Penilaian pengetahuan dan kesediaan menghadapi bencana gempa bumi dalam kalangan guru sekolah di Ranau, Sabah

Gempa bumi Ranau yang melanda pada 5 Jun 2015 adalah gegaran yang paling kuat di Sabah dan menyebabkan penduduk tempatan dalam keadaan panik. Hal ini menunjukkan bahawa penduduk di Sabah harus dididik agar bersedia untuk menghadapi bencana alam ini yang dijangka akan berlaku dalam masa 20 tahun lagi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Soon Singh Bikar Singh, Balan Rathakrishnan, Dg Norizah Ag Kiflee @ Dzulkifli, Rosli Talip, Zulfikar, Sim, Arlyn Swee Lan
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: Journal of Social Sciences and Humanities 2018
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29948/1/Penilaian%20pengetahuan%20dan%20kesediaan%20menghadapi%20bencana%20gempa%20bumi%20dalam%20kalangan%20guru%20sekolah%20di%20Ranau%2C%20Sabah%20ABSTRAK.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29948/2/Penilaian%20pengetahuan%20dan%20kesediaan%20menghadapi%20bencana%20gempa%20bumi%20dalam%20kalangan%20guru%20sekolah%20di%20Ranau%2C%20Sabah%20FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29948/
https://ejournal.ukm.my/ebangi/article/view/26775
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: Malay
Malay
id my.ums.eprints.29948
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.299482021-07-14T00:48:49Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29948/ Penilaian pengetahuan dan kesediaan menghadapi bencana gempa bumi dalam kalangan guru sekolah di Ranau, Sabah Soon Singh Bikar Singh Balan Rathakrishnan Dg Norizah Ag Kiflee @ Dzulkifli Rosli Talip Zulfikar Sim, Arlyn Swee Lan GB Physical geography L Education (General) Gempa bumi Ranau yang melanda pada 5 Jun 2015 adalah gegaran yang paling kuat di Sabah dan menyebabkan penduduk tempatan dalam keadaan panik. Hal ini menunjukkan bahawa penduduk di Sabah harus dididik agar bersedia untuk menghadapi bencana alam ini yang dijangka akan berlaku dalam masa 20 tahun lagi. Pelbagai kajian menunjukkan hasrat murni ini akan tercapai sekiranya pengetahuan pencegahan dan mengahadapi gempa bumi ini diterapkan melalui pendidikan formal di sekolah. Namun begitu, pengetahuan dan kesediaan guru tentang pencegahan dan menghadapi bencana gempa bumi perlu diambil kira untuk memastikan mereka bersedia untuk mendidik murid. Kajian ini yang berpaksikan kaedah penyelidikan gabungan (Explanatory Sequantial Design) dijalankan untuk mengkaji pengetahuan dan kesediaan guru sekolah di Ranau untuk menghadapi bencana gempa bumi. Kaedah persampelan bertujuan telah digunakan untuk memilih 18 buah sekolah yang mengalami kerosakan teruk akibat dari bencana gempa bumi 2015. Enam orang guru lelaki dan perempuan telah dipilih secara rawak mudah untuk ditemuramah. Instrument The Spittal Eartquake knowledge and Readiness Scale digunakan untuk mendapatkan data kuantitatif. Data kualitatif dikumpul dengan menggunakan kaedah temuramah semuka. Analisis data kuantitatif menunjukkan bahawa tahap pemahaman konsep gempa bumi dan kesediaan guru untuk menghadapi bencana alam ini adalah sederhana. Terdapat juga perbezaan yang signifikan tahap pemahaman mengenai konsep gempa bumi dan kesediaan untuk menghadapi bencana ini antara guru lelaki dan perempuan. Analisis kualitatif menunjukkan tahap pemahaman konsep dan kesedian guru untuk menghadapi bencana gempa bumi adalah sederhana kerana mereka tidak jangka bahawa kawasan Ranau berisiko tinggi. Guru perempuan mempunyai pengetahuan yang lebih baik berbandingkan guru lelaki dalam menghadapi bencana gempa bumi kerana mereka meneroka maklumat melalui internet, akhbar, laman web dan group Whats App. Penemuan kualitatif juga merumuskan bahawa guru lelaki lebih bersedia menghadapi bencana gempa bumi berbanding dengan guru wanita. Oleh itu, disarankan agar pihak Jabatan Pendidikan Negeri dan Jabatan Pendidikan Daerah dengan kerja sama NGO menganjurkan kursus dan latihan untuk membantu guru meningkatkan pengetahuan bencana gempa agar mereka lebih bersedia untuk menghadapi bencana gempa bumi dan menyalurkan ilmu ini kepada murid di sekolah Journal of Social Sciences and Humanities 2018 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29948/1/Penilaian%20pengetahuan%20dan%20kesediaan%20menghadapi%20bencana%20gempa%20bumi%20dalam%20kalangan%20guru%20sekolah%20di%20Ranau%2C%20Sabah%20ABSTRAK.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29948/2/Penilaian%20pengetahuan%20dan%20kesediaan%20menghadapi%20bencana%20gempa%20bumi%20dalam%20kalangan%20guru%20sekolah%20di%20Ranau%2C%20Sabah%20FULL%20TEXT.pdf Soon Singh Bikar Singh and Balan Rathakrishnan and Dg Norizah Ag Kiflee @ Dzulkifli and Rosli Talip and Zulfikar and Sim, Arlyn Swee Lan (2018) Penilaian pengetahuan dan kesediaan menghadapi bencana gempa bumi dalam kalangan guru sekolah di Ranau, Sabah. E-Bangi Journal of Social Sciences and Humanities, 13 (2). pp. 73-88. ISSN 1823-884x https://ejournal.ukm.my/ebangi/article/view/26775
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language Malay
Malay
topic GB Physical geography
L Education (General)
spellingShingle GB Physical geography
L Education (General)
Soon Singh Bikar Singh
Balan Rathakrishnan
Dg Norizah Ag Kiflee @ Dzulkifli
Rosli Talip
Zulfikar
Sim, Arlyn Swee Lan
Penilaian pengetahuan dan kesediaan menghadapi bencana gempa bumi dalam kalangan guru sekolah di Ranau, Sabah
description Gempa bumi Ranau yang melanda pada 5 Jun 2015 adalah gegaran yang paling kuat di Sabah dan menyebabkan penduduk tempatan dalam keadaan panik. Hal ini menunjukkan bahawa penduduk di Sabah harus dididik agar bersedia untuk menghadapi bencana alam ini yang dijangka akan berlaku dalam masa 20 tahun lagi. Pelbagai kajian menunjukkan hasrat murni ini akan tercapai sekiranya pengetahuan pencegahan dan mengahadapi gempa bumi ini diterapkan melalui pendidikan formal di sekolah. Namun begitu, pengetahuan dan kesediaan guru tentang pencegahan dan menghadapi bencana gempa bumi perlu diambil kira untuk memastikan mereka bersedia untuk mendidik murid. Kajian ini yang berpaksikan kaedah penyelidikan gabungan (Explanatory Sequantial Design) dijalankan untuk mengkaji pengetahuan dan kesediaan guru sekolah di Ranau untuk menghadapi bencana gempa bumi. Kaedah persampelan bertujuan telah digunakan untuk memilih 18 buah sekolah yang mengalami kerosakan teruk akibat dari bencana gempa bumi 2015. Enam orang guru lelaki dan perempuan telah dipilih secara rawak mudah untuk ditemuramah. Instrument The Spittal Eartquake knowledge and Readiness Scale digunakan untuk mendapatkan data kuantitatif. Data kualitatif dikumpul dengan menggunakan kaedah temuramah semuka. Analisis data kuantitatif menunjukkan bahawa tahap pemahaman konsep gempa bumi dan kesediaan guru untuk menghadapi bencana alam ini adalah sederhana. Terdapat juga perbezaan yang signifikan tahap pemahaman mengenai konsep gempa bumi dan kesediaan untuk menghadapi bencana ini antara guru lelaki dan perempuan. Analisis kualitatif menunjukkan tahap pemahaman konsep dan kesedian guru untuk menghadapi bencana gempa bumi adalah sederhana kerana mereka tidak jangka bahawa kawasan Ranau berisiko tinggi. Guru perempuan mempunyai pengetahuan yang lebih baik berbandingkan guru lelaki dalam menghadapi bencana gempa bumi kerana mereka meneroka maklumat melalui internet, akhbar, laman web dan group Whats App. Penemuan kualitatif juga merumuskan bahawa guru lelaki lebih bersedia menghadapi bencana gempa bumi berbanding dengan guru wanita. Oleh itu, disarankan agar pihak Jabatan Pendidikan Negeri dan Jabatan Pendidikan Daerah dengan kerja sama NGO menganjurkan kursus dan latihan untuk membantu guru meningkatkan pengetahuan bencana gempa agar mereka lebih bersedia untuk menghadapi bencana gempa bumi dan menyalurkan ilmu ini kepada murid di sekolah
format Article
author Soon Singh Bikar Singh
Balan Rathakrishnan
Dg Norizah Ag Kiflee @ Dzulkifli
Rosli Talip
Zulfikar
Sim, Arlyn Swee Lan
author_facet Soon Singh Bikar Singh
Balan Rathakrishnan
Dg Norizah Ag Kiflee @ Dzulkifli
Rosli Talip
Zulfikar
Sim, Arlyn Swee Lan
author_sort Soon Singh Bikar Singh
title Penilaian pengetahuan dan kesediaan menghadapi bencana gempa bumi dalam kalangan guru sekolah di Ranau, Sabah
title_short Penilaian pengetahuan dan kesediaan menghadapi bencana gempa bumi dalam kalangan guru sekolah di Ranau, Sabah
title_full Penilaian pengetahuan dan kesediaan menghadapi bencana gempa bumi dalam kalangan guru sekolah di Ranau, Sabah
title_fullStr Penilaian pengetahuan dan kesediaan menghadapi bencana gempa bumi dalam kalangan guru sekolah di Ranau, Sabah
title_full_unstemmed Penilaian pengetahuan dan kesediaan menghadapi bencana gempa bumi dalam kalangan guru sekolah di Ranau, Sabah
title_sort penilaian pengetahuan dan kesediaan menghadapi bencana gempa bumi dalam kalangan guru sekolah di ranau, sabah
publisher Journal of Social Sciences and Humanities
publishDate 2018
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29948/1/Penilaian%20pengetahuan%20dan%20kesediaan%20menghadapi%20bencana%20gempa%20bumi%20dalam%20kalangan%20guru%20sekolah%20di%20Ranau%2C%20Sabah%20ABSTRAK.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29948/2/Penilaian%20pengetahuan%20dan%20kesediaan%20menghadapi%20bencana%20gempa%20bumi%20dalam%20kalangan%20guru%20sekolah%20di%20Ranau%2C%20Sabah%20FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29948/
https://ejournal.ukm.my/ebangi/article/view/26775
_version_ 1760230699382603776