Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah (The effectiveness of the mini bus services in Kota Kinabalu, Sabah)

Bas mini adalah satu mod daripada pengangkutan awam darat yang beroperasi di Sabah khususnya di Bandaraya Kota Kinabalu. Perkhidmatan pengangkutan ini amat diperlukan bagi menghubungkan antara kawasan bandar dengan kawasan luar bandar di Sabah. Namun operasi perkhidmatan bas mini sering dikaitkan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Harifah Mohd Noor, Mazdi Marzuki, Jabil Mapjabil, Oliver Valentine Eboy
Format: Article
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22168/1/Keberkesanan%20perkhidmatan%20bas%20mini%20di%20Kota%20Kinabalu%20Sabah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22168/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
id my.ums.eprints.22168
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.221682019-06-11T06:11:23Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22168/ Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah (The effectiveness of the mini bus services in Kota Kinabalu, Sabah) Harifah Mohd Noor Mazdi Marzuki Jabil Mapjabil Oliver Valentine Eboy HE Transportation and Communications Bas mini adalah satu mod daripada pengangkutan awam darat yang beroperasi di Sabah khususnya di Bandaraya Kota Kinabalu. Perkhidmatan pengangkutan ini amat diperlukan bagi menghubungkan antara kawasan bandar dengan kawasan luar bandar di Sabah. Namun operasi perkhidmatan bas mini sering dikaitkan dengan ketidak berkesanan perkhidmatan yang diberikan kepada pengguna. Makalah ini bertujuan untuk mengkaji komponen-komponen yang menimbulkan ketidak keberkesanan perkhidmatan bas mini di Sabah. Metodologi kajian yang digunakan ialah kaji selidik terhadap 988 orang responden di Kota Kinabalu. Faktor analisis dan Confirmatory Factor Analysis (CFA) digunakan untuk menganalisis 24 parameter dalam mengkaji keberkesanan perkhidmatan bas mini. Hasil kajian menghasilkan tiga komponen keberkesanan perkhidmatan bas mini iaitu faktor keselesaan, kebolehsampaian dan keselamatan. Skor min bagi faktor kebolehsampaian bas mini lebih tinggi berbanding faktor keselamatan dan keselesaan. Penemuan ini membuktikan bas mini diperlukan penduduk di Sabah kerana kebolehsampaian yang tinggi. Namun faktor keselesaan dan keselamatan bas mini perlu diberi keutamaan oleh pihak berkuasa untuk penambahbaikan supaya menarik lebih ramai penduduk menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam ini. 2016 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22168/1/Keberkesanan%20perkhidmatan%20bas%20mini%20di%20Kota%20Kinabalu%20Sabah.pdf Harifah Mohd Noor and Mazdi Marzuki and Jabil Mapjabil and Oliver Valentine Eboy (2016) Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah (The effectiveness of the mini bus services in Kota Kinabalu, Sabah). Geografia – Malaysian Journal of Society and Space, 12 (12).
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
topic HE Transportation and Communications
spellingShingle HE Transportation and Communications
Harifah Mohd Noor
Mazdi Marzuki
Jabil Mapjabil
Oliver Valentine Eboy
Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah (The effectiveness of the mini bus services in Kota Kinabalu, Sabah)
description Bas mini adalah satu mod daripada pengangkutan awam darat yang beroperasi di Sabah khususnya di Bandaraya Kota Kinabalu. Perkhidmatan pengangkutan ini amat diperlukan bagi menghubungkan antara kawasan bandar dengan kawasan luar bandar di Sabah. Namun operasi perkhidmatan bas mini sering dikaitkan dengan ketidak berkesanan perkhidmatan yang diberikan kepada pengguna. Makalah ini bertujuan untuk mengkaji komponen-komponen yang menimbulkan ketidak keberkesanan perkhidmatan bas mini di Sabah. Metodologi kajian yang digunakan ialah kaji selidik terhadap 988 orang responden di Kota Kinabalu. Faktor analisis dan Confirmatory Factor Analysis (CFA) digunakan untuk menganalisis 24 parameter dalam mengkaji keberkesanan perkhidmatan bas mini. Hasil kajian menghasilkan tiga komponen keberkesanan perkhidmatan bas mini iaitu faktor keselesaan, kebolehsampaian dan keselamatan. Skor min bagi faktor kebolehsampaian bas mini lebih tinggi berbanding faktor keselamatan dan keselesaan. Penemuan ini membuktikan bas mini diperlukan penduduk di Sabah kerana kebolehsampaian yang tinggi. Namun faktor keselesaan dan keselamatan bas mini perlu diberi keutamaan oleh pihak berkuasa untuk penambahbaikan supaya menarik lebih ramai penduduk menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam ini.
format Article
author Harifah Mohd Noor
Mazdi Marzuki
Jabil Mapjabil
Oliver Valentine Eboy
author_facet Harifah Mohd Noor
Mazdi Marzuki
Jabil Mapjabil
Oliver Valentine Eboy
author_sort Harifah Mohd Noor
title Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah (The effectiveness of the mini bus services in Kota Kinabalu, Sabah)
title_short Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah (The effectiveness of the mini bus services in Kota Kinabalu, Sabah)
title_full Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah (The effectiveness of the mini bus services in Kota Kinabalu, Sabah)
title_fullStr Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah (The effectiveness of the mini bus services in Kota Kinabalu, Sabah)
title_full_unstemmed Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah (The effectiveness of the mini bus services in Kota Kinabalu, Sabah)
title_sort keberkesanan perkhidmatan bas mini di kota kinabalu sabah (the effectiveness of the mini bus services in kota kinabalu, sabah)
publishDate 2016
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22168/1/Keberkesanan%20perkhidmatan%20bas%20mini%20di%20Kota%20Kinabalu%20Sabah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22168/
_version_ 1760229933242646528