Kesalahan ejaan dalam karangan murid sekolah menengah di daerah Tuaran, Sabah

Penulisan karangan merupakan aktiviti pembelajaran bahasa Melayu yang wajib dikuasai oleh murid-murid di sekolah. Melalui penulisan karangan juga, kesalahan mekanika bahasa seperti ejaan sering dilakukan oleh murid sama ada mereka ialah penutur natif bahasa Melayu atau sebaliknya. Kajian ini bertuju...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Anne Jeffrey Kihob, Saidatul Nornis Mahali
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: Penerbit UKM 2021
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27608/1/Kesalahan%20ejaan%20dalam%20karangan%20murid%20sekolah%20menengah%20di%20daerah%20Tuaran%2C%20Sabah%20ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27608/2/Kesalahan%20ejaan%20dalam%20karangan%20murid%20sekolah%20menengah%20di%20daerah%20Tuaran%2C%20Sabah%20FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27608/
https://ejournal.ukm.my/jmelayu/article/view/47707
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: Malay
Malay
id my.ums.eprints.27608
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.276082021-07-05T08:59:25Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27608/ Kesalahan ejaan dalam karangan murid sekolah menengah di daerah Tuaran, Sabah Anne Jeffrey Kihob Saidatul Nornis Mahali Penulisan karangan merupakan aktiviti pembelajaran bahasa Melayu yang wajib dikuasai oleh murid-murid di sekolah. Melalui penulisan karangan juga, kesalahan mekanika bahasa seperti ejaan sering dilakukan oleh murid sama ada mereka ialah penutur natif bahasa Melayu atau sebaliknya. Kajian ini bertujuan untuk meneliti jenis-jenis kesalahan ejaan yang dilakukan oleh murid dalam penulisan karangan Bahasa Melayu. Data diperoleh daripada 70 hasil karangan murid-murid tingkatan empat daripada tiga buah sekolah menengah di daerah Tuaran, Sabah. Semua karangan dianalisis menggunakan kaedah Analisis Kandungan. Berdasarkan dapatan kajian, jumlah kesalahan ejaan yang dilakukan oleh murid dalam karangan adalah sebanyak 511 data yang melibatkan kategori penambahan , penghilangan dan penggantian huruf dalam kata pinjaman, kata dasar dan kata terbitan. Selain itu, murid juga keliru akan pengejaan sesuatu perkataan yang perlu ditulis dekat atau ditulis terpisah. Seterusnya, aspek kesalahan ejaan lain yang didapati ialah penyingkatan perkataan serta ketidakpekaan penggunaan huruf besar dan huruf kecil. Tidak dapat dinafikan bahawa aspek ejaan berperanan penting untuk memastikan sesuatu mesej yang cuba disampaikan oleh penulis lebih bermakna dan mudah difahami. Kajian ini mencadangkan kepada pendidik dan murid agar peka akan sistem ejaan yang betul. Dengan demikian, murid dapat menghasilkan karangan yang lebih mudah dibaca, difahami dan berkesan untuk kelancaran pembacaan dalam menyampaikan komunikasi bentuk bertulis menggunakan ejaan bahasa Melayu yang standard. Penerbit UKM 2021 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27608/1/Kesalahan%20ejaan%20dalam%20karangan%20murid%20sekolah%20menengah%20di%20daerah%20Tuaran%2C%20Sabah%20ABSTRACT.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27608/2/Kesalahan%20ejaan%20dalam%20karangan%20murid%20sekolah%20menengah%20di%20daerah%20Tuaran%2C%20Sabah%20FULL%20TEXT.pdf Anne Jeffrey Kihob and Saidatul Nornis Mahali (2021) Kesalahan ejaan dalam karangan murid sekolah menengah di daerah Tuaran, Sabah. Jurnal Melayu, 20 (1). pp. 38-64. ISSN 1675-7513 https://ejournal.ukm.my/jmelayu/article/view/47707
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language Malay
Malay
description Penulisan karangan merupakan aktiviti pembelajaran bahasa Melayu yang wajib dikuasai oleh murid-murid di sekolah. Melalui penulisan karangan juga, kesalahan mekanika bahasa seperti ejaan sering dilakukan oleh murid sama ada mereka ialah penutur natif bahasa Melayu atau sebaliknya. Kajian ini bertujuan untuk meneliti jenis-jenis kesalahan ejaan yang dilakukan oleh murid dalam penulisan karangan Bahasa Melayu. Data diperoleh daripada 70 hasil karangan murid-murid tingkatan empat daripada tiga buah sekolah menengah di daerah Tuaran, Sabah. Semua karangan dianalisis menggunakan kaedah Analisis Kandungan. Berdasarkan dapatan kajian, jumlah kesalahan ejaan yang dilakukan oleh murid dalam karangan adalah sebanyak 511 data yang melibatkan kategori penambahan , penghilangan dan penggantian huruf dalam kata pinjaman, kata dasar dan kata terbitan. Selain itu, murid juga keliru akan pengejaan sesuatu perkataan yang perlu ditulis dekat atau ditulis terpisah. Seterusnya, aspek kesalahan ejaan lain yang didapati ialah penyingkatan perkataan serta ketidakpekaan penggunaan huruf besar dan huruf kecil. Tidak dapat dinafikan bahawa aspek ejaan berperanan penting untuk memastikan sesuatu mesej yang cuba disampaikan oleh penulis lebih bermakna dan mudah difahami. Kajian ini mencadangkan kepada pendidik dan murid agar peka akan sistem ejaan yang betul. Dengan demikian, murid dapat menghasilkan karangan yang lebih mudah dibaca, difahami dan berkesan untuk kelancaran pembacaan dalam menyampaikan komunikasi bentuk bertulis menggunakan ejaan bahasa Melayu yang standard.
format Article
author Anne Jeffrey Kihob
Saidatul Nornis Mahali
spellingShingle Anne Jeffrey Kihob
Saidatul Nornis Mahali
Kesalahan ejaan dalam karangan murid sekolah menengah di daerah Tuaran, Sabah
author_facet Anne Jeffrey Kihob
Saidatul Nornis Mahali
author_sort Anne Jeffrey Kihob
title Kesalahan ejaan dalam karangan murid sekolah menengah di daerah Tuaran, Sabah
title_short Kesalahan ejaan dalam karangan murid sekolah menengah di daerah Tuaran, Sabah
title_full Kesalahan ejaan dalam karangan murid sekolah menengah di daerah Tuaran, Sabah
title_fullStr Kesalahan ejaan dalam karangan murid sekolah menengah di daerah Tuaran, Sabah
title_full_unstemmed Kesalahan ejaan dalam karangan murid sekolah menengah di daerah Tuaran, Sabah
title_sort kesalahan ejaan dalam karangan murid sekolah menengah di daerah tuaran, sabah
publisher Penerbit UKM
publishDate 2021
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27608/1/Kesalahan%20ejaan%20dalam%20karangan%20murid%20sekolah%20menengah%20di%20daerah%20Tuaran%2C%20Sabah%20ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27608/2/Kesalahan%20ejaan%20dalam%20karangan%20murid%20sekolah%20menengah%20di%20daerah%20Tuaran%2C%20Sabah%20FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27608/
https://ejournal.ukm.my/jmelayu/article/view/47707
_version_ 1760230643827998720