Komposisi sisa pepejal, program kitar semula dan pengetahuan pelajar terhadap amalan kitar semula di Sekolah Menengah Kebangsaan Bahang, Penampang, Sabah
Peningkatan populasi penduduk dunia telah membawa kepada masalah penjanaan sisa pepejal yang tidak terkawal khususnya di sekolah. Penjanaan komposisi sisa pepejal yang semakin tinggi merupakan masalah yang cukup rumit dan susah untuk diselesaikan. Pengurusan sisa pepejal dengan amalan kitar semula p...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Proceedings |
Language: | English English |
Published: |
Pusat Penataran Ilmu Bahasa, Universiti Malaysia Sabah
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27370/1/Komposisi%20sisa%20pepejal%2C%20program%20kitar%20semula%20dan%20pengetahuan%20pelajar%20terhadap%20amalan%20kitar%20semula%20di%20Sekolah%20Menengah%20Kebangsaan%20Bahang%2C%20Penampang%2C%20Sabah.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27370/2/Komposisi%20sisa%20pepejal%2C%20program%20kitar%20semula%20dan%20pengetahuan%20pelajar%20terhadap%20amalan%20kitar%20semula%20di%20Sekolah%20Menengah%20Kebangsaan%20Bahang%2C%20Penampang%2C%20Sabah1.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27370/ https://drive.google.com/file/d/14r8p7XBJCXXyGbFmkKZj-9MIi6S-pWzv/view |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | English English |
id |
my.ums.eprints.27370 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.273702021-06-23T04:18:11Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27370/ Komposisi sisa pepejal, program kitar semula dan pengetahuan pelajar terhadap amalan kitar semula di Sekolah Menengah Kebangsaan Bahang, Penampang, Sabah Chong Oi Min Mohammad Tahir Mapa G Geography (General). Atlases. Maps Peningkatan populasi penduduk dunia telah membawa kepada masalah penjanaan sisa pepejal yang tidak terkawal khususnya di sekolah. Penjanaan komposisi sisa pepejal yang semakin tinggi merupakan masalah yang cukup rumit dan susah untuk diselesaikan. Pengurusan sisa pepejal dengan amalan kitar semula perlu diadakan dengan segera melalui pendidikan guru di sekolah berpandukan kurikulum baru pendidikan Malaysia. Kajian dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti penjanaan komposisi sisa pepejal, mengenalpasti keberkesanan program kitar semula dan meneliti penerapan kurikulum dalam mata pelajaran Geografi. Teknik persampelan secara betujuan telah digunakan untuk memilih empat pelajar dan dua guru Geografi tingkatan tiga sebagai responden kajian. Kajian kualitatif tinjauan dan kajiaa tindakan telah dilakukan melalui pengumpulan data dengan menggunakan temu bual separa berstruktur dan pemerhatian ikut-serta. Hasil kajian menunjukkan jumlah sampah terbanyak yang dihasilkan oleh semua warga sekolah dalam sehari adalah sisa makanan iaitu sebanyak 62.6% (46.43kg), kedua banyak sisa plastik sebanyak 18.5% (13.72kg) dan diikuti oleh sisa kertas sebanyak 10.2% (7.56kg). Selain itu, pelajar juga kurang sedar tentang program kitar semula di sekolah kerana pelaksanaannya hanya sekali-sekala sahaja dalam setahun. Manakala pengetahuan yang disampaikan oleh guru dengan teknik pengajaran berasaskan projek telah berjaya di mana tahap amalan kitar sekolah telah meningkatkan dan kadar penjanaan sisa pepejal telah berkurangan berbanding dahulu. Justeru itu, sekolah dan kurikulum pendidikan merupakan medium utama untuk mendidik pelajar mengamalkan kitar semula. Progam kitar semula juga memerlukan kerjasama daripada semua pihak untuk berganding bahu melaksanakan pelbagai aktiviti yang menarik perhatian dan penyertaan pelajar. Justeru, pihak pentadbir, guru sekolah dan sektor kerajaan harus memainkan peranan penting untuk sama-sama menjayakan pelbagai program dan amalan kitar semula di sekolah. Pusat Penataran Ilmu Bahasa, Universiti Malaysia Sabah 2020 Proceedings PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27370/1/Komposisi%20sisa%20pepejal%2C%20program%20kitar%20semula%20dan%20pengetahuan%20pelajar%20terhadap%20amalan%20kitar%20semula%20di%20Sekolah%20Menengah%20Kebangsaan%20Bahang%2C%20Penampang%2C%20Sabah.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27370/2/Komposisi%20sisa%20pepejal%2C%20program%20kitar%20semula%20dan%20pengetahuan%20pelajar%20terhadap%20amalan%20kitar%20semula%20di%20Sekolah%20Menengah%20Kebangsaan%20Bahang%2C%20Penampang%2C%20Sabah1.pdf Chong Oi Min and Mohammad Tahir Mapa (2020) Komposisi sisa pepejal, program kitar semula dan pengetahuan pelajar terhadap amalan kitar semula di Sekolah Menengah Kebangsaan Bahang, Penampang, Sabah. https://drive.google.com/file/d/14r8p7XBJCXXyGbFmkKZj-9MIi6S-pWzv/view |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
G Geography (General). Atlases. Maps |
spellingShingle |
G Geography (General). Atlases. Maps Chong Oi Min Mohammad Tahir Mapa Komposisi sisa pepejal, program kitar semula dan pengetahuan pelajar terhadap amalan kitar semula di Sekolah Menengah Kebangsaan Bahang, Penampang, Sabah |
description |
Peningkatan populasi penduduk dunia telah membawa kepada masalah penjanaan sisa pepejal yang tidak terkawal khususnya di sekolah. Penjanaan komposisi sisa pepejal yang semakin tinggi merupakan masalah yang cukup rumit dan susah untuk diselesaikan. Pengurusan sisa pepejal dengan amalan kitar semula perlu diadakan dengan segera melalui pendidikan guru di sekolah berpandukan kurikulum baru pendidikan Malaysia. Kajian dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti penjanaan komposisi sisa pepejal, mengenalpasti keberkesanan program kitar semula dan meneliti penerapan kurikulum dalam mata pelajaran Geografi. Teknik persampelan secara betujuan telah digunakan untuk memilih empat pelajar dan dua guru Geografi tingkatan tiga sebagai responden kajian. Kajian kualitatif tinjauan dan kajiaa tindakan telah dilakukan melalui pengumpulan data dengan menggunakan temu bual separa berstruktur dan pemerhatian ikut-serta. Hasil kajian menunjukkan jumlah sampah terbanyak yang dihasilkan oleh semua warga sekolah dalam sehari adalah sisa makanan iaitu sebanyak 62.6% (46.43kg), kedua banyak sisa plastik sebanyak 18.5% (13.72kg) dan diikuti oleh sisa kertas sebanyak 10.2% (7.56kg). Selain itu, pelajar juga kurang sedar tentang program kitar semula di sekolah kerana pelaksanaannya hanya sekali-sekala sahaja dalam setahun. Manakala pengetahuan yang disampaikan oleh guru dengan teknik pengajaran berasaskan projek telah berjaya di mana tahap amalan kitar sekolah telah meningkatkan dan kadar penjanaan sisa pepejal telah berkurangan berbanding dahulu. Justeru itu, sekolah dan kurikulum pendidikan merupakan medium utama untuk mendidik pelajar mengamalkan kitar semula. Progam kitar semula juga memerlukan kerjasama daripada semua pihak untuk berganding bahu melaksanakan pelbagai aktiviti yang menarik perhatian dan penyertaan pelajar. Justeru, pihak pentadbir, guru sekolah dan sektor kerajaan harus memainkan peranan penting untuk sama-sama menjayakan pelbagai program dan amalan kitar semula di sekolah. |
format |
Proceedings |
author |
Chong Oi Min Mohammad Tahir Mapa |
author_facet |
Chong Oi Min Mohammad Tahir Mapa |
author_sort |
Chong Oi Min |
title |
Komposisi sisa pepejal, program kitar semula dan pengetahuan pelajar terhadap amalan kitar semula di Sekolah Menengah Kebangsaan Bahang, Penampang, Sabah |
title_short |
Komposisi sisa pepejal, program kitar semula dan pengetahuan pelajar terhadap amalan kitar semula di Sekolah Menengah Kebangsaan Bahang, Penampang, Sabah |
title_full |
Komposisi sisa pepejal, program kitar semula dan pengetahuan pelajar terhadap amalan kitar semula di Sekolah Menengah Kebangsaan Bahang, Penampang, Sabah |
title_fullStr |
Komposisi sisa pepejal, program kitar semula dan pengetahuan pelajar terhadap amalan kitar semula di Sekolah Menengah Kebangsaan Bahang, Penampang, Sabah |
title_full_unstemmed |
Komposisi sisa pepejal, program kitar semula dan pengetahuan pelajar terhadap amalan kitar semula di Sekolah Menengah Kebangsaan Bahang, Penampang, Sabah |
title_sort |
komposisi sisa pepejal, program kitar semula dan pengetahuan pelajar terhadap amalan kitar semula di sekolah menengah kebangsaan bahang, penampang, sabah |
publisher |
Pusat Penataran Ilmu Bahasa, Universiti Malaysia Sabah |
publishDate |
2020 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27370/1/Komposisi%20sisa%20pepejal%2C%20program%20kitar%20semula%20dan%20pengetahuan%20pelajar%20terhadap%20amalan%20kitar%20semula%20di%20Sekolah%20Menengah%20Kebangsaan%20Bahang%2C%20Penampang%2C%20Sabah.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27370/2/Komposisi%20sisa%20pepejal%2C%20program%20kitar%20semula%20dan%20pengetahuan%20pelajar%20terhadap%20amalan%20kitar%20semula%20di%20Sekolah%20Menengah%20Kebangsaan%20Bahang%2C%20Penampang%2C%20Sabah1.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27370/ https://drive.google.com/file/d/14r8p7XBJCXXyGbFmkKZj-9MIi6S-pWzv/view |
_version_ |
1760230613964554240 |