian ini adalah untuk memperkenalkan Pendekatan Projek dalam pendidikan awal kanak-kanak di prasekolah luar bandar di daerah Kota Bharu, sebuah bandar di pantai timur Malaysia. Kebanyakan guru prasekolah ini mempunyai latihan formal dalam pendidikan awal kanak-kanak. Pengetahuan dan pengalaman mereka dalam pendidikan awal kanak-kanak adalah melalui aktiviti bersama kanak-kanak di Tabika. Tema-tema ini dikenal pasti berdasarkan analisis data secara kualitatif; (1) pembelajaran melalui penyiasatan, (2) kerja berpasukan, dan (3) komunikasi. Dengan menggunakan Pendekatan Islamic Project ini, guru dapat menyediakan diri mereka untuk membantu kanak-kanak menjadi penyiasat muda dengan melaksanakan idea-idea baru dalam mengajar anak-anak. |
format |
Article |
author |
Mazeni, Ismail Hasmadi, Hassan Jemiyah, Sheriff |
author_facet |
Mazeni, Ismail Hasmadi, Hassan Jemiyah, Sheriff |
author_sort |
Mazeni, Ismail |
title |
Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah |
title_short |
Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah |
title_full |
Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah |
title_fullStr |
Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah |
title_full_unstemmed |
Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah |
title_sort |
pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah |
publisher |
Universiti Malaysia Pahang |
publishDate |
2019 |
url |
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26845/1/Pembelajaran%20berasaskan%20penyiasatan.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26845/ http://journal.ump.edu.my/ijhtc/article/view/3458 |
_version_ |
1654960260574609408 |