Kajian kaedah intervensi pembelajaran matematik sekolah rendah menggunakan latihan stroop dan latihan biofeedback
Program intervensi amat penting dalam membantu pelajar yang lemah pembelajaran matematik di sekolah Kajian ini bertujuan untuk melihat bagaimana teknik latihan Stroop dan latihan Biofeedback boleh digunakan untuk membantu pelajar bagi meningkatkan prestasi skor koheren dan juga prestasi akademik. Ka...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Malaysia Pahang
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/35382/1/A%20study%20of%20primary%20school%20mathematics%20learning.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/35382/ https://doi.org/10.15282/ijhtc.v7i2.8781 https://doi.org/10.15282/ijhtc.v7i2.8781 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Pahang Al-Sultan Abdullah |
Language: | English |
id |
my.ump.umpir.35382 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ump.umpir.353822022-12-19T07:58:21Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/35382/ Kajian kaedah intervensi pembelajaran matematik sekolah rendah menggunakan latihan stroop dan latihan biofeedback Omar, Ahmad Abdul Wahab, Muhammad Nubli LC Special aspects of education Program intervensi amat penting dalam membantu pelajar yang lemah pembelajaran matematik di sekolah Kajian ini bertujuan untuk melihat bagaimana teknik latihan Stroop dan latihan Biofeedback boleh digunakan untuk membantu pelajar bagi meningkatkan prestasi skor koheren dan juga prestasi akademik. Kajian lalu membuktikan bahawa latihan Stroop boleh membantu individu meningkatkan daya tumpuan dan teknik latihan Biofeedback juga membantu individu untuk meningkatkan prestasi kognitif dan konsentrasi mereka. Sampel kajian ini terdiri daripada 20 orang pelajar yang berpencapaian rendah dari sekolah rendah di daerah Jerantut, Pahang. Mereka dipilih secara rawak untuk menjalankan 2 sesi latihan iaitu Latihan Stroop dan Latihan Biofeedback yang akan mengambil masa selama 30 minit. Data perubahan diri yang dikumpul melibatkan analisis skor spektrum kuasa VLF, LF, dan HF. Analisis data min skor spektrum HRV, data min Latihan Stroop dan ujian pra/pos digunakan untuk melihat peningkatan skor HRV dan peningkatan akademik pelajar. Dapatan menunjukkan terdapat peningkatan dalam skor HRV pelajar dan prestasi akademik selepas pelajar-pelajar ini mengikuti Latihan Stroop dan Latihan Biofeedback. Kajian ini menunjukkan bahawa teknik Latihan Stroop dan latihan Biofeedback boleh dijadikan kaedah berkesan untuk membantu pelajar lemah bagi meningkatkan pencapaian akademik pelajar. Universiti Malaysia Pahang 2022-12 Article PeerReviewed pdf en cc_by_4 http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/35382/1/A%20study%20of%20primary%20school%20mathematics%20learning.pdf Omar, Ahmad and Abdul Wahab, Muhammad Nubli (2022) Kajian kaedah intervensi pembelajaran matematik sekolah rendah menggunakan latihan stroop dan latihan biofeedback. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 7 (2). pp. 19-27. ISSN 2289-7216. (Published) https://doi.org/10.15282/ijhtc.v7i2.8781 https://doi.org/10.15282/ijhtc.v7i2.8781 |
institution |
Universiti Malaysia Pahang Al-Sultan Abdullah |
building |
UMPSA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Pahang Al-Sultan Abdullah |
content_source |
UMPSA Institutional Repository |
url_provider |
http://umpir.ump.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LC Special aspects of education |
spellingShingle |
LC Special aspects of education Omar, Ahmad Abdul Wahab, Muhammad Nubli Kajian kaedah intervensi pembelajaran matematik sekolah rendah menggunakan latihan stroop dan latihan biofeedback |
description |
Program intervensi amat penting dalam membantu pelajar yang lemah pembelajaran matematik di sekolah Kajian ini bertujuan untuk melihat bagaimana teknik latihan Stroop dan latihan Biofeedback boleh digunakan untuk membantu pelajar bagi meningkatkan prestasi skor koheren dan juga prestasi akademik. Kajian lalu membuktikan bahawa latihan Stroop boleh membantu individu meningkatkan daya tumpuan dan teknik latihan Biofeedback juga membantu individu untuk meningkatkan prestasi kognitif dan konsentrasi mereka. Sampel kajian ini terdiri daripada 20 orang pelajar yang berpencapaian rendah dari sekolah rendah di daerah Jerantut, Pahang. Mereka dipilih secara rawak untuk menjalankan 2 sesi latihan iaitu Latihan Stroop dan Latihan Biofeedback yang akan mengambil masa selama 30 minit. Data perubahan diri yang dikumpul melibatkan analisis skor spektrum kuasa VLF, LF, dan HF. Analisis data min skor spektrum HRV, data min Latihan Stroop dan ujian pra/pos digunakan untuk melihat peningkatan skor HRV dan peningkatan akademik pelajar. Dapatan menunjukkan terdapat peningkatan dalam skor HRV pelajar dan prestasi akademik selepas pelajar-pelajar ini mengikuti Latihan Stroop dan Latihan Biofeedback. Kajian ini menunjukkan bahawa teknik Latihan Stroop dan latihan Biofeedback boleh dijadikan kaedah berkesan untuk membantu pelajar lemah bagi meningkatkan pencapaian akademik pelajar. |
format |
Article |
author |
Omar, Ahmad Abdul Wahab, Muhammad Nubli |
author_facet |
Omar, Ahmad Abdul Wahab, Muhammad Nubli |
author_sort |
Omar, Ahmad |
title |
Kajian kaedah intervensi pembelajaran matematik sekolah rendah menggunakan latihan stroop dan latihan biofeedback |
title_short |
Kajian kaedah intervensi pembelajaran matematik sekolah rendah menggunakan latihan stroop dan latihan biofeedback |
title_full |
Kajian kaedah intervensi pembelajaran matematik sekolah rendah menggunakan latihan stroop dan latihan biofeedback |
title_fullStr |
Kajian kaedah intervensi pembelajaran matematik sekolah rendah menggunakan latihan stroop dan latihan biofeedback |
title_full_unstemmed |
Kajian kaedah intervensi pembelajaran matematik sekolah rendah menggunakan latihan stroop dan latihan biofeedback |
title_sort |
kajian kaedah intervensi pembelajaran matematik sekolah rendah menggunakan latihan stroop dan latihan biofeedback |
publisher |
Universiti Malaysia Pahang |
publishDate |
2022 |
url |
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/35382/1/A%20study%20of%20primary%20school%20mathematics%20learning.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/35382/ https://doi.org/10.15282/ijhtc.v7i2.8781 https://doi.org/10.15282/ijhtc.v7i2.8781 |
_version_ |
1822922952718417920 |