Reka bentuk logo sekolah menengah kebangsaan bandaraya Kota Kinabalu: analisis ikonografi erwin Panofsky

Logo adalah tanda grafik yang berfungsi sebagai identiti sesebuah syarikat perniagaan, pertubuhan, kelab, persatuan, organisasi atau kumpulan melalui aplikasi dan olahan elemen grafik. Elemen grafik sesebuah logo terdiri daripada gambar, warna, tipografi, komposisi dan paparan reka bentuk. Kajian in...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Andy Sumbing, Humin Jusilin
Format: Article
Language:English
English
Published: Penerbit Universiti Malaysia Sabah 2019
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30013/1/Reka%20bentuk%20logo%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20bandaraya%20Kota%20Kinabalu.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30013/2/Reka%20bentuk%20logo%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20bandaraya%20Kota%20Kinabalu1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30013/
https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/GA/article/view/2185
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.30013
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.300132021-07-22T00:33:56Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30013/ Reka bentuk logo sekolah menengah kebangsaan bandaraya Kota Kinabalu: analisis ikonografi erwin Panofsky Andy Sumbing Humin Jusilin H Social Sciences (General) NX Arts in general Logo adalah tanda grafik yang berfungsi sebagai identiti sesebuah syarikat perniagaan, pertubuhan, kelab, persatuan, organisasi atau kumpulan melalui aplikasi dan olahan elemen grafik. Elemen grafik sesebuah logo terdiri daripada gambar, warna, tipografi, komposisi dan paparan reka bentuk. Kajian ini bertujuan menganalisis reka bentuk logo dalam bidang seni visual, khususnya logo institusi pendidikan di Kota Kinabalu, Sabah. Kajian ini membataskan sampel khusus dengan memilih logo Sekolah Menengah Kebangsaan Bandaraya Kota Kinabalu sebagai mewakili institusi lain di Kota Kinabalu. Kaedah kajian ini mengaplikasikan kaedah kualitatif dengan menggunakan pendekatan teori ikonografi yang diketengahkan oleh Panofsky (1972). Teori ini berasaskan tiga tahap analisis, iaitu peringkat deskripsi imej, analisis elemen formal dalam logo dan peringkat ikonografi yang menyatakan perkaitan makna atau mesej dalam logo. Faktor-faktor pemboleh ubah dalam kajian ini adalah bersandarkan imej, ikon, simbol, warna dan tipografi pada logo institusi pendidikan untuk mengenal pasti keberkesanan mesej. Kajian ini berusaha menjelaskan maksud yang terkandung dalam logo institusi untuk menjelaskan makna dan identiti institusi pendidikan tersebut. Kajian ini mendapati identiti sesebuah organisasi merupakan cerminan daripada visi dan misi yang divisualkan dalam bentuk logo dan mampu menyampaikan mesej atau maklumat. Justeru, reka bentuk sesebuah logo mampu memberikan sumbangan kepada institusi pendidikan untuk menjelaskan misi dan visi sebagai impak positif terhadap penyampaian moto atau mesej sesebuah organisasi Penerbit Universiti Malaysia Sabah 2019 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30013/1/Reka%20bentuk%20logo%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20bandaraya%20Kota%20Kinabalu.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30013/2/Reka%20bentuk%20logo%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20bandaraya%20Kota%20Kinabalu1.pdf Andy Sumbing and Humin Jusilin (2019) Reka bentuk logo sekolah menengah kebangsaan bandaraya Kota Kinabalu: analisis ikonografi erwin Panofsky. Gendang Alam, Edisi Khas. pp. 63-83. ISSN 2180-1738 https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/GA/article/view/2185
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic H Social Sciences (General)
NX Arts in general
spellingShingle H Social Sciences (General)
NX Arts in general
Andy Sumbing
Humin Jusilin
Reka bentuk logo sekolah menengah kebangsaan bandaraya Kota Kinabalu: analisis ikonografi erwin Panofsky
description Logo adalah tanda grafik yang berfungsi sebagai identiti sesebuah syarikat perniagaan, pertubuhan, kelab, persatuan, organisasi atau kumpulan melalui aplikasi dan olahan elemen grafik. Elemen grafik sesebuah logo terdiri daripada gambar, warna, tipografi, komposisi dan paparan reka bentuk. Kajian ini bertujuan menganalisis reka bentuk logo dalam bidang seni visual, khususnya logo institusi pendidikan di Kota Kinabalu, Sabah. Kajian ini membataskan sampel khusus dengan memilih logo Sekolah Menengah Kebangsaan Bandaraya Kota Kinabalu sebagai mewakili institusi lain di Kota Kinabalu. Kaedah kajian ini mengaplikasikan kaedah kualitatif dengan menggunakan pendekatan teori ikonografi yang diketengahkan oleh Panofsky (1972). Teori ini berasaskan tiga tahap analisis, iaitu peringkat deskripsi imej, analisis elemen formal dalam logo dan peringkat ikonografi yang menyatakan perkaitan makna atau mesej dalam logo. Faktor-faktor pemboleh ubah dalam kajian ini adalah bersandarkan imej, ikon, simbol, warna dan tipografi pada logo institusi pendidikan untuk mengenal pasti keberkesanan mesej. Kajian ini berusaha menjelaskan maksud yang terkandung dalam logo institusi untuk menjelaskan makna dan identiti institusi pendidikan tersebut. Kajian ini mendapati identiti sesebuah organisasi merupakan cerminan daripada visi dan misi yang divisualkan dalam bentuk logo dan mampu menyampaikan mesej atau maklumat. Justeru, reka bentuk sesebuah logo mampu memberikan sumbangan kepada institusi pendidikan untuk menjelaskan misi dan visi sebagai impak positif terhadap penyampaian moto atau mesej sesebuah organisasi
format Article
author Andy Sumbing
Humin Jusilin
author_facet Andy Sumbing
Humin Jusilin
author_sort Andy Sumbing
title Reka bentuk logo sekolah menengah kebangsaan bandaraya Kota Kinabalu: analisis ikonografi erwin Panofsky
title_short Reka bentuk logo sekolah menengah kebangsaan bandaraya Kota Kinabalu: analisis ikonografi erwin Panofsky
title_full Reka bentuk logo sekolah menengah kebangsaan bandaraya Kota Kinabalu: analisis ikonografi erwin Panofsky
title_fullStr Reka bentuk logo sekolah menengah kebangsaan bandaraya Kota Kinabalu: analisis ikonografi erwin Panofsky
title_full_unstemmed Reka bentuk logo sekolah menengah kebangsaan bandaraya Kota Kinabalu: analisis ikonografi erwin Panofsky
title_sort reka bentuk logo sekolah menengah kebangsaan bandaraya kota kinabalu: analisis ikonografi erwin panofsky
publisher Penerbit Universiti Malaysia Sabah
publishDate 2019
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30013/1/Reka%20bentuk%20logo%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20bandaraya%20Kota%20Kinabalu.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30013/2/Reka%20bentuk%20logo%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20bandaraya%20Kota%20Kinabalu1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30013/
https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/GA/article/view/2185
_version_ 1760230707944226816