Kajian Masalah Pembelajaran Matematik di kalangan Pelajar Sekolah Rendah Luar Bandar

Pembelajaran matematik amat penting. Terdapat pelbagai punca kelemahan murid dalam mata pelajaran ini. Salah satu punca utama adalah kelemahan penguasaan konsep asas matematik. Tujuan kajian ini adalah untuk meneroka punca kelemahan pelajar sekolah rendah luar bandar dalam mata pelajaran matematik....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Norshafariza, Mamat, Muhammad Nubli, Abdul Wahab
Format: Article
Language:Malay
Published: www.msocialsciences.com 2022
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34578/1/masalah%20pembelajaran%20matematik
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34578/
https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i6.1531
https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i6.1531
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Pahang
Language: Malay
id my.ump.umpir.34578
record_format eprints
spelling my.ump.umpir.345782022-07-06T03:37:13Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34578/ Kajian Masalah Pembelajaran Matematik di kalangan Pelajar Sekolah Rendah Luar Bandar Norshafariza, Mamat Muhammad Nubli, Abdul Wahab L Education (General) Pembelajaran matematik amat penting. Terdapat pelbagai punca kelemahan murid dalam mata pelajaran ini. Salah satu punca utama adalah kelemahan penguasaan konsep asas matematik. Tujuan kajian ini adalah untuk meneroka punca kelemahan pelajar sekolah rendah luar bandar dalam mata pelajaran matematik. Metod kajian menggunakan analisis dokumen skrip jawapan pelajar dalam matematik dan temu bual separa berstruktur dengan guru pakar matematik. Dapatan kajian menunjukkan punca kelemahan pelajar adalah kerana tidak menguasai konsep asas matematik yang merangkumi keseluruhan komponen dalam pembelajaran matematik. Pengagihan soalan matematik dalam taksonomi Bloom lebih menyukarkan pelajar menguasai matematik. Kombinasi soalan matematik yang merangkumi keseluruhan tajuk dalam silibus mengakibatkan keciciran dalam keseluruhan tajuk utama pembelajaran. Tinjauan daripada guru pakar juga mendapati pandangan yang sama dalam pembelajaran matematik. Dapatan kajian menunjukkan tumpuan utama perlu diberikan kepada kefahaman konsep asas dan mempelbagaikan pendekatan pembelajaran matematik. Ini penting untuk membolehkan masalah keciciran dalam mata pelajaran matematik boleh dikurangkan pada masa hadapan. www.msocialsciences.com 2022-06 Article PeerReviewed pdf ms cc_by_4 http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34578/1/masalah%20pembelajaran%20matematik Norshafariza, Mamat and Muhammad Nubli, Abdul Wahab (2022) Kajian Masalah Pembelajaran Matematik di kalangan Pelajar Sekolah Rendah Luar Bandar. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7 (6). pp. 1-16. ISSN 2504-8562 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i6.1531 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i6.1531
institution Universiti Malaysia Pahang
building UMP Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Pahang
content_source UMP Institutional Repository
url_provider http://umpir.ump.edu.my/
language Malay
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Norshafariza, Mamat
Muhammad Nubli, Abdul Wahab
Kajian Masalah Pembelajaran Matematik di kalangan Pelajar Sekolah Rendah Luar Bandar
description Pembelajaran matematik amat penting. Terdapat pelbagai punca kelemahan murid dalam mata pelajaran ini. Salah satu punca utama adalah kelemahan penguasaan konsep asas matematik. Tujuan kajian ini adalah untuk meneroka punca kelemahan pelajar sekolah rendah luar bandar dalam mata pelajaran matematik. Metod kajian menggunakan analisis dokumen skrip jawapan pelajar dalam matematik dan temu bual separa berstruktur dengan guru pakar matematik. Dapatan kajian menunjukkan punca kelemahan pelajar adalah kerana tidak menguasai konsep asas matematik yang merangkumi keseluruhan komponen dalam pembelajaran matematik. Pengagihan soalan matematik dalam taksonomi Bloom lebih menyukarkan pelajar menguasai matematik. Kombinasi soalan matematik yang merangkumi keseluruhan tajuk dalam silibus mengakibatkan keciciran dalam keseluruhan tajuk utama pembelajaran. Tinjauan daripada guru pakar juga mendapati pandangan yang sama dalam pembelajaran matematik. Dapatan kajian menunjukkan tumpuan utama perlu diberikan kepada kefahaman konsep asas dan mempelbagaikan pendekatan pembelajaran matematik. Ini penting untuk membolehkan masalah keciciran dalam mata pelajaran matematik boleh dikurangkan pada masa hadapan.
format Article
author Norshafariza, Mamat
Muhammad Nubli, Abdul Wahab
author_facet Norshafariza, Mamat
Muhammad Nubli, Abdul Wahab
author_sort Norshafariza, Mamat
title Kajian Masalah Pembelajaran Matematik di kalangan Pelajar Sekolah Rendah Luar Bandar
title_short Kajian Masalah Pembelajaran Matematik di kalangan Pelajar Sekolah Rendah Luar Bandar
title_full Kajian Masalah Pembelajaran Matematik di kalangan Pelajar Sekolah Rendah Luar Bandar
title_fullStr Kajian Masalah Pembelajaran Matematik di kalangan Pelajar Sekolah Rendah Luar Bandar
title_full_unstemmed Kajian Masalah Pembelajaran Matematik di kalangan Pelajar Sekolah Rendah Luar Bandar
title_sort kajian masalah pembelajaran matematik di kalangan pelajar sekolah rendah luar bandar
publisher www.msocialsciences.com
publishDate 2022
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34578/1/masalah%20pembelajaran%20matematik
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34578/
https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i6.1531
https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i6.1531
_version_ 1738510518394552320