Reka bentuk logo sekolah menengah kebangsaan bandaraya Kota Kinabalu: analisis ikonografi erwin Panofsky
Logo adalah tanda grafik yang berfungsi sebagai identiti sesebuah syarikat perniagaan, pertubuhan, kelab, persatuan, organisasi atau kumpulan melalui aplikasi dan olahan elemen grafik. Elemen grafik sesebuah logo terdiri daripada gambar, warna, tipografi, komposisi dan paparan reka bentuk. Kajian in...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Penerbit Universiti Malaysia Sabah
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30013/1/Reka%20bentuk%20logo%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20bandaraya%20Kota%20Kinabalu.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30013/2/Reka%20bentuk%20logo%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20bandaraya%20Kota%20Kinabalu1.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30013/ https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/GA/article/view/2185 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | English English |
id |
my.ums.eprints.30013 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.300132021-07-22T00:33:56Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30013/ Reka bentuk logo sekolah menengah kebangsaan bandaraya Kota Kinabalu: analisis ikonografi erwin Panofsky Andy Sumbing Humin Jusilin H Social Sciences (General) NX Arts in general Logo adalah tanda grafik yang berfungsi sebagai identiti sesebuah syarikat perniagaan, pertubuhan, kelab, persatuan, organisasi atau kumpulan melalui aplikasi dan olahan elemen grafik. Elemen grafik sesebuah logo terdiri daripada gambar, warna, tipografi, komposisi dan paparan reka bentuk. Kajian ini bertujuan menganalisis reka bentuk logo dalam bidang seni visual, khususnya logo institusi pendidikan di Kota Kinabalu, Sabah. Kajian ini membataskan sampel khusus dengan memilih logo Sekolah Menengah Kebangsaan Bandaraya Kota Kinabalu sebagai mewakili institusi lain di Kota Kinabalu. Kaedah kajian ini mengaplikasikan kaedah kualitatif dengan menggunakan pendekatan teori ikonografi yang diketengahkan oleh Panofsky (1972). Teori ini berasaskan tiga tahap analisis, iaitu peringkat deskripsi imej, analisis elemen formal dalam logo dan peringkat ikonografi yang menyatakan perkaitan makna atau mesej dalam logo. Faktor-faktor pemboleh ubah dalam kajian ini adalah bersandarkan imej, ikon, simbol, warna dan tipografi pada logo institusi pendidikan untuk mengenal pasti keberkesanan mesej. Kajian ini berusaha menjelaskan maksud yang terkandung dalam logo institusi untuk menjelaskan makna dan identiti institusi pendidikan tersebut. Kajian ini mendapati identiti sesebuah organisasi merupakan cerminan daripada visi dan misi yang divisualkan dalam bentuk logo dan mampu menyampaikan mesej atau maklumat. Justeru, reka bentuk sesebuah logo mampu memberikan sumbangan kepada institusi pendidikan untuk menjelaskan misi dan visi sebagai impak positif terhadap penyampaian moto atau mesej sesebuah organisasi Penerbit Universiti Malaysia Sabah 2019 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30013/1/Reka%20bentuk%20logo%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20bandaraya%20Kota%20Kinabalu.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30013/2/Reka%20bentuk%20logo%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20bandaraya%20Kota%20Kinabalu1.pdf Andy Sumbing and Humin Jusilin (2019) Reka bentuk logo sekolah menengah kebangsaan bandaraya Kota Kinabalu: analisis ikonografi erwin Panofsky. Gendang Alam, Edisi Khas. pp. 63-83. ISSN 2180-1738 https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/GA/article/view/2185 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
H Social Sciences (General) NX Arts in general |
spellingShingle |
H Social Sciences (General) NX Arts in general Andy Sumbing Humin Jusilin Reka bentuk logo sekolah menengah kebangsaan bandaraya Kota Kinabalu: analisis ikonografi erwin Panofsky |
description |
Logo adalah tanda grafik yang berfungsi sebagai identiti sesebuah syarikat perniagaan, pertubuhan, kelab, persatuan, organisasi atau kumpulan melalui aplikasi dan olahan elemen grafik. Elemen grafik sesebuah logo terdiri daripada gambar, warna, tipografi, komposisi dan paparan reka bentuk. Kajian ini bertujuan menganalisis reka bentuk logo dalam bidang seni visual, khususnya logo institusi pendidikan di Kota Kinabalu, Sabah. Kajian ini membataskan sampel khusus dengan memilih logo Sekolah Menengah Kebangsaan Bandaraya Kota Kinabalu sebagai mewakili institusi lain di Kota Kinabalu. Kaedah kajian ini mengaplikasikan kaedah kualitatif dengan menggunakan pendekatan teori ikonografi yang diketengahkan oleh Panofsky (1972). Teori ini berasaskan tiga tahap analisis, iaitu peringkat deskripsi imej, analisis elemen formal dalam logo dan peringkat ikonografi yang menyatakan perkaitan makna atau mesej dalam logo. Faktor-faktor pemboleh ubah dalam kajian ini adalah bersandarkan imej, ikon, simbol, warna dan tipografi pada logo institusi pendidikan untuk mengenal pasti keberkesanan mesej. Kajian ini berusaha menjelaskan maksud yang terkandung dalam logo institusi untuk menjelaskan makna dan identiti institusi pendidikan tersebut. Kajian ini mendapati identiti sesebuah organisasi merupakan cerminan daripada visi dan misi yang divisualkan dalam bentuk logo dan mampu menyampaikan mesej atau maklumat. Justeru, reka bentuk sesebuah logo mampu memberikan sumbangan kepada institusi pendidikan untuk menjelaskan misi dan visi sebagai impak positif terhadap penyampaian moto atau mesej sesebuah organisasi |
format |
Article |
author |
Andy Sumbing Humin Jusilin |
author_facet |
Andy Sumbing Humin Jusilin |
author_sort |
Andy Sumbing |
title |
Reka bentuk logo sekolah menengah kebangsaan bandaraya Kota Kinabalu: analisis ikonografi erwin Panofsky |
title_short |
Reka bentuk logo sekolah menengah kebangsaan bandaraya Kota Kinabalu: analisis ikonografi erwin Panofsky |
title_full |
Reka bentuk logo sekolah menengah kebangsaan bandaraya Kota Kinabalu: analisis ikonografi erwin Panofsky |
title_fullStr |
Reka bentuk logo sekolah menengah kebangsaan bandaraya Kota Kinabalu: analisis ikonografi erwin Panofsky |
title_full_unstemmed |
Reka bentuk logo sekolah menengah kebangsaan bandaraya Kota Kinabalu: analisis ikonografi erwin Panofsky |
title_sort |
reka bentuk logo sekolah menengah kebangsaan bandaraya kota kinabalu: analisis ikonografi erwin panofsky |
publisher |
Penerbit Universiti Malaysia Sabah |
publishDate |
2019 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30013/1/Reka%20bentuk%20logo%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20bandaraya%20Kota%20Kinabalu.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30013/2/Reka%20bentuk%20logo%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20bandaraya%20Kota%20Kinabalu1.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30013/ https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/GA/article/view/2185 |
_version_ |
1760230707944226816 |