Cabaran dalam Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran STEM di Sekolah Menengah
Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) STEM mula diperkenalkan melalui pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) pada tahun 2017. Lantas, kajian ini telah dijalankan untuk meninjau cabaran yang perlu ditempuhi oleh 128 guru sains dalam melaksanakan PdP STEM di sekolah menengah daerah Kota Ki...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26000/1/Cabaran%20dalam%20Melaksanakan%20Pengajaran%20dan%20Pembelajaran%20STEM%20di%20Sekolah%20Menengah.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26000/2/Cabaran%20dalam%20Melaksanakan%20Pengajaran%20dan%20Pembelajaran%20STEM%20di%20Sekolah%20Menengah1.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26000/ https://doi.org/10.35631/IJEPC.534006 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | English English |
id |
my.ums.eprints.26000 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.260002021-01-15T07:54:32Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26000/ Cabaran dalam Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran STEM di Sekolah Menengah Aminah Binti Jekri Crispina Gregory K Han L Education (General) Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) STEM mula diperkenalkan melalui pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) pada tahun 2017. Lantas, kajian ini telah dijalankan untuk meninjau cabaran yang perlu ditempuhi oleh 128 guru sains dalam melaksanakan PdP STEM di sekolah menengah daerah Kota Kinabalu. Instrumen yang digunakan adalah Soal Selidik Aspek Pelakasanaan (SSAP) yang mengandungi 14 item. Data yang dikumpul dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS versi 24.0. Analisis deskriptif menunjukkan 63.8% responden mempunyai bersetuju bahawa aspek kesediaan guru merupakan cabaran utama dalam melaksanakan PdP STEM. Selain itu, didapati bahawa kekurangan pengetahuan merupakan cabaran utama dalam melaksanakan PdP STEM. Dapatan kajian juga menunjukkan cabaran pelaksanaan PdP STEM adalah pada tahap sederhana (M = 3.43, SD = .395). Oleh itu, tindakan segera perlu untuk mengatasi cabaran ini bagi memastikan PdP STEM dapat dilaksanakan secara efektif. 2020 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26000/1/Cabaran%20dalam%20Melaksanakan%20Pengajaran%20dan%20Pembelajaran%20STEM%20di%20Sekolah%20Menengah.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26000/2/Cabaran%20dalam%20Melaksanakan%20Pengajaran%20dan%20Pembelajaran%20STEM%20di%20Sekolah%20Menengah1.pdf Aminah Binti Jekri and Crispina Gregory K Han (2020) Cabaran dalam Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran STEM di Sekolah Menengah. International Journal of Education, Psychology and Counselling (IJEPC), 5 (34). pp. 80-90. ISSN 0128-164X https://doi.org/10.35631/IJEPC.534006 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Aminah Binti Jekri Crispina Gregory K Han Cabaran dalam Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran STEM di Sekolah Menengah |
description |
Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) STEM mula diperkenalkan melalui pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) pada tahun 2017. Lantas, kajian ini telah dijalankan untuk meninjau cabaran yang perlu ditempuhi oleh 128 guru sains dalam melaksanakan PdP STEM di sekolah menengah daerah Kota Kinabalu. Instrumen yang digunakan adalah Soal Selidik Aspek Pelakasanaan (SSAP) yang mengandungi 14 item. Data yang dikumpul dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS versi 24.0. Analisis deskriptif menunjukkan 63.8% responden mempunyai bersetuju bahawa aspek kesediaan guru merupakan cabaran utama dalam melaksanakan PdP STEM. Selain itu, didapati bahawa kekurangan pengetahuan merupakan cabaran utama dalam melaksanakan PdP STEM. Dapatan kajian juga menunjukkan cabaran pelaksanaan PdP STEM adalah pada tahap sederhana (M = 3.43, SD = .395). Oleh itu, tindakan segera perlu untuk mengatasi cabaran ini bagi memastikan PdP STEM dapat dilaksanakan secara efektif. |
format |
Article |
author |
Aminah Binti Jekri Crispina Gregory K Han |
author_facet |
Aminah Binti Jekri Crispina Gregory K Han |
author_sort |
Aminah Binti Jekri |
title |
Cabaran dalam Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran STEM di Sekolah Menengah |
title_short |
Cabaran dalam Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran STEM di Sekolah Menengah |
title_full |
Cabaran dalam Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran STEM di Sekolah Menengah |
title_fullStr |
Cabaran dalam Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran STEM di Sekolah Menengah |
title_full_unstemmed |
Cabaran dalam Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran STEM di Sekolah Menengah |
title_sort |
cabaran dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran stem di sekolah menengah |
publishDate |
2020 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26000/1/Cabaran%20dalam%20Melaksanakan%20Pengajaran%20dan%20Pembelajaran%20STEM%20di%20Sekolah%20Menengah.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26000/2/Cabaran%20dalam%20Melaksanakan%20Pengajaran%20dan%20Pembelajaran%20STEM%20di%20Sekolah%20Menengah1.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26000/ https://doi.org/10.35631/IJEPC.534006 |
_version_ |
1760230442008576000 |