Kajian persepsi murid sekolah rendah di kawasan luar bandar dalam mempelajari mata
Minat memainkan peranan penting dalam penguasaan murid dalam mata pelajaran Sains. Pencapaian murid dalam mata pelajaran Sains dilihat agak merosot semenjak Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) diperkenalkan pada tahun 2016. Keadaan ini adalah disebakan aras silibus yang diperkenalkan agak ti...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/32066/1/Kajian%20persepsi%20murid%20sekolah%20rendah%20di%20kawasan%20luar%20bandar11.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/32066/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Pahang |
Language: | English |
id |
my.ump.umpir.32066 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ump.umpir.320662021-09-17T07:57:34Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/32066/ Kajian persepsi murid sekolah rendah di kawasan luar bandar dalam mempelajari mata Hasmiza, Yaakob Muhammad Nubli, Abdul Wahab LB Theory and practice of education Minat memainkan peranan penting dalam penguasaan murid dalam mata pelajaran Sains. Pencapaian murid dalam mata pelajaran Sains dilihat agak merosot semenjak Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) diperkenalkan pada tahun 2016. Keadaan ini adalah disebakan aras silibus yang diperkenalkan agak tinggi berbanding silibus yang lama. Ianya mengakibatkan murid-murid hilang keyakinan diri untuk lebih cemerlang. Kepelbagaian pendekatan penting untuk menarik minat murid dalam menguasai mata pelajaran ini. Sehubungan dengan itu, kajian ini dilaksanakan bagi mengkaji masalah dominan yang dihadapi oleh murid-murid yang bersekolah di kawasan luar bandar dalam mempelajari mata pelajaran Sains. Kajian menggunakan borang soal selidik kepada 98 orang murid tahun 6 yang bersekolah di sekitar Zon Jengka. Pencapaian akademik pula diukur berdasarkan jumlah markah peperiksaan (TOV) murid bagi penilaian akhir tahun serta target murid untuk pencapaian Sains. Dapatan kajian menunjukkan bahawa masalah utama yang dihadapi oleh murid-murid sekolah rendah di kawasan luar bandar terhadap mata pelajaran Sains adalah kerana sukar untuk memahami topik-topik yang dipelajari. Murid juga menghadapi masalah dalam mengaplikasikan dapatan uji kaji dengan kehidupan seharian. Situasi ini memberikan kesan terhadap minat dan daya tumpuan murid di dalam kelas dan seterusnya mempengaruhi motivasi serta minat murid terhadap mata pelajaran Sains. Hasil dari kajian ini diharapkan dapat membantu para pendidik membuat perancangan yang lebih terperinci dalam menarik minat serta tumpuan murid terhadap mata pelajaran Sains dan seterusnya membantu meningkatkan kecemerlangan mata pelajaran Sains Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2021 Article PeerReviewed pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/32066/1/Kajian%20persepsi%20murid%20sekolah%20rendah%20di%20kawasan%20luar%20bandar11.pdf Hasmiza, Yaakob and Muhammad Nubli, Abdul Wahab (2021) Kajian persepsi murid sekolah rendah di kawasan luar bandar dalam mempelajari mata. Jurnal Pendidikan Malaysia. pp. 1-16. ISSN 0126-6020 (Submitted) |
institution |
Universiti Malaysia Pahang |
building |
UMP Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Pahang |
content_source |
UMP Institutional Repository |
url_provider |
http://umpir.ump.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Hasmiza, Yaakob Muhammad Nubli, Abdul Wahab Kajian persepsi murid sekolah rendah di kawasan luar bandar dalam mempelajari mata |
description |
Minat memainkan peranan penting dalam penguasaan murid dalam mata pelajaran Sains.
Pencapaian murid dalam mata pelajaran Sains dilihat agak merosot semenjak Kurikulum Standard
Sekolah Rendah (KSSR) diperkenalkan pada tahun 2016. Keadaan ini adalah disebakan aras silibus
yang diperkenalkan agak tinggi berbanding silibus yang lama. Ianya mengakibatkan murid-murid
hilang keyakinan diri untuk lebih cemerlang. Kepelbagaian pendekatan penting untuk menarik minat murid dalam menguasai mata pelajaran ini. Sehubungan dengan itu, kajian ini dilaksanakan bagi mengkaji masalah dominan yang dihadapi oleh murid-murid yang bersekolah di kawasan luar bandar dalam mempelajari mata pelajaran Sains. Kajian menggunakan borang soal selidik kepada 98 orang murid tahun 6 yang bersekolah di sekitar Zon Jengka. Pencapaian akademik pula diukur berdasarkan jumlah markah peperiksaan (TOV) murid bagi penilaian akhir tahun serta target murid untuk pencapaian Sains. Dapatan kajian menunjukkan bahawa masalah utama yang dihadapi oleh murid-murid sekolah rendah di kawasan luar bandar terhadap mata pelajaran Sains adalah kerana sukar untuk memahami topik-topik yang dipelajari. Murid juga menghadapi masalah dalam mengaplikasikan dapatan uji kaji dengan kehidupan seharian. Situasi ini memberikan kesan terhadap minat dan daya tumpuan murid di dalam kelas dan seterusnya mempengaruhi motivasi serta minat murid terhadap mata pelajaran Sains. Hasil dari kajian ini diharapkan dapat membantu para pendidik membuat perancangan yang lebih terperinci dalam menarik minat serta tumpuan murid terhadap mata pelajaran Sains dan seterusnya membantu meningkatkan kecemerlangan mata pelajaran Sains |
format |
Article |
author |
Hasmiza, Yaakob Muhammad Nubli, Abdul Wahab |
author_facet |
Hasmiza, Yaakob Muhammad Nubli, Abdul Wahab |
author_sort |
Hasmiza, Yaakob |
title |
Kajian persepsi murid sekolah rendah di kawasan luar bandar dalam mempelajari mata |
title_short |
Kajian persepsi murid sekolah rendah di kawasan luar bandar dalam mempelajari mata |
title_full |
Kajian persepsi murid sekolah rendah di kawasan luar bandar dalam mempelajari mata |
title_fullStr |
Kajian persepsi murid sekolah rendah di kawasan luar bandar dalam mempelajari mata |
title_full_unstemmed |
Kajian persepsi murid sekolah rendah di kawasan luar bandar dalam mempelajari mata |
title_sort |
kajian persepsi murid sekolah rendah di kawasan luar bandar dalam mempelajari mata |
publisher |
Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2021 |
url |
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/32066/1/Kajian%20persepsi%20murid%20sekolah%20rendah%20di%20kawasan%20luar%20bandar11.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/32066/ |
_version_ |
1712285328319971328 |