Keselamatan ruang fizikal sekolah pulau gaya: satu tinjauan

Pembangunan pendidikan kini telah meningkat dan berkembang pesat ekoran daripada sokongan peruntukan bajet pendidikan setiap tahun yang disediakan oleh pihak kerajaan. Sejak tahun 1979 hingga tahun 2000 dan dikembangkan lagi ke tahun berikutnya, KPM telah mengeluarkan beberapa surat pekeliling menge...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Rosdiana Betare, Nor-Ina Kanyo
Format: Proceedings
Language:English
English
Published: Fakulti Kemanusiaan Seni dan Warisan, UMS 2019
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30314/1/Keselamatan%20ruang%20fizikal%20sekolah%20pulau%20gaya%2C%20satu%20tinjauan-Abstract.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30314/2/Keselamatan%20Ruang%20Fizikal%20Sekolah%20Pulau%20Gaya%2C%20Satu%20Tinjauan.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30314/
https://www.researchgate.net/profile/Oscar-Wong-13/publication/339375906_PROSIDING_SEMINAR_KEBANGSAAN_PASCASISWAZAH_SAINS_SOSIAL_DAN_KEMANUSIAAN/links/5e4e3e78a6fdccd965b402e0/PROSIDING-SEMINAR-KEBANGSAAN-PASCASISWAZAH-SAINS-SOSIAL-DAN-KEMANUSIAAN.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
Description
Summary:Pembangunan pendidikan kini telah meningkat dan berkembang pesat ekoran daripada sokongan peruntukan bajet pendidikan setiap tahun yang disediakan oleh pihak kerajaan. Sejak tahun 1979 hingga tahun 2000 dan dikembangkan lagi ke tahun berikutnya, KPM telah mengeluarkan beberapa surat pekeliling mengenai keselamatan sekolah iaitu keperluan pengurusan sekolah. Namun begitu sehingga kini sebahagian sekolah luar bandar kurang mendapat perhatian pihak berkuasa terutamanya dalam aspek peruntukan penyelenggaran fizikal sekolah. Keadaan sedemikian telah menyebabkan keselamatan ruang fizikal di sekolah dalam keadaan yang tidak selamat. Misalnya pada tahun 2004, media massa telah memuatnaik liputan mengenai terdapat 60 lebih sekolah rendah dan menegah yang diarahkan tutup oleh Kementerian Pelajaran kerana keadaan sekolah yang dikatakan tidak selamat dan telah mendatangkan pelbagai masalah seperti dinding dan tiang retak, sistem pendawaian lama, kebocoran di bahagian bumbung dan siling, masalah anai-anai, tiada pengawalan terhadap keselamatan bengkel, makmal sains, perpustakaan, gelanggang permainan, stor sukan, serta kawasan sunyi dan gelap yang terdapat dalam bangunan sekolah (24 jam). Kertas kerja ini cuba mengetegahkan tentang penelitian dan tinjaun awal tentang keselamatan ruang fizikal khususnya di sekolah Pulau Gaya. Laporan kemalangan dan kecederaan di peringkat sekolah di Malaysia juga turut di telitikan mengikut pola jenis kemalangan, bilangan dan jantina pelajar. Tambahan lagi, pendekatan keselamatan dan Modul Program Bersepadu Sekolah Selamat serta Model Sekolah Selamat juga turut disertakan supaya dapat mewujudkan ruang yang selamat di sekolah Pulau Gaya dan dapat diaplikasikan dengan sekolah yang lain.