Keberkesanan pembelajaran akhlak murid Tabika Kemas menerusi model penilaian kirkpatrik di negeri Kelantan

Islamic Project© ialah kaedah pengajaran dan pembelajaran yang dibina untuk menerapkan pendidikan akhlak kanak-kanak prasekolah yang merangkumi adab-adab dalam perbualan, pergaulan dan sebagainya. Matlamat kajian ini adalah untuk membina dan menilai keberkesanan penggunaan kaedah Islamic Project© ol...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mazeni, Ismail, Hasmadi, Hassan
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Malaysia Pahang 2021
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/31963/1/Keberkesanan%20pembelajaran%20akhlak.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/31963/
https://journal.ump.edu.my/ijhtc/article/view/6672
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Pahang
Language: English
id my.ump.umpir.31963
record_format eprints
spelling my.ump.umpir.319632021-09-07T00:57:32Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/31963/ Keberkesanan pembelajaran akhlak murid Tabika Kemas menerusi model penilaian kirkpatrik di negeri Kelantan Mazeni, Ismail Hasmadi, Hassan BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Islamic Project© ialah kaedah pengajaran dan pembelajaran yang dibina untuk menerapkan pendidikan akhlak kanak-kanak prasekolah yang merangkumi adab-adab dalam perbualan, pergaulan dan sebagainya. Matlamat kajian ini adalah untuk membina dan menilai keberkesanan penggunaan kaedah Islamic Project© oleh guru prasekolah dalam membantu meningkatkan perkembangan akhlak murid prasekolah di Tabika-tabika KEMAS negeri Kelantan. Kajian ini melibatkan tiga fasa. Fasa ini melibatkan 50 orang dari kumpulan intervensi dan 50 orang dari kumpulan kawalan. Keberkesanan intervensi ini dinilai menggunakan Model Penilaian 4 Tahap Kirkpatrick. Hasil kajian mendapati struktur dan kandungan modul Islamic Project© ini mencapai tahap kepuasan yang amat tinggi (CVI = 0.95). Hasil analisis ANCOVA juga menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan bagi semua perbandingan dalam kumpulan intervensi dan kawalan, di mana min pengetahuan murid meningkat dalam kumpulan yang menerima intervensi . Hasil kajian juga menunjukkan terdapat peningkatan yang signifikan pada perubahan skor pengetahuan antara kumpulan intervensi dan kawalan berdasarkan masa (f(F-stat=53.35 ;p-value=<0.001). Universiti Malaysia Pahang 2021 Article PeerReviewed pdf en cc_by_4 http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/31963/1/Keberkesanan%20pembelajaran%20akhlak.pdf Mazeni, Ismail and Hasmadi, Hassan (2021) Keberkesanan pembelajaran akhlak murid Tabika Kemas menerusi model penilaian kirkpatrik di negeri Kelantan. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 1 (11). pp. 138-148. ISSN 2289-7216 https://journal.ump.edu.my/ijhtc/article/view/6672
institution Universiti Malaysia Pahang
building UMP Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Pahang
content_source UMP Institutional Repository
url_provider http://umpir.ump.edu.my/
language English
topic BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
spellingShingle BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
Mazeni, Ismail
Hasmadi, Hassan
Keberkesanan pembelajaran akhlak murid Tabika Kemas menerusi model penilaian kirkpatrik di negeri Kelantan
description Islamic Project© ialah kaedah pengajaran dan pembelajaran yang dibina untuk menerapkan pendidikan akhlak kanak-kanak prasekolah yang merangkumi adab-adab dalam perbualan, pergaulan dan sebagainya. Matlamat kajian ini adalah untuk membina dan menilai keberkesanan penggunaan kaedah Islamic Project© oleh guru prasekolah dalam membantu meningkatkan perkembangan akhlak murid prasekolah di Tabika-tabika KEMAS negeri Kelantan. Kajian ini melibatkan tiga fasa. Fasa ini melibatkan 50 orang dari kumpulan intervensi dan 50 orang dari kumpulan kawalan. Keberkesanan intervensi ini dinilai menggunakan Model Penilaian 4 Tahap Kirkpatrick. Hasil kajian mendapati struktur dan kandungan modul Islamic Project© ini mencapai tahap kepuasan yang amat tinggi (CVI = 0.95). Hasil analisis ANCOVA juga menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan bagi semua perbandingan dalam kumpulan intervensi dan kawalan, di mana min pengetahuan murid meningkat dalam kumpulan yang menerima intervensi . Hasil kajian juga menunjukkan terdapat peningkatan yang signifikan pada perubahan skor pengetahuan antara kumpulan intervensi dan kawalan berdasarkan masa (f(F-stat=53.35 ;p-value=<0.001).
format Article
author Mazeni, Ismail
Hasmadi, Hassan
author_facet Mazeni, Ismail
Hasmadi, Hassan
author_sort Mazeni, Ismail
title Keberkesanan pembelajaran akhlak murid Tabika Kemas menerusi model penilaian kirkpatrik di negeri Kelantan
title_short Keberkesanan pembelajaran akhlak murid Tabika Kemas menerusi model penilaian kirkpatrik di negeri Kelantan
title_full Keberkesanan pembelajaran akhlak murid Tabika Kemas menerusi model penilaian kirkpatrik di negeri Kelantan
title_fullStr Keberkesanan pembelajaran akhlak murid Tabika Kemas menerusi model penilaian kirkpatrik di negeri Kelantan
title_full_unstemmed Keberkesanan pembelajaran akhlak murid Tabika Kemas menerusi model penilaian kirkpatrik di negeri Kelantan
title_sort keberkesanan pembelajaran akhlak murid tabika kemas menerusi model penilaian kirkpatrik di negeri kelantan
publisher Universiti Malaysia Pahang
publishDate 2021
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/31963/1/Keberkesanan%20pembelajaran%20akhlak.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/31963/
https://journal.ump.edu.my/ijhtc/article/view/6672
_version_ 1710675700239826944