Cabaran dalam Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran STEM di Sekolah Menengah

Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) STEM mula diperkenalkan melalui pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) pada tahun 2017. Lantas, kajian ini telah dijalankan untuk meninjau cabaran yang perlu ditempuhi oleh 128 guru sains dalam melaksanakan PdP STEM di sekolah menengah daerah Kota Ki...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Aminah Binti Jekri, Crispina Gregory K Han
Format: Article
Language:English
English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26000/1/Cabaran%20dalam%20Melaksanakan%20Pengajaran%20dan%20Pembelajaran%20STEM%20di%20Sekolah%20Menengah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26000/2/Cabaran%20dalam%20Melaksanakan%20Pengajaran%20dan%20Pembelajaran%20STEM%20di%20Sekolah%20Menengah1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26000/
https://doi.org/10.35631/IJEPC.534006
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.26000
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.260002021-01-15T07:54:32Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26000/ Cabaran dalam Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran STEM di Sekolah Menengah Aminah Binti Jekri Crispina Gregory K Han L Education (General) Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) STEM mula diperkenalkan melalui pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) pada tahun 2017. Lantas, kajian ini telah dijalankan untuk meninjau cabaran yang perlu ditempuhi oleh 128 guru sains dalam melaksanakan PdP STEM di sekolah menengah daerah Kota Kinabalu. Instrumen yang digunakan adalah Soal Selidik Aspek Pelakasanaan (SSAP) yang mengandungi 14 item. Data yang dikumpul dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS versi 24.0. Analisis deskriptif menunjukkan 63.8% responden mempunyai bersetuju bahawa aspek kesediaan guru merupakan cabaran utama dalam melaksanakan PdP STEM. Selain itu, didapati bahawa kekurangan pengetahuan merupakan cabaran utama dalam melaksanakan PdP STEM. Dapatan kajian juga menunjukkan cabaran pelaksanaan PdP STEM adalah pada tahap sederhana (M = 3.43, SD = .395). Oleh itu, tindakan segera perlu untuk mengatasi cabaran ini bagi memastikan PdP STEM dapat dilaksanakan secara efektif. 2020 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26000/1/Cabaran%20dalam%20Melaksanakan%20Pengajaran%20dan%20Pembelajaran%20STEM%20di%20Sekolah%20Menengah.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26000/2/Cabaran%20dalam%20Melaksanakan%20Pengajaran%20dan%20Pembelajaran%20STEM%20di%20Sekolah%20Menengah1.pdf Aminah Binti Jekri and Crispina Gregory K Han (2020) Cabaran dalam Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran STEM di Sekolah Menengah. International Journal of Education, Psychology and Counselling (IJEPC), 5 (34). pp. 80-90. ISSN 0128-164X https://doi.org/10.35631/IJEPC.534006
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Aminah Binti Jekri
Crispina Gregory K Han
Cabaran dalam Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran STEM di Sekolah Menengah
description Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) STEM mula diperkenalkan melalui pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) pada tahun 2017. Lantas, kajian ini telah dijalankan untuk meninjau cabaran yang perlu ditempuhi oleh 128 guru sains dalam melaksanakan PdP STEM di sekolah menengah daerah Kota Kinabalu. Instrumen yang digunakan adalah Soal Selidik Aspek Pelakasanaan (SSAP) yang mengandungi 14 item. Data yang dikumpul dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS versi 24.0. Analisis deskriptif menunjukkan 63.8% responden mempunyai bersetuju bahawa aspek kesediaan guru merupakan cabaran utama dalam melaksanakan PdP STEM. Selain itu, didapati bahawa kekurangan pengetahuan merupakan cabaran utama dalam melaksanakan PdP STEM. Dapatan kajian juga menunjukkan cabaran pelaksanaan PdP STEM adalah pada tahap sederhana (M = 3.43, SD = .395). Oleh itu, tindakan segera perlu untuk mengatasi cabaran ini bagi memastikan PdP STEM dapat dilaksanakan secara efektif.
format Article
author Aminah Binti Jekri
Crispina Gregory K Han
author_facet Aminah Binti Jekri
Crispina Gregory K Han
author_sort Aminah Binti Jekri
title Cabaran dalam Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran STEM di Sekolah Menengah
title_short Cabaran dalam Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran STEM di Sekolah Menengah
title_full Cabaran dalam Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran STEM di Sekolah Menengah
title_fullStr Cabaran dalam Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran STEM di Sekolah Menengah
title_full_unstemmed Cabaran dalam Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran STEM di Sekolah Menengah
title_sort cabaran dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran stem di sekolah menengah
publishDate 2020
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26000/1/Cabaran%20dalam%20Melaksanakan%20Pengajaran%20dan%20Pembelajaran%20STEM%20di%20Sekolah%20Menengah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26000/2/Cabaran%20dalam%20Melaksanakan%20Pengajaran%20dan%20Pembelajaran%20STEM%20di%20Sekolah%20Menengah1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26000/
https://doi.org/10.35631/IJEPC.534006
_version_ 1760230442008576000