Kajian terhadap faktor penyumbang terhadap pencapaian rendah dalam mata pelajaran ekonomi STPM di Sabah

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sumbangan faktor guru, faktor sekolah, faktor ibu bapa dan faktor kendiri pelajar terhadap pencapaian rendah mata pelajaran Ekonomi tingkatan enam. Maklum balas diambil dari dua kumpulan responden yang terdiri daripada 247 orang pelajar tingkatan enam mewaki...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Said Ambotang, Muhamad Suhaimi Taat, Nur Qistina Abdullah
Format: Research Report
Language:English
Published: Universiti Malaysia Sabah 2012
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/24584/1/Kajian%20terhadap%20faktor%20penyumbang%20terhadap%20pencapaian%20rendah%20dalam%20mata%20pelajaran%20ekonomi%20STPM%20di%20Sabah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/24584/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
id my.ums.eprints.24584
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.245842020-01-08T06:17:32Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/24584/ Kajian terhadap faktor penyumbang terhadap pencapaian rendah dalam mata pelajaran ekonomi STPM di Sabah Abdul Said Ambotang Muhamad Suhaimi Taat Nur Qistina Abdullah Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sumbangan faktor guru, faktor sekolah, faktor ibu bapa dan faktor kendiri pelajar terhadap pencapaian rendah mata pelajaran Ekonomi tingkatan enam. Maklum balas diambil dari dua kumpulan responden yang terdiri daripada 247 orang pelajar tingkatan enam mewakili seluruh negeri Sabah telah dipilih dengan menggunakan pensampelan rawak mudah. Kajian ini adalah satu kajian kuantitatif bukan eksperimen dengan menggunakan kaedah tinjauan untuk menjawab objektif kajian. Set soal selidik telah digunakan dalam kajian ini. Item soal selidik yang digunakan, dibangunkan oleh penyelidik berasaskan teori PCK Shulman dan teori Bandura yang dijadikan asas kajian lnl. Analisis statistik lnferens iaitu ujian-e ANOVA sehala, Korelasi Pearson dan Regresi berganda digunakan untuk menguji 13 hipotesis nul pada aras signifikan p<0.05. Program Perisian SPSS versi 20 digunakan untuk menganalisis data yang dikumpulkan mewakili variabel terpilih. Keputusan ujian korelasl pearson menunjukkan terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara variabel yang terlibat. Set ujian regresl berganda turut menunjukkan terdapatnya sumbangan variabel bebas terhadap variabel bersandar yang difokuskan. Semua hasil kajian regresi berganda dalam kajian ini mendapati faktor kendiri pelajar dan faktor sekolah menunjukkan sumbangan yang lebih dominan berbanding dengan faktor ibu bapa terhadap pencapaian rendah Ekonomi. Manakala faktor guru Ekonoml didapati bukan faktor penyumbang yang signifikan terhadap pencapaian rendah guru Ekonomi. Selaras dengan dapatan ini satu kajian terperinci dengan fokus tumpuan utama terhadap meningkatkan penguasaan kandungan guru Ekonomi dan memperkasakan pengurusan kelas pra universiti perlu diambil perhatian oleh pihak yang berkenaan dalam usaha meningkatkan pencapaian pelajar Ekonomi di Sabah. Universiti Malaysia Sabah 2012 Research Report NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/24584/1/Kajian%20terhadap%20faktor%20penyumbang%20terhadap%20pencapaian%20rendah%20dalam%20mata%20pelajaran%20ekonomi%20STPM%20di%20Sabah.pdf Abdul Said Ambotang and Muhamad Suhaimi Taat and Nur Qistina Abdullah (2012) Kajian terhadap faktor penyumbang terhadap pencapaian rendah dalam mata pelajaran ekonomi STPM di Sabah. (Unpublished)
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sumbangan faktor guru, faktor sekolah, faktor ibu bapa dan faktor kendiri pelajar terhadap pencapaian rendah mata pelajaran Ekonomi tingkatan enam. Maklum balas diambil dari dua kumpulan responden yang terdiri daripada 247 orang pelajar tingkatan enam mewakili seluruh negeri Sabah telah dipilih dengan menggunakan pensampelan rawak mudah. Kajian ini adalah satu kajian kuantitatif bukan eksperimen dengan menggunakan kaedah tinjauan untuk menjawab objektif kajian. Set soal selidik telah digunakan dalam kajian ini. Item soal selidik yang digunakan, dibangunkan oleh penyelidik berasaskan teori PCK Shulman dan teori Bandura yang dijadikan asas kajian lnl. Analisis statistik lnferens iaitu ujian-e ANOVA sehala, Korelasi Pearson dan Regresi berganda digunakan untuk menguji 13 hipotesis nul pada aras signifikan p<0.05. Program Perisian SPSS versi 20 digunakan untuk menganalisis data yang dikumpulkan mewakili variabel terpilih. Keputusan ujian korelasl pearson menunjukkan terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara variabel yang terlibat. Set ujian regresl berganda turut menunjukkan terdapatnya sumbangan variabel bebas terhadap variabel bersandar yang difokuskan. Semua hasil kajian regresi berganda dalam kajian ini mendapati faktor kendiri pelajar dan faktor sekolah menunjukkan sumbangan yang lebih dominan berbanding dengan faktor ibu bapa terhadap pencapaian rendah Ekonomi. Manakala faktor guru Ekonoml didapati bukan faktor penyumbang yang signifikan terhadap pencapaian rendah guru Ekonomi. Selaras dengan dapatan ini satu kajian terperinci dengan fokus tumpuan utama terhadap meningkatkan penguasaan kandungan guru Ekonomi dan memperkasakan pengurusan kelas pra universiti perlu diambil perhatian oleh pihak yang berkenaan dalam usaha meningkatkan pencapaian pelajar Ekonomi di Sabah.
format Research Report
author Abdul Said Ambotang
Muhamad Suhaimi Taat
Nur Qistina Abdullah
spellingShingle Abdul Said Ambotang
Muhamad Suhaimi Taat
Nur Qistina Abdullah
Kajian terhadap faktor penyumbang terhadap pencapaian rendah dalam mata pelajaran ekonomi STPM di Sabah
author_facet Abdul Said Ambotang
Muhamad Suhaimi Taat
Nur Qistina Abdullah
author_sort Abdul Said Ambotang
title Kajian terhadap faktor penyumbang terhadap pencapaian rendah dalam mata pelajaran ekonomi STPM di Sabah
title_short Kajian terhadap faktor penyumbang terhadap pencapaian rendah dalam mata pelajaran ekonomi STPM di Sabah
title_full Kajian terhadap faktor penyumbang terhadap pencapaian rendah dalam mata pelajaran ekonomi STPM di Sabah
title_fullStr Kajian terhadap faktor penyumbang terhadap pencapaian rendah dalam mata pelajaran ekonomi STPM di Sabah
title_full_unstemmed Kajian terhadap faktor penyumbang terhadap pencapaian rendah dalam mata pelajaran ekonomi STPM di Sabah
title_sort kajian terhadap faktor penyumbang terhadap pencapaian rendah dalam mata pelajaran ekonomi stpm di sabah
publisher Universiti Malaysia Sabah
publishDate 2012
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/24584/1/Kajian%20terhadap%20faktor%20penyumbang%20terhadap%20pencapaian%20rendah%20dalam%20mata%20pelajaran%20ekonomi%20STPM%20di%20Sabah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/24584/
_version_ 1760230262089711616