Model kebahagiaan hidup pelajar universiti berdasarkan faktor kesihatan mental, kecerdasan spiritual dan demografi

Kebahagiaan hidup merupakan salah satu faktor yang boleh memberi kesan ke atas prestasi akademik pelajar. Sorotan kajian lepas mendapati bahawa antara faktor penyumbang utama kepada kebahagiaan hidup pelajar ialah kesihatan mental dan kecerdasan spiritual. Tahap kebahagiaan hidup juga berbeza bagi s...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Muhammad Salehan Alhafiz, Mat Wajar, Rohana, Hamzah
Format: Article
Language:English
Published: www.msocialsciences.com 2020
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/30045/1/Model%20kebahagiaan%20hidup%20pelajar%20universiti%20berdasarkan%20faktor%20kesihatan.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/30045/
https://doi.org/10.47405/mjssh.v5i11.525
https://doi.org/10.47405/mjssh.v5i11.525
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Pahang
Language: English
id my.ump.umpir.30045
record_format eprints
spelling my.ump.umpir.300452021-04-26T06:16:57Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/30045/ Model kebahagiaan hidup pelajar universiti berdasarkan faktor kesihatan mental, kecerdasan spiritual dan demografi Muhammad Salehan Alhafiz, Mat Wajar Rohana, Hamzah BF Psychology LB2300 Higher Education Kebahagiaan hidup merupakan salah satu faktor yang boleh memberi kesan ke atas prestasi akademik pelajar. Sorotan kajian lepas mendapati bahawa antara faktor penyumbang utama kepada kebahagiaan hidup pelajar ialah kesihatan mental dan kecerdasan spiritual. Tahap kebahagiaan hidup juga berbeza bagi setiap pelajar bergantung kepada faktor demografi mereka. Walau bagaimanapun, kajian lanjutan perlu dijalankan bagi mengenal pasti sejauh mana kesihatan mental dan kecerdasan spiritual boleh mempengaruhi kebahagiaan hidup dan prestasi akademik dalam konteks pelajar universiti di Malaysia. Kajian mengenai pengaruh faktor demografi seperti jantina, tahun pengajian dan agama terhadap tahap kebahagiaan hidup pelajar juga masih belum diterokai sepenuhnya. Oleh itu, artikel ini bertujuan untuk membangunkan sebuah model konseptual kebahagiaan hidup pelajar daripada aspek kesihatan mental, kecerdasan spiritual dan demografi berdasarkan sorotan kajian lepas dan teori-teori berkaitan seperti Teori Psikologi Positif Seligman (2003), Teori Kecerdasan Spiritual Amram (2008) dan Teori Kesejahteraan Subjektif Diener (1984). Model yang dibangunkan ini boleh dijadikan rujukan untuk mengkaji hubungan antara kesihatan mental, kecerdasan spiritual dan demografi dengan kebahagiaan hidup dan prestasi akademik pelajar universiti di negara ini. www.msocialsciences.com 2020-11-01 Article PeerReviewed pdf en cc_by_4 http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/30045/1/Model%20kebahagiaan%20hidup%20pelajar%20universiti%20berdasarkan%20faktor%20kesihatan.pdf Muhammad Salehan Alhafiz, Mat Wajar and Rohana, Hamzah (2020) Model kebahagiaan hidup pelajar universiti berdasarkan faktor kesihatan mental, kecerdasan spiritual dan demografi. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 5 (11). pp. 17-32. ISSN 2504-8562 https://doi.org/10.47405/mjssh.v5i11.525 https://doi.org/10.47405/mjssh.v5i11.525
institution Universiti Malaysia Pahang
building UMP Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Pahang
content_source UMP Institutional Repository
url_provider http://umpir.ump.edu.my/
language English
topic BF Psychology
LB2300 Higher Education
spellingShingle BF Psychology
LB2300 Higher Education
Muhammad Salehan Alhafiz, Mat Wajar
Rohana, Hamzah
Model kebahagiaan hidup pelajar universiti berdasarkan faktor kesihatan mental, kecerdasan spiritual dan demografi
description Kebahagiaan hidup merupakan salah satu faktor yang boleh memberi kesan ke atas prestasi akademik pelajar. Sorotan kajian lepas mendapati bahawa antara faktor penyumbang utama kepada kebahagiaan hidup pelajar ialah kesihatan mental dan kecerdasan spiritual. Tahap kebahagiaan hidup juga berbeza bagi setiap pelajar bergantung kepada faktor demografi mereka. Walau bagaimanapun, kajian lanjutan perlu dijalankan bagi mengenal pasti sejauh mana kesihatan mental dan kecerdasan spiritual boleh mempengaruhi kebahagiaan hidup dan prestasi akademik dalam konteks pelajar universiti di Malaysia. Kajian mengenai pengaruh faktor demografi seperti jantina, tahun pengajian dan agama terhadap tahap kebahagiaan hidup pelajar juga masih belum diterokai sepenuhnya. Oleh itu, artikel ini bertujuan untuk membangunkan sebuah model konseptual kebahagiaan hidup pelajar daripada aspek kesihatan mental, kecerdasan spiritual dan demografi berdasarkan sorotan kajian lepas dan teori-teori berkaitan seperti Teori Psikologi Positif Seligman (2003), Teori Kecerdasan Spiritual Amram (2008) dan Teori Kesejahteraan Subjektif Diener (1984). Model yang dibangunkan ini boleh dijadikan rujukan untuk mengkaji hubungan antara kesihatan mental, kecerdasan spiritual dan demografi dengan kebahagiaan hidup dan prestasi akademik pelajar universiti di negara ini.
format Article
author Muhammad Salehan Alhafiz, Mat Wajar
Rohana, Hamzah
author_facet Muhammad Salehan Alhafiz, Mat Wajar
Rohana, Hamzah
author_sort Muhammad Salehan Alhafiz, Mat Wajar
title Model kebahagiaan hidup pelajar universiti berdasarkan faktor kesihatan mental, kecerdasan spiritual dan demografi
title_short Model kebahagiaan hidup pelajar universiti berdasarkan faktor kesihatan mental, kecerdasan spiritual dan demografi
title_full Model kebahagiaan hidup pelajar universiti berdasarkan faktor kesihatan mental, kecerdasan spiritual dan demografi
title_fullStr Model kebahagiaan hidup pelajar universiti berdasarkan faktor kesihatan mental, kecerdasan spiritual dan demografi
title_full_unstemmed Model kebahagiaan hidup pelajar universiti berdasarkan faktor kesihatan mental, kecerdasan spiritual dan demografi
title_sort model kebahagiaan hidup pelajar universiti berdasarkan faktor kesihatan mental, kecerdasan spiritual dan demografi
publisher www.msocialsciences.com
publishDate 2020
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/30045/1/Model%20kebahagiaan%20hidup%20pelajar%20universiti%20berdasarkan%20faktor%20kesihatan.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/30045/
https://doi.org/10.47405/mjssh.v5i11.525
https://doi.org/10.47405/mjssh.v5i11.525
_version_ 1698697123520839680