Kajian Masalah Pembelajaran Matematik di kalangan Pelajar Sekolah Rendah Luar Bandar
Pembelajaran matematik amat penting. Terdapat pelbagai punca kelemahan murid dalam mata pelajaran ini. Salah satu punca utama adalah kelemahan penguasaan konsep asas matematik. Tujuan kajian ini adalah untuk meneroka punca kelemahan pelajar sekolah rendah luar bandar dalam mata pelajaran matematik....
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay |
Published: |
www.msocialsciences.com
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34578/1/masalah%20pembelajaran%20matematik http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34578/ https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i6.1531 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i6.1531 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Pahang |
Language: | Malay |
id |
my.ump.umpir.34578 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ump.umpir.345782022-07-06T03:37:13Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34578/ Kajian Masalah Pembelajaran Matematik di kalangan Pelajar Sekolah Rendah Luar Bandar Norshafariza, Mamat Muhammad Nubli, Abdul Wahab L Education (General) Pembelajaran matematik amat penting. Terdapat pelbagai punca kelemahan murid dalam mata pelajaran ini. Salah satu punca utama adalah kelemahan penguasaan konsep asas matematik. Tujuan kajian ini adalah untuk meneroka punca kelemahan pelajar sekolah rendah luar bandar dalam mata pelajaran matematik. Metod kajian menggunakan analisis dokumen skrip jawapan pelajar dalam matematik dan temu bual separa berstruktur dengan guru pakar matematik. Dapatan kajian menunjukkan punca kelemahan pelajar adalah kerana tidak menguasai konsep asas matematik yang merangkumi keseluruhan komponen dalam pembelajaran matematik. Pengagihan soalan matematik dalam taksonomi Bloom lebih menyukarkan pelajar menguasai matematik. Kombinasi soalan matematik yang merangkumi keseluruhan tajuk dalam silibus mengakibatkan keciciran dalam keseluruhan tajuk utama pembelajaran. Tinjauan daripada guru pakar juga mendapati pandangan yang sama dalam pembelajaran matematik. Dapatan kajian menunjukkan tumpuan utama perlu diberikan kepada kefahaman konsep asas dan mempelbagaikan pendekatan pembelajaran matematik. Ini penting untuk membolehkan masalah keciciran dalam mata pelajaran matematik boleh dikurangkan pada masa hadapan. www.msocialsciences.com 2022-06 Article PeerReviewed pdf ms cc_by_4 http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34578/1/masalah%20pembelajaran%20matematik Norshafariza, Mamat and Muhammad Nubli, Abdul Wahab (2022) Kajian Masalah Pembelajaran Matematik di kalangan Pelajar Sekolah Rendah Luar Bandar. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7 (6). pp. 1-16. ISSN 2504-8562 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i6.1531 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i6.1531 |
institution |
Universiti Malaysia Pahang |
building |
UMP Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Pahang |
content_source |
UMP Institutional Repository |
url_provider |
http://umpir.ump.edu.my/ |
language |
Malay |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Norshafariza, Mamat Muhammad Nubli, Abdul Wahab Kajian Masalah Pembelajaran Matematik di kalangan Pelajar Sekolah Rendah Luar Bandar |
description |
Pembelajaran matematik amat penting. Terdapat pelbagai punca kelemahan murid dalam mata pelajaran ini. Salah satu punca utama adalah kelemahan penguasaan konsep asas matematik. Tujuan kajian ini adalah untuk meneroka punca kelemahan pelajar sekolah rendah luar bandar dalam mata pelajaran matematik. Metod kajian menggunakan analisis dokumen skrip jawapan pelajar dalam matematik dan temu bual separa berstruktur dengan guru pakar matematik. Dapatan kajian menunjukkan punca kelemahan pelajar adalah kerana tidak menguasai konsep asas matematik yang merangkumi keseluruhan komponen dalam pembelajaran matematik. Pengagihan soalan matematik dalam taksonomi Bloom lebih menyukarkan pelajar menguasai matematik. Kombinasi soalan matematik yang merangkumi keseluruhan tajuk dalam silibus mengakibatkan keciciran dalam keseluruhan tajuk utama pembelajaran. Tinjauan daripada guru pakar juga mendapati pandangan yang sama dalam pembelajaran matematik. Dapatan kajian menunjukkan tumpuan utama perlu diberikan kepada kefahaman konsep asas dan mempelbagaikan pendekatan pembelajaran matematik. Ini penting untuk membolehkan masalah keciciran dalam mata pelajaran matematik boleh dikurangkan pada masa hadapan. |
format |
Article |
author |
Norshafariza, Mamat Muhammad Nubli, Abdul Wahab |
author_facet |
Norshafariza, Mamat Muhammad Nubli, Abdul Wahab |
author_sort |
Norshafariza, Mamat |
title |
Kajian Masalah Pembelajaran Matematik di kalangan Pelajar Sekolah Rendah Luar Bandar |
title_short |
Kajian Masalah Pembelajaran Matematik di kalangan Pelajar Sekolah Rendah Luar Bandar |
title_full |
Kajian Masalah Pembelajaran Matematik di kalangan Pelajar Sekolah Rendah Luar Bandar |
title_fullStr |
Kajian Masalah Pembelajaran Matematik di kalangan Pelajar Sekolah Rendah Luar Bandar |
title_full_unstemmed |
Kajian Masalah Pembelajaran Matematik di kalangan Pelajar Sekolah Rendah Luar Bandar |
title_sort |
kajian masalah pembelajaran matematik di kalangan pelajar sekolah rendah luar bandar |
publisher |
www.msocialsciences.com |
publishDate |
2022 |
url |
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34578/1/masalah%20pembelajaran%20matematik http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34578/ https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i6.1531 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i6.1531 |
_version_ |
1738510518394552320 |