Penggunaan modul transisi Pendidikan Islam Tahun Satu: kajian kes di sebuah sekolah rendah dalam daerah Penampang
Program Transisi dilaksanakan bertujuan membantu murid menyesuaikan diri dengan persekitaran sekolah dan rutin pembelajaran pada tahun pertama persekolahan. Perancangan aktiviti serta penggunaan bahan bantu mengajar yang bersesuaian penting pada peringkat ini kerana ia akan memberi kesan kepada p...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17610/1/Penggunaan%20modul%20transisi%20Pendidikan%20Islam.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17610/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | English |
id |
my.ums.eprints.17610 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.176102017-11-23T04:58:26Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17610/ Penggunaan modul transisi Pendidikan Islam Tahun Satu: kajian kes di sebuah sekolah rendah dalam daerah Penampang Eka Noorul Azwani Darwin LC Special aspects of education Program Transisi dilaksanakan bertujuan membantu murid menyesuaikan diri dengan persekitaran sekolah dan rutin pembelajaran pada tahun pertama persekolahan. Perancangan aktiviti serta penggunaan bahan bantu mengajar yang bersesuaian penting pada peringkat ini kerana ia akan memberi kesan kepada personaliti, pembentukan tingkah laku malah prestasi pelajaran mereka. Kajian ini bertujuan untuk mengetahui secara mendalam penggunaan Modul Transisi Pendidikan Islam di sebuah sekolah rendah dalam daerah Penampang.P endekatan" mixed method' laitu gabungan kajian kualitatif dan kuantitatif telah digunakan berdasarkan reka bentuk Penerokaan Berturutan bagi memperolehi data yang diperlukan. Kajian kes dilaksanakan pada fasa pertama dengan membuat pemerhatian temubual dan analisis dokumen berkaitan untuk mengetahui kaedah dan kesan penggunaan modul. Seorang guru telah dipilih sebagai peserta kajian ini bagi memperolehi penilaian terhadap kesesuaian dan ciri-ciri modul dari aspek reka bentuk dan isi kandungan. Hasil pemerhatian dan temubual telah dianalisis dan ditranskripsikan berdasarkan nota lapangan dan rakaman audio video mendapati bahawa penggunaan modul ini adalah sesuai serta membantu guru dan murid dalam tempoh pembelajaran transisi. Kesahihan data dilakukan melalui kaedah triangulasi pelbagai sumber dan pengesahan peserta kajian. Bagi mengukuhkan lagi dapatan mengenai penilaian guru terhadap ciri-ciri modul, maklum balas diperolehi daripada 101 responden yang telah dipilih melalui persampelan rawak mudah dilaksanakan dan ditadbir menggunakan borang soal selidik yang mempunyai nilai kebolehpercayaan Alfa Cronback keseluruhan 0 .942. Program perisian SPSS versi 21 digunakan untuk menganalisis data berdasarkan statistik deskriptif dan inferensi. Keputusan ujian korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara reka bentuk (r=. 903, p<. 01) dan aspek isi kandungan (r=. 930, p<. 01) dengan kesesuaian penggunan modul. Selaras dengan dapatan itu, beberapa cadangan juga telah dikemukakan untuk penambah baikan pembinaan modul. 2013 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17610/1/Penggunaan%20modul%20transisi%20Pendidikan%20Islam.pdf Eka Noorul Azwani Darwin (2013) Penggunaan modul transisi Pendidikan Islam Tahun Satu: kajian kes di sebuah sekolah rendah dalam daerah Penampang. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah. |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LC Special aspects of education |
spellingShingle |
LC Special aspects of education Eka Noorul Azwani Darwin Penggunaan modul transisi Pendidikan Islam Tahun Satu: kajian kes di sebuah sekolah rendah dalam daerah Penampang |
description |
Program Transisi dilaksanakan bertujuan membantu murid menyesuaikan diri dengan
persekitaran sekolah dan rutin pembelajaran pada tahun pertama persekolahan.
Perancangan aktiviti serta penggunaan bahan bantu mengajar yang bersesuaian
penting pada peringkat ini kerana ia akan memberi kesan kepada personaliti,
pembentukan tingkah laku malah prestasi pelajaran mereka. Kajian ini bertujuan
untuk mengetahui secara mendalam penggunaan Modul Transisi Pendidikan Islam di
sebuah sekolah rendah dalam daerah Penampang.P endekatan" mixed method' laitu
gabungan kajian kualitatif dan kuantitatif telah digunakan berdasarkan reka bentuk
Penerokaan Berturutan bagi memperolehi data yang diperlukan. Kajian kes
dilaksanakan pada fasa pertama dengan membuat pemerhatian temubual dan analisis
dokumen berkaitan untuk mengetahui kaedah dan kesan penggunaan modul. Seorang
guru telah dipilih sebagai peserta kajian ini bagi memperolehi penilaian terhadap
kesesuaian dan ciri-ciri modul dari aspek reka bentuk dan isi kandungan. Hasil
pemerhatian dan temubual telah dianalisis dan ditranskripsikan berdasarkan nota
lapangan dan rakaman audio video mendapati bahawa penggunaan modul ini adalah
sesuai serta membantu guru dan murid dalam tempoh pembelajaran transisi. Kesahihan
data dilakukan melalui kaedah triangulasi pelbagai sumber dan pengesahan peserta
kajian. Bagi mengukuhkan lagi dapatan mengenai penilaian guru terhadap ciri-ciri
modul, maklum balas diperolehi daripada 101 responden yang telah dipilih melalui
persampelan rawak mudah dilaksanakan dan ditadbir menggunakan borang soal
selidik yang mempunyai nilai kebolehpercayaan Alfa Cronback keseluruhan 0 .942.
Program perisian SPSS versi 21 digunakan untuk menganalisis data berdasarkan
statistik deskriptif dan inferensi. Keputusan ujian korelasi Pearson menunjukkan
terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara reka bentuk (r=. 903, p<. 01) dan
aspek isi kandungan (r=. 930, p<. 01) dengan kesesuaian penggunan modul. Selaras
dengan dapatan itu, beberapa cadangan juga telah dikemukakan untuk penambah
baikan pembinaan modul. |
format |
Thesis |
author |
Eka Noorul Azwani Darwin |
author_facet |
Eka Noorul Azwani Darwin |
author_sort |
Eka Noorul Azwani Darwin |
title |
Penggunaan modul transisi Pendidikan Islam
Tahun Satu: kajian kes di sebuah sekolah
rendah dalam daerah Penampang |
title_short |
Penggunaan modul transisi Pendidikan Islam
Tahun Satu: kajian kes di sebuah sekolah
rendah dalam daerah Penampang |
title_full |
Penggunaan modul transisi Pendidikan Islam
Tahun Satu: kajian kes di sebuah sekolah
rendah dalam daerah Penampang |
title_fullStr |
Penggunaan modul transisi Pendidikan Islam
Tahun Satu: kajian kes di sebuah sekolah
rendah dalam daerah Penampang |
title_full_unstemmed |
Penggunaan modul transisi Pendidikan Islam
Tahun Satu: kajian kes di sebuah sekolah
rendah dalam daerah Penampang |
title_sort |
penggunaan modul transisi pendidikan islam
tahun satu: kajian kes di sebuah sekolah
rendah dalam daerah penampang |
publishDate |
2013 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17610/1/Penggunaan%20modul%20transisi%20Pendidikan%20Islam.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17610/ |
_version_ |
1760229336744460288 |