Pengalaman tahun pertama pelajar antarabangsa Universiti Malaysia Sabah

Tahun pertama di universiti adalah tempoh masa kritikal dalam kehidupan pelajar. Pelajar tidak hanya tertumpu dari segi intelek, malahan mereka juga turut mewujudkan dan mengekalkan hubungan peribadi, identiti, membuat keputusan mengenai kerjaya dan gaya hidup, kesihatan dan kesejahteraan diri, sert...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Aminah Hj. Hasbullah, Irma Wani Othman, Norazah Mohd Suki, Muhammad Safuan, Y., Herlina, J., Rudie Adie, R.
Format: Article
Language:English
Published: Labuan Faculty of International Finance, Universiti Malaysia Sabah 2016
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/19550/1/Pengalaman%20tahun%20pertama%20pelajar%20antarabangsa%20Universiti%20Malaysia%20Sabah%20Abstract.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/19550/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
id my.ums.eprints.19550
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.195502018-03-27T07:23:37Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/19550/ Pengalaman tahun pertama pelajar antarabangsa Universiti Malaysia Sabah Aminah Hj. Hasbullah Irma Wani Othman Norazah Mohd Suki Muhammad Safuan, Y. Herlina, J. Rudie Adie, R. LG Individual institutions - Asia, Africa, Indian Ocean islands, Australia, New Zealand, Pacific islands Tahun pertama di universiti adalah tempoh masa kritikal dalam kehidupan pelajar. Pelajar tidak hanya tertumpu dari segi intelek, malahan mereka juga turut mewujudkan dan mengekalkan hubungan peribadi, identiti, membuat keputusan mengenai kerjaya dan gaya hidup, kesihatan dan kesejahteraan diri, serta pembangunan terhadap falsafah kehidupan yang bersepadu. Institusi Pendidikan Tinggi di Malaysia berperanan sebagai medium dalam mewujudkan dan menyediakan persekitaran yang dapat membantu pelajar-pelajar antarabangsa merasai pengalaman tahun pertama yang bermakna di universiti tempatan.Kajian ini bertujuan untuk mendapatkan maklum balas daripada pelajar antarabangsa di Universiti Malaysia Sabah (UMS) pengalaman tahun pertama mereka.Kajian ini memberikan pandangan yang berharga terhadap penyesuian pelajar antarabangsa mengenai pelarasan bukan sahaja dalam sistem pendidikan yang baharu tetapi juga terhadap faktor- faktor seperti budaya dan psikososial. Kajian ini membincangkan beberapa faktor yang memberi kesan kepada pelajar antarabangsa pada tahun pertama mereka di universiti dalam usaha untuk menjadikan pengalaman yang bermakna serta meningkatkan pencapaian akademik mereka. Melalui kaedah kualitatif menerusi kajian kes ke atas 20 orang pelajar antarabangsa di Universiti Malaysia Sabah yang terlibat secara sukarela untuk ditemubual dengan menggunakan kaedah temubual semi struktur, hasil kajian diperolehi. Hasil dapatan penyelidikan mendapati bahawa aspek penyesuaian pelarasan persekitaran, faktor psikososial dan budaya, bahasa, akademik dan juga masalah sosial adalah aspek utama yang dihadapi oleh pelajar antarabangsa. Perbincangan dalam kertas kerja ini turut menawarkan dengan beberapa cadangan berhubung Institusi Pengajian Tinggi Awam di Malaysia dalam mewujudkan pengalaman yang bermakna bagi pelajar tahun pertama pelajar antarabangsa. Labuan Faculty of International Finance, Universiti Malaysia Sabah 2016 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/19550/1/Pengalaman%20tahun%20pertama%20pelajar%20antarabangsa%20Universiti%20Malaysia%20Sabah%20Abstract.pdf Aminah Hj. Hasbullah and Irma Wani Othman and Norazah Mohd Suki and Muhammad Safuan, Y. and Herlina, J. and Rudie Adie, R. (2016) Pengalaman tahun pertama pelajar antarabangsa Universiti Malaysia Sabah. Labuan e-Journal of Muamalat and Society, 11 (2017). pp. 77-85. ISSN 1985-482X
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
topic LG Individual institutions - Asia, Africa, Indian Ocean islands, Australia, New Zealand, Pacific islands
spellingShingle LG Individual institutions - Asia, Africa, Indian Ocean islands, Australia, New Zealand, Pacific islands
Aminah Hj. Hasbullah
Irma Wani Othman
Norazah Mohd Suki
Muhammad Safuan, Y.
Herlina, J.
Rudie Adie, R.
Pengalaman tahun pertama pelajar antarabangsa Universiti Malaysia Sabah
description Tahun pertama di universiti adalah tempoh masa kritikal dalam kehidupan pelajar. Pelajar tidak hanya tertumpu dari segi intelek, malahan mereka juga turut mewujudkan dan mengekalkan hubungan peribadi, identiti, membuat keputusan mengenai kerjaya dan gaya hidup, kesihatan dan kesejahteraan diri, serta pembangunan terhadap falsafah kehidupan yang bersepadu. Institusi Pendidikan Tinggi di Malaysia berperanan sebagai medium dalam mewujudkan dan menyediakan persekitaran yang dapat membantu pelajar-pelajar antarabangsa merasai pengalaman tahun pertama yang bermakna di universiti tempatan.Kajian ini bertujuan untuk mendapatkan maklum balas daripada pelajar antarabangsa di Universiti Malaysia Sabah (UMS) pengalaman tahun pertama mereka.Kajian ini memberikan pandangan yang berharga terhadap penyesuian pelajar antarabangsa mengenai pelarasan bukan sahaja dalam sistem pendidikan yang baharu tetapi juga terhadap faktor- faktor seperti budaya dan psikososial. Kajian ini membincangkan beberapa faktor yang memberi kesan kepada pelajar antarabangsa pada tahun pertama mereka di universiti dalam usaha untuk menjadikan pengalaman yang bermakna serta meningkatkan pencapaian akademik mereka. Melalui kaedah kualitatif menerusi kajian kes ke atas 20 orang pelajar antarabangsa di Universiti Malaysia Sabah yang terlibat secara sukarela untuk ditemubual dengan menggunakan kaedah temubual semi struktur, hasil kajian diperolehi. Hasil dapatan penyelidikan mendapati bahawa aspek penyesuaian pelarasan persekitaran, faktor psikososial dan budaya, bahasa, akademik dan juga masalah sosial adalah aspek utama yang dihadapi oleh pelajar antarabangsa. Perbincangan dalam kertas kerja ini turut menawarkan dengan beberapa cadangan berhubung Institusi Pengajian Tinggi Awam di Malaysia dalam mewujudkan pengalaman yang bermakna bagi pelajar tahun pertama pelajar antarabangsa.
format Article
author Aminah Hj. Hasbullah
Irma Wani Othman
Norazah Mohd Suki
Muhammad Safuan, Y.
Herlina, J.
Rudie Adie, R.
author_facet Aminah Hj. Hasbullah
Irma Wani Othman
Norazah Mohd Suki
Muhammad Safuan, Y.
Herlina, J.
Rudie Adie, R.
author_sort Aminah Hj. Hasbullah
title Pengalaman tahun pertama pelajar antarabangsa Universiti Malaysia Sabah
title_short Pengalaman tahun pertama pelajar antarabangsa Universiti Malaysia Sabah
title_full Pengalaman tahun pertama pelajar antarabangsa Universiti Malaysia Sabah
title_fullStr Pengalaman tahun pertama pelajar antarabangsa Universiti Malaysia Sabah
title_full_unstemmed Pengalaman tahun pertama pelajar antarabangsa Universiti Malaysia Sabah
title_sort pengalaman tahun pertama pelajar antarabangsa universiti malaysia sabah
publisher Labuan Faculty of International Finance, Universiti Malaysia Sabah
publishDate 2016
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/19550/1/Pengalaman%20tahun%20pertama%20pelajar%20antarabangsa%20Universiti%20Malaysia%20Sabah%20Abstract.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/19550/
_version_ 1760229596022702080