Pelaksanaan dan Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Falsafah dan Isu Semasa dalam Kalangan Pelajar di Universiti Malaya
Kursus Falsafah dan Isu Semasa merupakan kursus wajib universiti di peringkat Institusi Pengajian Tinggi (IPT) yang mula diperkenalkan pada tahun 2020. Kursus ini merupakan kursus yang dibangunkan bertujuan untuk memberi pendedahan kepada pelajar tentang Ilmu falsafah, Falsafah Pendidikan Kebangsaan...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
USIM PRESS
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37917/1/Pelaksanaan%20dan%20Keberkesanan%20Kaedah%20Pengajaran%20dan%20Pembelajaran%20Kursus%20FIS%20dalam%20Kalangan%20Pelajar%20di%20UM-%20Sains%20Insani.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37917/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Pahang |
Language: | English |
id |
my.ump.umpir.37917 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ump.umpir.379172023-07-04T05:21:33Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37917/ Pelaksanaan dan Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Falsafah dan Isu Semasa dalam Kalangan Pelajar di Universiti Malaya Faezah, Kassim Noor Ain, Mat Noor Muhammad Shamshinor, Abdul Azzis Irene Yong, Seok Ching Mohd Rahimi, Ramli H Social Sciences (General) L Education (General) LB2300 Higher Education Kursus Falsafah dan Isu Semasa merupakan kursus wajib universiti di peringkat Institusi Pengajian Tinggi (IPT) yang mula diperkenalkan pada tahun 2020. Kursus ini merupakan kursus yang dibangunkan bertujuan untuk memberi pendedahan kepada pelajar tentang Ilmu falsafah, Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Rukun Negara. Pelaksanaan kursus yang berpandukan kepada Amalan Pendidikan Berimpak Tinggi (HIEPs) juga diaplikasi di dalam kursus ini. Namun begitu, penularan wabak COVID-19 telah memberi kesan kepada pelaksanaan HIEPs kerana terdapat pengajaran dan pembelajaran (PdP) tertentu seperti aktiviti bersemuka dan kerja lapangan terpaksa dihentikan dan digantikan dengan PdP dalam talian. Bagi meninjau keberkesanan kaedah PdP dalam talian, kajian telah dijalankan terhadap pelajar Universiti Malaya (UM) yang telah mengambil kursus FIS. Tujuan kajian ini dilakukan untuk menjelaskan pelaksanaan PdP secara dalam talian serta mengenal pasti keberkesanan kursus FIS di Universiti Malaya melalui kaedah PdP tersebut. Pendekatan kajian kuantitatif dengan kaedah tinjauan digunakan dalam kajian ini melalui edaran borang soal selidik kepada responden. Kaedah persampelan mudah telah digunakan dalam menentukan sampel kajian. Seramai 1371 orang responden yang terlibat dalam kajian ini. Data yang diperoleh daripada borang soal selidik dianalisis secara deskriptif bagi menentukan keberkesanan PdP secara dalam talian. Hasil dapatan kajian menunjukkan PdP dalam talian yang menggunakan pelbagai aplikasi dapat diterima serta proses PdP tersebut berkesan terhadap pelajar. Walau bagaimanapun, pelajar lebih menyukai PdP yang dilakukan secara bersemuka. Oleh itu, PdP secara bersemuka perlu disegerakan supaya keberkesanan PdP dapat ditingkatkan. USIM PRESS 2023 Article PeerReviewed pdf en cc_by_4 http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37917/1/Pelaksanaan%20dan%20Keberkesanan%20Kaedah%20Pengajaran%20dan%20Pembelajaran%20Kursus%20FIS%20dalam%20Kalangan%20Pelajar%20di%20UM-%20Sains%20Insani.pdf Faezah, Kassim and Noor Ain, Mat Noor and Muhammad Shamshinor, Abdul Azzis and Irene Yong, Seok Ching and Mohd Rahimi, Ramli (2023) Pelaksanaan dan Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Falsafah dan Isu Semasa dalam Kalangan Pelajar di Universiti Malaya. Sains Insani, 8 (1). pp. 15-24. ISSN 0127-7871 10.33102/jsi |
institution |
Universiti Malaysia Pahang |
building |
UMP Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Pahang |
content_source |
UMP Institutional Repository |
url_provider |
http://umpir.ump.edu.my/ |
language |
English |
topic |
H Social Sciences (General) L Education (General) LB2300 Higher Education |
spellingShingle |
H Social Sciences (General) L Education (General) LB2300 Higher Education Faezah, Kassim Noor Ain, Mat Noor Muhammad Shamshinor, Abdul Azzis Irene Yong, Seok Ching Mohd Rahimi, Ramli Pelaksanaan dan Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Falsafah dan Isu Semasa dalam Kalangan Pelajar di Universiti Malaya |
description |
Kursus Falsafah dan Isu Semasa merupakan kursus wajib universiti di peringkat Institusi Pengajian Tinggi (IPT) yang mula diperkenalkan pada tahun 2020. Kursus ini merupakan kursus yang dibangunkan bertujuan untuk memberi pendedahan kepada pelajar tentang Ilmu falsafah, Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Rukun Negara. Pelaksanaan kursus yang berpandukan kepada Amalan Pendidikan Berimpak Tinggi (HIEPs) juga diaplikasi di dalam kursus ini. Namun begitu, penularan wabak COVID-19 telah memberi kesan kepada pelaksanaan HIEPs kerana terdapat pengajaran dan pembelajaran (PdP) tertentu seperti aktiviti bersemuka dan kerja lapangan terpaksa dihentikan dan digantikan dengan PdP dalam talian. Bagi meninjau keberkesanan kaedah PdP dalam talian, kajian telah dijalankan terhadap pelajar Universiti Malaya (UM) yang telah mengambil kursus FIS. Tujuan kajian ini dilakukan untuk menjelaskan pelaksanaan PdP secara dalam talian serta mengenal pasti keberkesanan kursus FIS di Universiti Malaya melalui kaedah PdP tersebut. Pendekatan kajian kuantitatif dengan kaedah tinjauan digunakan dalam kajian ini melalui edaran borang soal selidik kepada responden. Kaedah persampelan mudah telah digunakan dalam menentukan sampel kajian. Seramai 1371 orang responden yang terlibat dalam kajian ini. Data yang diperoleh daripada borang soal selidik dianalisis secara deskriptif bagi menentukan keberkesanan PdP secara dalam talian. Hasil dapatan kajian menunjukkan PdP dalam talian yang menggunakan pelbagai aplikasi dapat diterima serta proses PdP tersebut berkesan terhadap pelajar. Walau bagaimanapun, pelajar lebih menyukai PdP yang dilakukan secara bersemuka. Oleh itu, PdP secara bersemuka perlu disegerakan supaya keberkesanan PdP dapat ditingkatkan. |
format |
Article |
author |
Faezah, Kassim Noor Ain, Mat Noor Muhammad Shamshinor, Abdul Azzis Irene Yong, Seok Ching Mohd Rahimi, Ramli |
author_facet |
Faezah, Kassim Noor Ain, Mat Noor Muhammad Shamshinor, Abdul Azzis Irene Yong, Seok Ching Mohd Rahimi, Ramli |
author_sort |
Faezah, Kassim |
title |
Pelaksanaan dan Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Falsafah dan Isu Semasa dalam Kalangan Pelajar di Universiti Malaya |
title_short |
Pelaksanaan dan Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Falsafah dan Isu Semasa dalam Kalangan Pelajar di Universiti Malaya |
title_full |
Pelaksanaan dan Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Falsafah dan Isu Semasa dalam Kalangan Pelajar di Universiti Malaya |
title_fullStr |
Pelaksanaan dan Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Falsafah dan Isu Semasa dalam Kalangan Pelajar di Universiti Malaya |
title_full_unstemmed |
Pelaksanaan dan Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Falsafah dan Isu Semasa dalam Kalangan Pelajar di Universiti Malaya |
title_sort |
pelaksanaan dan keberkesanan kaedah pengajaran dan pembelajaran kursus falsafah dan isu semasa dalam kalangan pelajar di universiti malaya |
publisher |
USIM PRESS |
publishDate |
2023 |
url |
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37917/1/Pelaksanaan%20dan%20Keberkesanan%20Kaedah%20Pengajaran%20dan%20Pembelajaran%20Kursus%20FIS%20dalam%20Kalangan%20Pelajar%20di%20UM-%20Sains%20Insani.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37917/ |
_version_ |
1770551288297160704 |