Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang
Pengangkutan air menjadi nadi kepada penduduk pedalaman untuk bergerak dari satu lokasi ke satu lokasi yang lain. Pengangkutan air turut digunakan untuk mengangkut barangan, hasil pertanian, haiwan ternakan, menangkap ikan dan sewaan untuk tujuan pelancongan. Perkhidmatan pengangkutan perahu Tembeli...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
2016
|
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/20438/1/Kualiti%20perkhidmatan%20pengangkutan%20air%20awam%20di%20pedalaman%20Hulu%20Tembeling.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/20438/7/High%20performance%20work%20practices%20and%20service%20quality%20in%20mid-scale%20lodging%20industry.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/20438/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | English English |
id |
my.ums.eprints.20438 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.204382020-12-21T08:52:39Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/20438/ Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang Mazdi Marzuki Nurul Ain RK Rosmiza MZ Muhammad Hasbi AR Jabil Mapjabil Pengangkutan air menjadi nadi kepada penduduk pedalaman untuk bergerak dari satu lokasi ke satu lokasi yang lain. Pengangkutan air turut digunakan untuk mengangkut barangan, hasil pertanian, haiwan ternakan, menangkap ikan dan sewaan untuk tujuan pelancongan. Perkhidmatan pengangkutan perahu Tembeling digunakan untuk menghubungkan enam buah kampung pedalaman iaitu Kg. Kuala Tahan, Kg. Pagi, Kg. Kuala Sat, Kg. Bantal, Kg. Mat Daling dan Kg. Gusai dengan bandar Jerantut. Perahu Tembeling merupakan pengangkutan yang paling dominan digunakan oleh penduduk di kawasan ini kerana kemudahan infrastruktur jalan raya yang masih belum siap dengan sempurna. Artikel ini akan membincangkan kualiti perkhidmatan pengangkutan awam air yang menjalankan operasi di Hulu Tembeling, Pahang. Kajian ini menggunakan metodologi pengedaran borang soal selidik dan temu bual kepada pengguna dan pengusaha perahu Tembeling. Hasil kajian menunjukkan tahap kualiti perkhidmatan pengangkutan perahu Tembeling masih pada tahap sederhana. Kualiti perkhidmatan pengangkutan perahu Tembeling yang sederhana tersebut ialah kualiti masa, kos, keadaan fizikal perahu dan kemudahan. Manakala kualiti perkhidmatan perahu Tembeling yang baik dicatatkan oleh keselamatan dan keselesaan. Kajian ini turut mengemukakan cadangan bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan perahu Tembeling di Hulu Tembeling, Pahang. 2016 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/20438/1/Kualiti%20perkhidmatan%20pengangkutan%20air%20awam%20di%20pedalaman%20Hulu%20Tembeling.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/20438/7/High%20performance%20work%20practices%20and%20service%20quality%20in%20mid-scale%20lodging%20industry.pdf Mazdi Marzuki and Nurul Ain RK and Rosmiza MZ and Muhammad Hasbi AR and Jabil Mapjabil (2016) Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang. GEOGRAFIA : Malaysian Journal of Society and Space, 12 (14). pp. 31-40. ISSN 2180-2491 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
description |
Pengangkutan air menjadi nadi kepada penduduk pedalaman untuk bergerak dari satu lokasi ke satu lokasi yang lain. Pengangkutan air turut digunakan untuk mengangkut barangan, hasil pertanian, haiwan ternakan, menangkap ikan dan sewaan untuk tujuan pelancongan. Perkhidmatan pengangkutan perahu Tembeling digunakan untuk menghubungkan enam buah kampung pedalaman iaitu Kg. Kuala Tahan, Kg. Pagi, Kg. Kuala Sat, Kg. Bantal, Kg. Mat Daling dan Kg. Gusai dengan bandar Jerantut. Perahu Tembeling merupakan pengangkutan yang paling dominan digunakan oleh penduduk di kawasan ini kerana kemudahan infrastruktur jalan raya yang masih belum siap dengan sempurna. Artikel ini akan membincangkan kualiti perkhidmatan pengangkutan awam air yang menjalankan operasi di Hulu Tembeling, Pahang. Kajian ini menggunakan metodologi pengedaran borang soal selidik dan temu bual kepada pengguna dan pengusaha perahu Tembeling. Hasil kajian menunjukkan tahap kualiti perkhidmatan pengangkutan perahu Tembeling masih pada tahap sederhana. Kualiti perkhidmatan pengangkutan perahu Tembeling yang sederhana tersebut ialah kualiti masa, kos, keadaan fizikal perahu dan kemudahan. Manakala kualiti perkhidmatan perahu Tembeling yang baik dicatatkan oleh keselamatan dan keselesaan. Kajian ini turut mengemukakan cadangan bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan perahu Tembeling di Hulu Tembeling, Pahang. |
format |
Article |
author |
Mazdi Marzuki Nurul Ain RK Rosmiza MZ Muhammad Hasbi AR Jabil Mapjabil |
spellingShingle |
Mazdi Marzuki Nurul Ain RK Rosmiza MZ Muhammad Hasbi AR Jabil Mapjabil Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang |
author_facet |
Mazdi Marzuki Nurul Ain RK Rosmiza MZ Muhammad Hasbi AR Jabil Mapjabil |
author_sort |
Mazdi Marzuki |
title |
Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang |
title_short |
Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang |
title_full |
Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang |
title_fullStr |
Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang |
title_full_unstemmed |
Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang |
title_sort |
kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman hulu tembeling, pahang |
publishDate |
2016 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/20438/1/Kualiti%20perkhidmatan%20pengangkutan%20air%20awam%20di%20pedalaman%20Hulu%20Tembeling.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/20438/7/High%20performance%20work%20practices%20and%20service%20quality%20in%20mid-scale%20lodging%20industry.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/20438/ |
_version_ |
1760229714863063040 |