Keberkesanan pembelajaran akhlak murid Tabika Kemas menerusi model penilaian kirkpatrik di negeri Kelantan
Islamic Project© ialah kaedah pengajaran dan pembelajaran yang dibina untuk menerapkan pendidikan akhlak kanak-kanak prasekolah yang merangkumi adab-adab dalam perbualan, pergaulan dan sebagainya. Matlamat kajian ini adalah untuk membina dan menilai keberkesanan penggunaan kaedah Islamic Project© ol...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Malaysia Pahang
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/31963/1/Keberkesanan%20pembelajaran%20akhlak.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/31963/ https://journal.ump.edu.my/ijhtc/article/view/6672 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Pahang |
Language: | English |
id |
my.ump.umpir.31963 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ump.umpir.319632021-09-07T00:57:32Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/31963/ Keberkesanan pembelajaran akhlak murid Tabika Kemas menerusi model penilaian kirkpatrik di negeri Kelantan Mazeni, Ismail Hasmadi, Hassan BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Islamic Project© ialah kaedah pengajaran dan pembelajaran yang dibina untuk menerapkan pendidikan akhlak kanak-kanak prasekolah yang merangkumi adab-adab dalam perbualan, pergaulan dan sebagainya. Matlamat kajian ini adalah untuk membina dan menilai keberkesanan penggunaan kaedah Islamic Project© oleh guru prasekolah dalam membantu meningkatkan perkembangan akhlak murid prasekolah di Tabika-tabika KEMAS negeri Kelantan. Kajian ini melibatkan tiga fasa. Fasa ini melibatkan 50 orang dari kumpulan intervensi dan 50 orang dari kumpulan kawalan. Keberkesanan intervensi ini dinilai menggunakan Model Penilaian 4 Tahap Kirkpatrick. Hasil kajian mendapati struktur dan kandungan modul Islamic Project© ini mencapai tahap kepuasan yang amat tinggi (CVI = 0.95). Hasil analisis ANCOVA juga menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan bagi semua perbandingan dalam kumpulan intervensi dan kawalan, di mana min pengetahuan murid meningkat dalam kumpulan yang menerima intervensi . Hasil kajian juga menunjukkan terdapat peningkatan yang signifikan pada perubahan skor pengetahuan antara kumpulan intervensi dan kawalan berdasarkan masa (f(F-stat=53.35 ;p-value=<0.001). Universiti Malaysia Pahang 2021 Article PeerReviewed pdf en cc_by_4 http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/31963/1/Keberkesanan%20pembelajaran%20akhlak.pdf Mazeni, Ismail and Hasmadi, Hassan (2021) Keberkesanan pembelajaran akhlak murid Tabika Kemas menerusi model penilaian kirkpatrik di negeri Kelantan. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 1 (11). pp. 138-148. ISSN 2289-7216 https://journal.ump.edu.my/ijhtc/article/view/6672 |
institution |
Universiti Malaysia Pahang |
building |
UMP Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Pahang |
content_source |
UMP Institutional Repository |
url_provider |
http://umpir.ump.edu.my/ |
language |
English |
topic |
BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc |
spellingShingle |
BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Mazeni, Ismail Hasmadi, Hassan Keberkesanan pembelajaran akhlak murid Tabika Kemas menerusi model penilaian kirkpatrik di negeri Kelantan |
description |
Islamic Project© ialah kaedah pengajaran dan pembelajaran yang dibina untuk menerapkan pendidikan akhlak kanak-kanak prasekolah yang merangkumi adab-adab dalam perbualan, pergaulan dan sebagainya. Matlamat kajian ini adalah untuk membina dan menilai keberkesanan penggunaan kaedah Islamic Project© oleh guru prasekolah dalam membantu meningkatkan perkembangan akhlak murid prasekolah di Tabika-tabika KEMAS negeri Kelantan. Kajian ini melibatkan tiga fasa. Fasa ini melibatkan 50 orang dari kumpulan intervensi dan 50 orang dari kumpulan kawalan. Keberkesanan intervensi ini dinilai menggunakan Model Penilaian 4 Tahap Kirkpatrick. Hasil kajian mendapati struktur dan kandungan modul Islamic Project© ini mencapai tahap kepuasan yang amat tinggi (CVI = 0.95). Hasil analisis ANCOVA juga menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan bagi semua perbandingan dalam kumpulan intervensi dan kawalan, di mana min pengetahuan murid meningkat dalam kumpulan yang menerima intervensi . Hasil kajian juga menunjukkan terdapat peningkatan yang signifikan pada perubahan skor pengetahuan antara kumpulan intervensi dan kawalan berdasarkan masa (f(F-stat=53.35 ;p-value=<0.001). |
format |
Article |
author |
Mazeni, Ismail Hasmadi, Hassan |
author_facet |
Mazeni, Ismail Hasmadi, Hassan |
author_sort |
Mazeni, Ismail |
title |
Keberkesanan pembelajaran akhlak murid Tabika Kemas menerusi model penilaian kirkpatrik di negeri Kelantan |
title_short |
Keberkesanan pembelajaran akhlak murid Tabika Kemas menerusi model penilaian kirkpatrik di negeri Kelantan |
title_full |
Keberkesanan pembelajaran akhlak murid Tabika Kemas menerusi model penilaian kirkpatrik di negeri Kelantan |
title_fullStr |
Keberkesanan pembelajaran akhlak murid Tabika Kemas menerusi model penilaian kirkpatrik di negeri Kelantan |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan pembelajaran akhlak murid Tabika Kemas menerusi model penilaian kirkpatrik di negeri Kelantan |
title_sort |
keberkesanan pembelajaran akhlak murid tabika kemas menerusi model penilaian kirkpatrik di negeri kelantan |
publisher |
Universiti Malaysia Pahang |
publishDate |
2021 |
url |
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/31963/1/Keberkesanan%20pembelajaran%20akhlak.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/31963/ https://journal.ump.edu.my/ijhtc/article/view/6672 |
_version_ |
1710675700239826944 |