Hubungan penglibatan ibu bapa dan peranan guru dengan pencapaian akademik pelajar sekolah

Keputusan pencapaian akademik yang diperolehi oleh setiap pelajar didalam peperiksaan awam di sekolah adalah berbeza antara satu sama lain. Perbezaan pencapaian ini disebabkan oleh pelbagai faktor persekitaran dalam kehidupan harian pelajar itu sendiri. Oleh itu, kajian deskriptif ini akan melihat h...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mairin Gosman, Mohamad Nizam Nazarudin, Zakiah Noordin, Azmain Saharin, Siti Rozana Saili
Format: Article
Language:English
English
Published: International Research Journal of Education and Sciences (IRJES) 2020
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27555/1/Hubungan%20penglibatan%20ibu%20bapa%20dan%20peranan%20guru%20dengan%20pencapaian%20akademik%20pelajar%20sekolah%20.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27555/2/Hubungan%20penglibatan%20ibu%20bapa%20dan%20peranan%20guru%20dengan%20pencapaian%20akademik%20pelajar%20sekolah%201.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27555/
https://www.masree.info/wp-content/uploads/2020/06/7-Hubungan-Penglibatan-Ibu-Bapa-Dan-Peranan-Guru-Dengan-Pencapaian-Akademik-Pelajar-Sekolah.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
Description
Summary:Keputusan pencapaian akademik yang diperolehi oleh setiap pelajar didalam peperiksaan awam di sekolah adalah berbeza antara satu sama lain. Perbezaan pencapaian ini disebabkan oleh pelbagai faktor persekitaran dalam kehidupan harian pelajar itu sendiri. Oleh itu, kajian deskriptif ini akan melihat hubungan penglibatan ibu bapa dan peranan guru dengan pencapaian akademik pelajar menengah rendah. Kajian kuantitatif bukan eksperimental dipilih dengan menggunakan borang soal selidik untuk mengutip data. Seramai 269 sampel yang merupakan pelajar Tingkatan 2, di lima buah sekolah di daerah Ranau telah dipilih secara rawak mudah. Nilai kebolehpercayaan soal selidik yang digunakan adalah diantara 0.800 – 0.823 Data kajian dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Packages for Science Social (SPSS) Version 26. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara komunikasi (r= .790**, p= .000), penyediaan suasana pembelajaran (r= .726**, p= .000) dan sokongan ibu bapa di rumah (r= .808**, p= .000) dengan pencapaian akademik pelajar. Manakala kualiti pengajaran (r= .715**, p= .000) dan kesesuaian aras pengajaran (r= .776**, p= .000) oleh guru menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan dengan pencapaian akademik pelajar.