Pengintegrasian Sistem Maklumat Geografi (GIS) dalam pengajaran dan pembelajaran Geografi: kajian kes di Sekolah Bestari Luar Bandar di Sabah

Sistem maklumat geografi (GIS) telah banyak membantu manusia dalam mengatasi pelbagai masalah yang dihadapi dalam ruangan yang mereka huni. Namun begitu, GIS masih belum diperkenalkan di sekolah-sekolah di Malaysian dengan pelbagai alasan seperti kekurangan kemudahan prasarana ICT dan sumber manusia...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Soon Singh Bikar Singh, Balan Rathakrishnan, Rosy Talin, Dg. Norizah Ag.Kiflee
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: Penerbit UKM 2017
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29938/1/Pengintegrasian%20Sistem%20Maklumat%20Geografi%20%28GIS%29%20dalam%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20Geografi%20kajian%20kes%20di%20Sekolah%20Bestari%20Luar%20Bandar%20di%20Sabah%20FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29938/3/Pengintegrasian%20Sistem%20Maklumat%20Geografi%20%28GIS%29%20dalam%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20Geografi_%20kajian%20kes%20di%20Sekolah%20Bestari%20luar%20bandar%20di%20Sabah%20ABSTRAK.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29938/
https://ejournal.ukm.my/ebangi/article/view/20432
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: Malay
Malay
id my.ums.eprints.29938
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.299382021-07-14T00:47:20Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29938/ Pengintegrasian Sistem Maklumat Geografi (GIS) dalam pengajaran dan pembelajaran Geografi: kajian kes di Sekolah Bestari Luar Bandar di Sabah Soon Singh Bikar Singh Balan Rathakrishnan Rosy Talin Dg. Norizah Ag.Kiflee Sistem maklumat geografi (GIS) telah banyak membantu manusia dalam mengatasi pelbagai masalah yang dihadapi dalam ruangan yang mereka huni. Namun begitu, GIS masih belum diperkenalkan di sekolah-sekolah di Malaysian dengan pelbagai alasan seperti kekurangan kemudahan prasarana ICT dan sumber manusia. Oleh itu, tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenalpasti potensi untuk mengintegrasikan GIS dalam mata pelajaran geografi di Sekolah Menengah Bestari yang memiliki pelbagai kemudahan prasarana ICT yang cangih dan kondusif. Kajian ini dijalankan dengan menggunakkan kaedah penyelidikan campuran (mixed methods). Data Kuantitatif di perolehi dengan menggunakan soal selidik manakala data kualitatif di perolehi dengan menjalankan temuramah separa berstuktur. Kaedah persempelan bertujuan telah digunakan untuk memilih sekolah kajian. Empat orang guru dari sekolah kajian juga telah dipilih untuk menjalankan sesi temuramah. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa pertambahan bilangan makmal komputer, kemudahan internet, peralatan ICT, komputer dan pegawai teknikal menyediakan peluang yang agak cerah untuk mengintegrasikan GIS dalam pengajaran geografi di sekolah bestari. Analisa data temuramah menunjukkan bahawa terdapat beberapan kekangan seperti kekurangan perisian GIS, sumber manusia, bahan rujukan dan kurikulum geografi yang menghalang pengintegrasian GIS dalam pengajaran geografi di sekolah. Namun begitu, analisa data temuramah juga menunjukkan bahawa hasrat murni untuk mengintegrasikan GIS dalam pengajaran geografi akan tercapai sekiranya kekangan ini dapat diatasi Penerbit UKM 2017 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29938/1/Pengintegrasian%20Sistem%20Maklumat%20Geografi%20%28GIS%29%20dalam%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20Geografi%20kajian%20kes%20di%20Sekolah%20Bestari%20Luar%20Bandar%20di%20Sabah%20FULL%20TEXT.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29938/3/Pengintegrasian%20Sistem%20Maklumat%20Geografi%20%28GIS%29%20dalam%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20Geografi_%20kajian%20kes%20di%20Sekolah%20Bestari%20luar%20bandar%20di%20Sabah%20ABSTRAK.pdf Soon Singh Bikar Singh and Balan Rathakrishnan and Rosy Talin and Dg. Norizah Ag.Kiflee (2017) Pengintegrasian Sistem Maklumat Geografi (GIS) dalam pengajaran dan pembelajaran Geografi: kajian kes di Sekolah Bestari Luar Bandar di Sabah. Journal Of Social Science and Humanities, 12 (2). pp. 245-258. ISSN 1823-884x https://ejournal.ukm.my/ebangi/article/view/20432
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language Malay
Malay
description Sistem maklumat geografi (GIS) telah banyak membantu manusia dalam mengatasi pelbagai masalah yang dihadapi dalam ruangan yang mereka huni. Namun begitu, GIS masih belum diperkenalkan di sekolah-sekolah di Malaysian dengan pelbagai alasan seperti kekurangan kemudahan prasarana ICT dan sumber manusia. Oleh itu, tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenalpasti potensi untuk mengintegrasikan GIS dalam mata pelajaran geografi di Sekolah Menengah Bestari yang memiliki pelbagai kemudahan prasarana ICT yang cangih dan kondusif. Kajian ini dijalankan dengan menggunakkan kaedah penyelidikan campuran (mixed methods). Data Kuantitatif di perolehi dengan menggunakan soal selidik manakala data kualitatif di perolehi dengan menjalankan temuramah separa berstuktur. Kaedah persempelan bertujuan telah digunakan untuk memilih sekolah kajian. Empat orang guru dari sekolah kajian juga telah dipilih untuk menjalankan sesi temuramah. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa pertambahan bilangan makmal komputer, kemudahan internet, peralatan ICT, komputer dan pegawai teknikal menyediakan peluang yang agak cerah untuk mengintegrasikan GIS dalam pengajaran geografi di sekolah bestari. Analisa data temuramah menunjukkan bahawa terdapat beberapan kekangan seperti kekurangan perisian GIS, sumber manusia, bahan rujukan dan kurikulum geografi yang menghalang pengintegrasian GIS dalam pengajaran geografi di sekolah. Namun begitu, analisa data temuramah juga menunjukkan bahawa hasrat murni untuk mengintegrasikan GIS dalam pengajaran geografi akan tercapai sekiranya kekangan ini dapat diatasi
format Article
author Soon Singh Bikar Singh
Balan Rathakrishnan
Rosy Talin
Dg. Norizah Ag.Kiflee
spellingShingle Soon Singh Bikar Singh
Balan Rathakrishnan
Rosy Talin
Dg. Norizah Ag.Kiflee
Pengintegrasian Sistem Maklumat Geografi (GIS) dalam pengajaran dan pembelajaran Geografi: kajian kes di Sekolah Bestari Luar Bandar di Sabah
author_facet Soon Singh Bikar Singh
Balan Rathakrishnan
Rosy Talin
Dg. Norizah Ag.Kiflee
author_sort Soon Singh Bikar Singh
title Pengintegrasian Sistem Maklumat Geografi (GIS) dalam pengajaran dan pembelajaran Geografi: kajian kes di Sekolah Bestari Luar Bandar di Sabah
title_short Pengintegrasian Sistem Maklumat Geografi (GIS) dalam pengajaran dan pembelajaran Geografi: kajian kes di Sekolah Bestari Luar Bandar di Sabah
title_full Pengintegrasian Sistem Maklumat Geografi (GIS) dalam pengajaran dan pembelajaran Geografi: kajian kes di Sekolah Bestari Luar Bandar di Sabah
title_fullStr Pengintegrasian Sistem Maklumat Geografi (GIS) dalam pengajaran dan pembelajaran Geografi: kajian kes di Sekolah Bestari Luar Bandar di Sabah
title_full_unstemmed Pengintegrasian Sistem Maklumat Geografi (GIS) dalam pengajaran dan pembelajaran Geografi: kajian kes di Sekolah Bestari Luar Bandar di Sabah
title_sort pengintegrasian sistem maklumat geografi (gis) dalam pengajaran dan pembelajaran geografi: kajian kes di sekolah bestari luar bandar di sabah
publisher Penerbit UKM
publishDate 2017
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29938/1/Pengintegrasian%20Sistem%20Maklumat%20Geografi%20%28GIS%29%20dalam%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20Geografi%20kajian%20kes%20di%20Sekolah%20Bestari%20Luar%20Bandar%20di%20Sabah%20FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29938/3/Pengintegrasian%20Sistem%20Maklumat%20Geografi%20%28GIS%29%20dalam%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20Geografi_%20kajian%20kes%20di%20Sekolah%20Bestari%20luar%20bandar%20di%20Sabah%20ABSTRAK.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29938/
https://ejournal.ukm.my/ebangi/article/view/20432
_version_ 1760230698026795008